Režie:
Jean HermanKamera:
Jean-Jacques TarbèsHudba:
François de RoubaixHrají:
Alain Delon, Charles Bronson, Olga Georges-Picot, Brigitte Fossey, Ellen Bahl, Bernard Fresson, Guy Delorme, Sylvain Lévignac, André Dumas, Gilbert Servien (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Alain Delon a Charles Bronson, cizinecká legie z nich udělala skálu, co neustoupí a nezradí... Sloužili oba ve francouzské cizinecké legii v Alžíru a jen náhodně se potkávají při návratu domů. Dino Barran je lékař a s válkou už nechce nic mít. Franz Propp, Američan, je naopak žoldák a láká Dina do Konga, ten ho však nekompromisně odmítá. V Marseille osloví Dina krásná dívka a ptá se, zda se nepotkal s jejím přítelem, o kterém nemá zprávy. Nakonec nabídne Dinovi práci v jedné velké firmě, kde je zaměstnána jako fotografka. Dino má udělat prohlídku všech zaměstnanců ve zkráceném termínu. Dino přijímá a Isabella ho žádá o službu. Chce, aby do sejfu firmy vložil cenné papíry, které ukradla. Bojí se nepříjemností, a navíc by jistě přišla o práci. Znovu se nečekaně objeví Franz, který poznal, že Dino něco chystá. Bývalí vojáci stojí proti sobě a netuší, že se chytili do pasti. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (77)
Dal jsem sice pouhé 2*, což nesvědčí o nějakém nadšení, ale začnu tím, co z mého pohledu na filmu funguje dobře. Za prvé, přítomnost Alaina Delona. Byl tehdy na vrcholu a jeho úsporné herectví v rolích chladnokrevných tvrďáků slavilo u diváků oprávněný úspěch. Za druhé, přítomnost druhé filmové hvězdy, Charlese Bronsona, filmu taky pomáhá. Pánbů zaplať, nikdo po něm nepožaduje charakterní herectví a v typových rolích dobrodruhů s tvrdou pěstí byl velmi solidní. Za třetí, typicky šedesátkový vizuál od účesů a kostýmů až po automobily - kdo má rád tuhle dobu, tak pro něj tenhle kousek představuje pastvu pro oči. Chemie mezi oběma hlavními hrdiny funguje obstojně a snímek je oslavou chlapského přátelství. Bohužel tím ale výčet kladů končí. Překombinovaný a za vlasy přitažený scénář, který vyžaduje od svých postav naprosto zvrácené duševní pochody a hodně staví na extrémních náhodách, představuje hlavní překážku. Překvapivé rozuzlení je z kategorie těch, které mohou v rámci žánru vyvolat spíš shovívavý úsměv a sarkastik ve mě podotýká, že na konci chyběla už jen Adéla, co ještě nevečeřela. Při bližším pohledu musí člověka napadnout řada logických děr a vyslovených nesmyslů, které film sráží na kolena. Na druhou stranu, není to film, který by mě nějak naštval a považoval bych ho za ztrátu času. Celkový dojem: 45 %. ()
Francouzský dobrodružný film, v němž se vedle sebe objeví dvě herecké hvězdy nejvyššího světového kalibru a sice A. Delon a Ch. Bronson. Tito dva muži úsporných gest, pan Barran a pan Propp, se po letech strávených ve francouzské cizinecké legii setkávají, aby otevřeli trezor v klenotnictví. Monsieur Propp, v podání legendárního drsňáka s tvrdou pěstí Ch. Bronsona, disponuje neobyčejnou zálibou ve vrhání mincí po okraj naplněné sklenice. Během utajeného a dramatického pobytu v trezorové místnosti se snímek pochopitelně jevil nejpůsobivěji. Vzhledem k tomu, že znali pouze tři správná čísla ze sedmiciferného kódu, měli úkol poněkud ztížený, neboť pouze jediná z deseti tisíc kombinací je dovede k cíli. Scénu s důmyslným únikem z pasti, do níž oba dobrodruhové nečekaně upadli, a jež mi připomněla jiný skvělý francouzský film Le Treu, řadím k vrcholu snímku. S blížícím se koncem napětí i atmosféra značně upadá, závěr je v podstatě dosti čitelný a očekávaný, neboť se nepředpokládá, že by jeden z bývalých elitních vojáků zradil druhého. Co se týká ústřední dvojice, jedná se natolik mimořádně úspěšné herecké osobnosti, že jejich umění je zážitek sledovat vždy, i přes mírné nedostatky v jejich společné souhře. Domnívám se, že v případě Sbohem příteli od Jeana Hermana se jedná o mírně nadprůměrné dílo, ovšem kvůli ústřednímu duu jedněch z mých nejoblíbenějších herců a nadprůměrné střední části snímku volím nakonec čtyři hvězdy. ()
Nízké hodnocení na CSFD si nezaslouží, byť po opětovném shlédnutí musím rovněž ubrat hvězdu. Stále jde ale o netuctový film s překvapivou zápletkou, skvěle rozehraný je vztah obou hlavních postav. Scénář je dobrý; zápletka nápaditá, ale k realitě to má přece jen daleko. To nemluvím o zbytečné umělecké licenci v podobě roboticky strohých černých šerifů či o logických lapsech v podobě ubírání kyslíku zapálenými "loučemi". ()
Dost se mi líbila klaustrofobně-akční část v suterénu, ale ten úvod a poněkud méně napínavý konec už tak dobré nebyly. Začátek je hodně divný, i když je samozřejmé, že vztah dvou "přátel" nějak musel začít. Lehký náznak erotiky, rozhodně se slušelo ukázat víc. Manýra s mincí měla skončit dřív, s tím kafem to už bylo okoukané. Jeden z typických Delonem produkovaných filmů, s rolí jemu vyrobenou na tělo. ()
Je pravda, že začátek působí zmateně a tak nějak jsem podvědomě čekal nějakou boudu a větší twist (jakože Bronson je polda nebo tak něco), ale když mi došlo, že ten film primárně NENÍ o vykradení sejfu, ale o přátelství, skutečném, a určité oběti pro ně (čímž vynikne i ten kontrapunkt v závěru, kde jedna krysa nedodrží slovo, a co z toho vzejde), tak už jsem si užíval každou chvilku. Sice by mě zajímalo, proč se postava Bronsona tak přilepila na doktůrka, tam to možná chtělo nějaké silnější vysvětlení, ale jinak s tím vyzněním nemám problém. Protože skutečné přátelství, které vydrží, se hledá těžko. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (7)
- Bronson měl pocit, že v některých scénách není dostatečně zviditelněn. (theSaint)
- Natáčení provázela značná rivalita obou herců. (theSaint)
- Návrat režiséra a producenta do Paříže byl studenou sprchou, jelikož se na ně Delon obořil: „Přečtěte si znovu naši smlouvu, pánové. Musím hrát s hvězdou mé úrovně, což rozhodně není případ tohoto herce.“ Svolil až po projekci několika Bronsonových filmů. (theSaint)
Reklama