Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Britský režisér Peter Yates (1929-2011) se prosadil zručně natočeným kriminálním snímkem Loupež (1967), inspirovaným proslulou Velkou vlakovou loupeží, jenž mu zajistil angažmá v Hollywoodu. Za velkou louží se prosadil příběhem svérázného detektiva Bullittův případ (1968) se slavnou automobilovou honičkou ve strmých sanfranciských ulicích. V jeho americké tvorbě však také nalezneme opomíjenou adaptaci kriminálního románu George V. Higginse Přátelé Eddieho Coylea (1973). Jejím titulním hrdinou je drobný zlodějíček, který se snaží uživit rodinu a vyhnout se vězení, jež mu hrozí za jeden starší delikt. Kvůli tomu se odhodlá prásknout policistovi Foleymu (Richard Jordan) bandu bankovních lupičů, jimž dodává kradené zbraně. Jeho snaha přežít však nemá v ponurém světě bostonského podsvětí sebemenší naději na úspěch... Realisticky natočený snímek se kromě působivě vykreslené atmosféry Bostonu a jeho okolí může pochlubit zejména pozoruhodnými hereckými kreacemi. Představitel drsných chlapíků z desítek filmů Robert Mitchum je přesvědčivý i v poněkud atypické roli "středostavovského" kriminálníka, kterého tíha okolností dostává do prakticky neřešitelné situace. V malé ale výrazné úloze slizkého barmana září známý představitel charakterních postav Peter Boyle (monstrum v Mladém Frankensteinovi). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

