Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Franta pracuje na pile a ve volném čase se s kamarády toulá po šumavských lesích. Do jeho života náhle vstoupí Romka Marie, která pracuje jako zdravotní sestra. Jejich vztah je však od začátku problematický. Marii chce rodina provdat za podnikatele Dunu, Frantovým rodičům se zase nelíbí barva její pleti. Zbytečné násilí a nečekaná rozhodnutí hlavní hrdinky vztahu příliš nepřidávají. Dokáže láska překonat opovržení, předsudky, a hlavně neochotu obyvatel dříve poklidného maloměsta tolerovat nonkonformitu obou mladých hrdinů? Film se nesnaží objektivně posuzovat vztahy mezi českou většinou a romskou menšinou. Spíše vypráví poutavý, osobitý a civilně zpracovaný příběh o lásce mezi rozháraným chlapcem a sebevědomou ženou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (39)

raroh 

všechny recenze uživatele

Mělo se jednat o střet kulturních vzorců, kdy si navíc Čech hraje po víkendech na indiána, vzniklo z toho jalové nic, které navypovídá o ničem (zlatý Dušan Klein v Radikálním řezu!) už jenom proto, že asimilovaní Romové ve fázi národního obrození (z nichž režisér vybíral herecké představitele) mají myšlením a chováním blížeji k majoritě než autentickým Cikánům. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Dost hrůza. Je pěkné, že se někdo někdo opět snaží věnovat rasové problematice, bohužel scénář je špatný, takhle nevěrohodné dialogy a stejně tak jejich podání nepřesvědčivými herci ( nejenom romského původu ) jsem už dlouho neviděl. Tudíž vzájemné ztahy nefungují a vážné situace vyvolávají spíše úsměv. Příběh ze sociální periferie s neustále mírně roztřesenou kamerou a filtrem redukujícím barvy prostupují nesmyslné indiánské motivy, které se naneštěstí berou vážně. Problémy vztahu cikánky a bílého kluka jsou jen zpracovány velmi povrchně a závěru chybí dramatický vrchol. P.S. Táňa Pauhofová je v celém filmu asi tak 10 min. ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

Dost nezdařilé zobrazení sociálních a rasových předsudků dnešní společnosti... aha, tohle nebylo v popředí zájmu. Takže: dost nezdařilé zobrazení citové vazby dvou odlišných lidí... ()

castor 

všechny recenze uživatele

Zcela netradiční příběh novodobé verze Romea a Julie začíná docela slibně. Režisér nás vítá v sugestivně vykresleném prostředí maloměsta, do kterého si vybral neokoukané tváře (divadelníky a romské neherce). Jeho postavy ovšem relativně brzy doplácí na nedostatečné prokreslení. Obyčejný mladík od pily, který našel zalíbení v indiánských tradicích, se zamiluje do romské krásky (překvapivě zajímavá Denisa Demeterová), profesí zdravotní sestry. Probouzí v ní nové obzory a pomáhá jí dostat se z načrtnuté budoucnosti, ohraničené finančním zázemím přítele Martina. Zřejmě největší problém tkví v tom, že příliš nezaregistrujeme, kdy vlastně vzájemné sympatie přerostly ve skutečné city, které mohou následně vzdorovat nepřízním osudu. Hlavní překážkou pak v novém vztahu poznamenaném krví zůstává zejména citová nevyzrálost obou hrdinů. Právě v těchto momentech se dalo s látkou pracovat pečlivě, už jenom s ohledem na podporu několika vedlejších postav (u mě vede Táňa Pauhofová) nebo zajímavost (místy i poetičnost) kamery Alexandra Šurkala. ()

Reiniš 

všechny recenze uživatele

Hodně skromný, nenáročný a předvídatelný snímek. Díky pěkné kameře a sympatickým protagonistům si Indián se sestřičkou čistý průměr přeci jen zaslouží. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Denisa Demeterová se zdá být zajímavou pokračovatelkou ženské herecké tradice českého filmu. Talent by byl, ještě snad ony příležitosti.!! ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Dan Wlodarczyk chtěl natočit citlivý film dotýkající se problémů v romských rodinách, kdy je kontakt někoho z nich (v tomto případě přirozeně hrající Denisy Demeterové) s někým bílým (křečovitě nehrající Tomáš Masopust) něčím nemyslitelným. V roli jedné z kamarádek se blýskne slovenská herečka Táňa Pauhofová, která i přes krátký pobyt na plátně s lehkostí převyšuje všechny ostatní. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Chápu, že tvůrcům přišlo zajímavé postavit k sobě dívku patřící k menšině, která by prostě chtěla žít jako všichni ostatní, a kluka, který se z většiny záměrně odděluje. Bohužel do téže zanedbatelné minority míří i výsledný film. Věřím tomu, že podobně zpracovaný příběh normálního kluka a rómské dívky by byl schopen oslovit více lidí. Většina indiánských motivů mi prostě přišla směšná a chování hlavního hrdiny nepochopitelné. Se sestřičkou jsem žádný podobný problém neměl, ale výrazně nejpřesvědčivější zůstává Tatiana Pauhofová ve vedlejší roličce. ()

SeBig odpad!

