Režie:
Martin ŠulíkKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Vladimír GodárHrají:
Oldřich Navrátil, Ivan Martinka, Ľuboš Kostelný, Igor Bareš, Anna Cónová, Petra Špalková, Anna Šišková, Lucie Žáčková, Martin Jůza, Csongor Kassai (více)Obsahy(1)
Príbeh o štyroch robotníkoch, ktorí sa jedného dňa ocitnú bez práce. Keďže je pod ich úroveň zaevidovať sa na úrade práce a tobôž prejsť nejakou rekvalifikáciou, rozhodnú sa situáciu riešiť po svojom a založia si vlastnú firmu. Za posledné peniaze si odkúpia nákladné auto a vrhnú sa do podnikania. Nič však nie je také jednoduché ako sa zdá byť, nie len v podnikaní, ale ani s milujúcimi, hašterivými, smutnými manželkami a nepodarenými deťmi. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (141)
Přijemny filmeček z Ostravska, kde se nehraje na nějake velke techtle mechtle, ale na normalni životy normalnich občanu z tej nižši třidy. Tož takovy Igor Bareš je Ostravak jak poleno, ten nemusi nic hrat, ten stači jen na place stat. Sem tam někomu po hubě dat. I když de jen o barvoslepeho cigana. Ten Navratil taky neni špatny, tož nebyl vidět tak často jako Bareš ale co, hlavně že nic nekazil. A vubec, nikdo nic nekazil. Cele je to take přijemne, po skončeni zustal blaženy škleb na tvaři. Tož ale cosik mi tam k tej pate hvězdě chybělo. Možna to bylo moc kratke, možna se tam zbytečně cpala komedie, jako drama by byl film lepši. Co už, čtyry hvězdy taky neni malo, ne? Pyčo ()
Chudák Csongor Kassai! Tak blbě napsanou postavu s extrémně debilníma replikama si fakt nezasloužil, hlavně jeho druhý výstup. Zajímavý projekt, Navrátil ani Bareš coby Ostravaci nepřesvědčí na sto procent, ale souznění s Kostelným a Martinkou docela funguje. Pro mě překvapivě je nejsuverénnější a nejsympatičtější Ľuboš Kostelný. Líbila se mi velmi civilní Anna Cónová, byť její role nebyla velká. V marastu česko-slovenské novo miléniové tvorby docela zajímavá pecka, spíš pozitivně. ()
Jsem krajně vykolejena tím, že absolutně nechápu zda se příběh odehrával v devadesátých létech či v současnosti. Je ovšem smutné to, že muži od rodiny přišli o práci, ale rozebrat zrovna příběh toho nejnudnějšího nebylo moc chytré. Ostatně zasmála jsem se trochu až těsně před závěrečnými titulky, takže kategorie komedie mi nepřijde příliš upřímná a vhodná. Chcete se zasmát? Tak zapomeňte na naprostou většinu českých filmů, protože náš humor už asi dost přituhuje jako zchladlý puding v lednici. Oceňuji potenciál příběhu, kameru a výkon Oldřicha Navrátila. ()
Parta kamarádů ztratí práci. Je tu těžší než jinde sehnat práci, udržet si důvěru rodiny, vychovat děti, ponechat si zdravý rozum. Sled situací, které vypovídají o obtížnosti přežití na tak nehostinném (jak to popisuje film) místě – na Ostravě.Na české poměry nadprůměrný film. Sluneční stát si nehraje na velké umění. Snaží se pobavit a současně poukázat na některé stinné stránky české existence, konkrétně živobytí v Ostravě. Filmu dominují hlavně slušné herecké výkony. Už jsem ovšem slyšel názory, že pro lidi kupříkladu z Frýdku-Místku je těžko stravitelný právě pro chyby pražských herců ve snaze napodobit ostravskou mluvu. A ani to prostředí už prý není tak děsivě malebné, jak se film snaží (jednostranně) ukazovat. To nemění nic na tom, že je to velmi příjemný film o nepříjemných věcech. Spíš než kino by mu pro jeho obrazovou skromnost možná slušela televize, ale i tak stojí za to. ()
Na poměry české novodobé kinematografie překvapivě dobrý film. Film, ze kterého dýchá realita a je až nepříjemně autentický a pravdivý, ne-li přímo depresivní. Ještě že to celou dobu nehraje na smutnou notu a občas se objeví i nějaký ten humor a skvělý hudební doprovod. Ve výsledku potom svěží film s neblahým podtextem. Ach ta česká tragikomika... ()
Galerie (18)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (10)
- Během Karlovy (Oldřich Navrátil) návštěvy u manželky (Anna Cónová) v nemocnici se v malé roli zdravotní sestry objevila režisérka Alice Nellis. (Haller)
- Na 18. ročníku přehlídky českých filmů Finále Plzeň získal snímek hlavní cenu Zlatý ledňáček v kategorii nejlepší celovečerní film. Zároveň byl vybrán do soutěže celovečerních filmů na aktuální ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. (imro)
- Název filmu údajně odkazuje na stejnojmenný textu z roku 1623 od utopistického filozofa Tommase Campanelliho. Ten byl za hlásání empirické filozofie přírody vězněn po 27 let a ve svém nejslavnějším díle „Slunečný stát“ popisuje vizi sociálně spravedlivého státu. (imro)
Reklama