Lima 

všechny recenze uživatele

Criterion blu-ray projekce. Tarantinův inspirační zdroj. Neskutečně strohá, emocionálně chladná podívaná. Yates vždycky dělal takovéhle filmy, i ten slavný Bullitt byl vlastně takový, ale tam skrze McQueena aspoň nějaké emoce protlačil a měl několik nezapomenutelných scén. Tady jsou dvě loupeže banky, z nichž jedna trvá asi minutu, druhá na začátku filmu je mrazivě chladná, provedena se stoickým klidem, opravdu povedená, ale tím pozitiva končí. Všechno zde probíhá s takovým klidným ksichtem, i ti herci deklamují staticky, Mitchum je tu vysloveně jenom do počtu, jeho hra „na obě strany“ je vám vlastně celkem šumafuk, stejně jako strasti mladého překupníka zbraní. 100 minut stopáže se rozplyne jak pára nad hrncem, bez zapojení diváka do děje a to je vzhledem ke kultovnímu statutu, jako ten film má v zámoří, docela zklamání. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Zábavná kriminálka. Sedmdestáky jako vyšité, furt jsem čekal co jako ještě bude a on byl najednou konec. Takovej dost flegmatickej film, nepumpuje vší silou emoce, spíš se tam ty události tak nějak dějou s klidnym ksichtem. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Výtečná "small-time crook" kriminálka. Mozaika malých ryb v bostonském podsvětí. Ukecaná, pošmourná, reálná. Mitchum vynikajicí a pak je tu jedna boží vedlejší postava, překupník zbraní jménem Jackie Brown, nekouknout na imdb, vůbec by mě podobnost filmu s Tarantinovým flákem nenapadla. -- -Elmore Leonard called the novel upon which the movie is based the best crime novel ever written and that made him a better writer. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Yates diváky zaháčkuje heistovým rámcem, ale namísto standardního žánrového bijáku před nimi rozprostře chladně odtažitou, ale díky tomu právě fascinující kriminálku o nevyzpytatelnosti života za hranou zákona. Bez předchozí znalosti děje navíc vyprávění představuje labyrint, v němž se pohybují různé postavy, jejichž vzájemné vztahy a role v celé kriminální struktuře se pouze postupně odkrývají. Toho scénář využívá nikoli k dramatickým zvratům, ale za účelem stupňování napětí a současně zprostředkování cynismu zdejší galerky i zástupců zákona, kde nikdo neví, kdo mu půjde po krku či ho zaprodá za iluzi vykoupení. Vztahy postav tak do značné míry lícují se samotnými loupežemi, které vlastně slouží jako metaforické paralely. Nejprve nahlédneme ideální scénář, ale i když vidíme, že je možný a naplnitelný, nezbavuje to další loupeže napětí z toho, jestli se někde něco nepodělá a co to pak bude mít za následky. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Takový bezútěšný, melancholický a značně i náladový pohled do zoufalého světa drobných kriminálníčků v Bostonském podsvětí, kteří sami den co den bojují o přežití, i třeba pomocí zrad. Základem úspěchu tohoto filmu, je určitě dobrý kriminální román jako předloha (podle mnohých ohlasů, prý jeden z nejlepších vůbec), ocenit musím hezký minimalistický směr, vynikající realičnost, docela působivě vykreslenou atmosféru onoho města, ale až na ty dvě nezvykle tiché bankovní loupeže (které samotné nemají moc význam), mě to to celkově moc nevzalo, film přes svoje značně pomalé tempo spíše nudí. Snímek prakticky postrádá nějakou větší akce, nebo jen náznak či pokus o ní, napětí se divákovi také moc nedostává, chybí prostě jiskra-náboj, nějaké větší oživení a dynamika. Dalším problémem může být samotná románová předloha, přenesená na filmové plátno, samotný scénář je dost nesourodý, takže chvíli trvá než vůbec zjistíte o co tady komu jde, a než se ukáže co je tím hlavním cílem, snímek je i místy dost zmatečný a matoucí. Do světoznámé hitovky "Bullita" tohle mělo hodně daleko, svým ztvárněním to mělo blíže k francouzským noir kriminálkám a lá Melville. V tomto případě šlo o takový Post-Noir (Modern Noir). Mitchum a Boyle (parádně slizký) hezké spojení, samotný Mitchum podal skutečně vynikající a přesvědčivý výkon, jeden z nejlepších co jsem od něj kdy viděl, škoda že stále tak málo doceněných. Herecké výkony a dialogy, to je tady patrně to nejlepší vůbec, jinak toho snímek nabídnout moc nemá. Jako fanda zámořského hokeje (NHL) jsem ale musel ocenit záznam z dobového zápasu NHL, úplně na závěr, mezi místními Medvědy a Jestřáby z Chicaga - kde samozřejmě nechyběli a byli vidět hvězdy jako Bobby Orr (4), Phil Esposito nebo John Bucyk, někdejší hokejové superstar. Jeden z dalších Tarantinových inspiračních zdrojů. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Příjemné překvapení v podobě spolehlivě natočené old-schoolové kriminálky z prostředí americké galerky, která mi přijde zajímavější než slavnější Bullittův případ od stejného režiséra. Realistický příběh bezvýznamného člena podsvětí, který se nikdy nezmohl na pořádnou ránu a děsí ho představa soudu a následného vězení, které by na stará kolena mohlo znamenat konec rodinného zázemí. Odtud je jen krůček ke spolupráci s policií, jenže podej čertu prst a hned chce celou ruku, a to už pořádně smrdí a v sázce je příliš mnoho. Několik kriminálních deliktů, několik postav, jejichž osudy se navzájem proplétají, nepředvídatelnost a slušné herecké výkony. A na závěr jedna cynická tečka v podobě dvojsmyslného dialogu policisty a jeho práskače. Celkový dojem: 80 %. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Nezajímavý, mírně se vlekoucí, občas ne úplně srozumitelný děj; není komu fandit, neobjevuje se žádný sympaťák. Robert Mitchum není ve své roli ani chytrý ani moudrý, je to spíš mudrlant trousící plané historky, které začasto postrádají pointu, nebo aspoň takovou pointu, která by případně ilustrovala, o čem je řeč. Nuda. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Peter Yates je známý především, díky klasice Bulitův případ, ale má na svém kontě celou řadu zajímavých filmů. Eddie Coyle je jedním z nich a přestože se jedná o méně známou kriminálku ze 70. let, příznivce daného žánru a filmů této doby, dokáže potěšit. Bohužel jako již zmíněný Bulit i tentokrát se jedná o hodně pomalý film a bohužel zde nenajdete žádnou legendární scénu, jako třeba kultovní automobilovou honičku. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Nevidím v tom tolik oceňovanou syrovost a realističnost Bostonu, ale vidím v tom poněkud jalovou historku o dvou práskačích, z nichž nakonec jeden zabije druhého, aby měl klid na své maličké "podnikání". Robert Mitchum je zde jen do počtu, akce zde není v podstatě žádná, napětí je nulové - o postavu v Mitchumově podání nemám jako divák ani strach, ani mu nějak moc nefandím, je mi ukradená. Je to i tím, že režisér nepracuje s divákem a neřekne mu o postavě nic dopředu. Dvě bankovní loupeže jsou zde rovněž na okrasu a celá ta myšlenka, že každý - policajti i zločinci - si jedou svoje bez ohledu na druhé, aniž by měli šanci policajti ty holuby zlikvidovat, protože se furt objevují nová holubí vejce, celá ta myšlenka je podle mě docela omšelá. Vlastně jediné, co mne poněkud probudilo z letargie, byl dobový zápas NHL. ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Slabý průměr s úsměvnými dialogy (že by nepodařený CZ dabing ČT2?) a absencí rychlého spádu děje. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Slušné atmosférické sedmdesátkové krimi s vždy skvělým Robertem Mitchumem a hezkými záběry dobového zápasu NHL, když se ještě nenosily přilby a brankáři měli ty luxusní masky :-) ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Zaujimavy a miestami aj dost fascinujuci pohlad do sveta malach bostonskych zlodejov, ktori ziju zo dna na den, bojuju medzi sebou. Peter Yates /Bullitt 1968, Robbery 1967/ sa teda vyznal do filmarciny, atmosferu mesta vystihol dokonale. Tempo je vyborne, ale chyba vyraznejsia akcia alebo aspon nahanacka. Hlavnou hviezdou bol pre mna Robert Mitchum /Lovcova Noc, El Dorado, Big Steal/, k tomu este vyborne dialogy. Ako som spominal, film ponuka hlavne super herecke vykony, atmosferu mesta a slusnu reziu . 70 % ()