všechny recenze uživatele

Koukali jsme na to se třídou v jakési budově kde to promítal sám herec který tam hrál byl to rom a řekl že se podílel na scénáři proto to zaměření na romské občany a jejich život...příběh celkově nuda a dost nereálne dialogy...prostě kravina s nehercema přišlo mi to spíš jako amatérský snímek ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Příběh, který obsahuje chválihodné poselství ("Mějme se rádi přes všechny naše odlišnosti") a půvabnou a sympatickou představitelku sestřičky Marie. ()

bassator

všechny recenze uživatele

41st KVIFF 2006 - EAST OF THE WEST - FILMS IN COMPETITION - Na Východ od Západu - Soutěžní sekce (Indián a sestřička / INDIAN AND THE NURSE / Indián a sestřička) ()

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

Neskutočná amatérčina najhrubšieho zrna. Od hercov cez kameru, scenár a réžiu je to celé lacné. Blbý antirasistický pseudopríbeh, ktorý nema nič spoločné s realitou. Je to skôr 90 minútová exkurzia medzi pravekých ľudí. To si radšej pozriem nabudúce 5. futbalovú ligu. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Tenhle film se nějak celý nepovedl. Táňa Pauhofová navíc jen v malé roli, což se vzhledem k obsahu dalo očekávat. ()

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Český film, který pro jednou neřeší tradiční vztahy v českých rodinách, ale zaměřuje se na poutavý vztah chlapce, který sní o indiánech, a nemocniční sestřičky, která má možná tu smůlu, že se narodila jako Rom. Sympatické v tom všem je, že se film snaží bourat některá zavedená klišé o Romech. ()

Dannysek4U 

všechny recenze uživatele

A jo, no, politicky megakorektni. Ale n druhy strane jsem mel radost z nevtiravosti a komornosti. Proste mily. Ale zadnej zazrak. ()

Sfinkter 

všechny recenze uživatele

Snímek nemá velký přesah, ale jako komorní vyjádření vztahů a nevztahů mezi cikány a gádži v ČR se docela povedl. Hlavní herečka je sympatická a její role „jiné“ cikánky jí sedla, i přesto se však dostáváme do situace, že i „jiný“ cikán má stále a navždy silné rodinné kořeny, které ho chtě nechtě občas omotají více než by sám chtěl. ()

insurgentes 

všechny recenze uživatele

Vynikající film, jehož nepochopení v komentářích pro mne bylo poslední kapkou k tomu, abych absolvoval ponižující anabázi hodnocení 200 filmů a celého přijímacího řízení a mohl k němu taky něco napsat. Žádní známí herci, jen samé neokoukané tváře, které si s sebou nenesou pachutě z předešlých rolí (aspoň pro mě). Hlavní představitelka trochu kolozubka, ale ještě se bohatě vejde do hranic velmi dobrého vkusu (a především dobře hraje). Hlavní hrdina skutečně moc krásy nepobral (hlavně nos, na ten jsem se nemohl vynadívat), ale o tom to bylo: člověk pak snáze věří, že je to skutečný příběh, a ne nějaká vyvoněná prošpekulovaná slátanina. Film se v otázce soužití s cikány celkem zdařile vyhýbá schématům, a to přes to, že je vlastně celý vystavěn na terénu, kde se to schématy jen hemží (takže, ona tam ta schémata jsou, ale zobrazená jako schémata, a tudíž neruší). Jedinou výjimkou z právě řečeného je to, že prostě romák musí jezdit v žigulíku, i když floutci, jakým byl bratr hlavní hrdinky, už nejmíň 10 let jezděj v něčem úplně jiném. Spíše než romantickým bych film nazval psychologickým v tom nejlepším slova smyslu. Například scéna, kdy bratr hrdinky přijde do domu rodičů vyreklamovat svou sestru a rodina poslouchá za dveřmi jejich rozhovor, při kterém se rozplývá dojem, že dívka je vlastně normální a naopak se utužuje původní schéma, že cikáni jsou póvl (ačkoliv jen my, diváci, v tu chvíli víme, že to tak není), je jedna z vrcholných scén filmu, při které mě mrazilo v zádech. Současně tady nikdo cikánům nenadržuje, cikáni se i mezi sebou nazývají cikány (to je mi sympatičtější než to překorektnělé "romové"), je jasné, že zápletka musí obsahovat prvek násilí, ne proto, že by to bylo klišé, ale prostě proto, že oni jsou takoví... Nakonec i hlavní hrdina se ke své lásce dostal skrze použití násilí, a to je možná mnohem psychologičtější moment, než následná bitka. Je tam krásně vyobrazený ten kontrast mezi gádžou, co už je tak zblbý konzumem a tak rozmazlený pohodlnou společností, že hledá svou identitu v indiánství (nikdo to sice ve filmu nekritizuje, ale vidíme sami, jaký je to nesmysl) a cikánkou, která o tu svoji identitu musí usilovat úplně jinak a z úplně jiného důvodu. Malinko odfláknutý je až víceméně závěr, kde nás tvůrci nechají tápat, jaké byly vlastně přesné příčiny náhlého zvratu, avšak je možné se domýšlet, že pod vlivem rodinných pohnutých událostí se hrdince ještě více otevřou oči a vidí, že se musí pohnout zas o něco dál (to mi napovídá její pousmání u sochy pražského indiána - přesně to bych udělal i já.) ()

Reklama

Reklama