Angelopul 

všechny recenze uživatele

BULLITTŮV PŔÍPAD, známější snímek režiséra Petera Yatese je fajn film, ale človék si z něj po delší době vybaví jen tu slavnou automobilovou honičku. Příběh za moc nestál. Tímto zásadním nedostatkem naštěstí netrpí tato o pět let mladší žánrová lahůdka od stejného režiséra. A tak se zde velmi stylové podání nachází v symbióze se skvěle napsanou zápletkou s perfektně vykreslenými postavami a vytříbenými dialogy. Zásluhu na tom bude mít asi zmiňovaná kvalitní literární předloha. Po shlédnutí je Vám pak jasné, že se zde Tarantino, Ritchie a spol. více než inspirovali. ()

JohnSmith 

všechny recenze uživatele

Příběh starého zloděje, který na jednu stranu pomáhá gangsterům a na druhou se snaží pomoci i policii, aby se nedostal do lochu. Čekal jsem od Mitchuma trochu víc. ()

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

I přes slušnou stopáž mi příběh přišel děsně minimalistický a zkratkovitý - myslím si, že tohle je film především pro lidi, co už četli knihu, spíše než "jen tak" (Elmore Leonard ji vychvaloval, že ho naučila hodně o postavách). Spousta jakoby vedlejších charakterů, dokonce i titulní role, kdyby nebyla hraná magnetizujícím Mitchumem, by působila jen jako vedlejší. Ale je zajímavé sledovat, jak se příběh postupně zamotává, je to trochu jako takový děda guy-ritchieovských gangsterek, jenže se nesnaží být cool, je to film víceméně realistický a v tomhle smyslu i velmi stoicky natočený. Osobně se mi to líbilo, protože to vybočuje, je to taková ryzí krimi, neo-noir, ze staré školy. 7/10 ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Tak buď tohle byla celkem nuda, nebo už mě nudí ty retro kriminálky celkově. Ale spíše za a. Je to takový ukrutně realistický film, což znamená žádné velké emoce, zvraty či děj (o akci ani nemluvím). Hlavní hrdina je překupníček zbraní a spojka mezi prodavačem a bankovními lupiči, zároveň má na krku padesátku, manželku a hrozící kriminál a pod tlakem se rozhodne práskat... což se mu samozřejmě vymstí. Je to poměrně nezajímavý chlápek co moc sympatií nevzbudí, stejně jako všichni okolo a zestárlý Mitchum ho hraje stejně naprosto bez zájmu. O něco lepší je Boyle jako slizký barman, dále za zmínku stojí jeden sviňskej polda a výborná teorie o holubech, jinak dost o ničem. ()

Reklama

Reklama