Režie:
Terence YoungKamera:
Aldo TontiHrají:
Charles Bronson, Lino Ventura, Jill Ireland, Walter Chiari, Joseph Wiseman, Gerald S. O'Loughlin, Amedeo Nazzari, Pupella Maggio, Angelo Infanti (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Joe Valachi, bývalý mafián, se ocitnul ve vězení. Rozhodne se stát hlavním svědkem v ostře sledovaném procesu s mafiánským bossem. Ve své výpovědi před kamerami postupně odhaluje celý svůj životní příběh, historii svého pádu do osidel mafie a zločinu… (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (1)
Recenze (100)
Je to velmi pěkně a precizně natočený film dle skutečných událostí, ale bohužel taky s jednou výraznou a nepřehlédnutelnou vadou na kráse v podobě výkonu představitele hlavní role. Nepočítal jsem s tím, že by mě mohl Charles Bronson projednou výjimečně nadchnout, ale tedy úpřimně, tak slabý a nepřesvědčivý výkon jsem od herce takhle zvučného jména rovněž neočekával. Alespoň Lino Ventura ve vedlejší roli nezklamal a své netradiční herecké příležitosti v podobě ztvárnění reálné negativní postavy ze světa organizovaného zločinu se chopil výtečně. Snímek ale v první řadě potěší skutečné milovníky mafiánských a gangsterských filmů a nepatříte-li mezi ně, zřejmě vám zůstanou osud a činnost gangstera Joe Valachiho v Bronsonově podání trochu ukradeny... stejně jako mně. Říkám si škoda, protože historická výprava, celkové pojetí, ale do jisté míry i ty rozehrané otázky rodiny, přátelství, ochrany a přísahy mlčení v mafiánských kruzích zde dokázaly upoutat mou pozornost. Ani ke Coppolovu Kmotrovi ze stejného roku nemám žádný vášnivý vztah, jaký bych možná měl coby filmový nadšenec mít, ale určitě mě obsahově a nakonec i filmařsky dokázal zaujmout o nějaký ten stupínek výš. Taky proto zde zaokruhluji své hodnocení níže. 70% ()
Odpustil bych Youngovi stín Světového obchodního centra na pozadí nočního Brooklynu i další kiksy nepozorné skriptky, kdyby se děj držel historických faktů. A to nemluvím jen o časové rozháranosti, kdy se události, které od sebe dělí někdy i deset let, odehrávají doslova v jednom záběru, nebo komický fakt, že sedmnáctiletého i šedesátiletého Valachiho hraje 50letý Bronson lišící se pouze trochou šedin. Téměř všechno je tu špatně. Od Maranzanova odmítání drog jako zdroje příjmů mafie až po Valachiho motivaci k porušení omerty. Jako první letmé seznámení s historii Cosa Nostry možná, ale jen s přimhouřeným okem a slibem dalšího studia tematiky. Na druhou stranu, nelze tomu upřít slušné tempo, kterým se protáhne dějinami americké mafie, a nechybí tomu ani několik opravdu vydařených momentů. Jako třeba Valachiho žádost o ruku, kterou si pro sebe krade Bronson, přestože téměř nemluví. ()
Charles Bronson je prostě Charles Bronson, kdo jinej by mohl udat mafii policajtům a to opět ve velkém stylu. V perfektně vystavěném příběhu sledujeme kariérní růst Joa Valachiho v jedné z nejobávanější organizací podsvětí a to Cosa Nostry. Valachi se k organizaci dostává díky své chladnokrevnosti a neposeroutkovstí, čímž ohromí členy mafie ve věznici a po propuštění je mu náruč organizace otevřená. Během více než dvouhodinovému příběhu, který již pod policejní ochranou vypráví, může divák zažít vzestupy a pády hlav organizace v čele s božským Lino Venturou, který se ve snímku ovšem krčí ve stínu Charlese Bronsona – tohle je prostě jeho film. I přes svou stopáž snímek nenudí a dokáže diváka strnout až do hořkého konce, ke kterému dochází po vystřílení hromady kulek a tuny projevů nefalšované vnitro organizační úcty. Luxusní výprava a hudební doprovod jen ozdobují tenhle gangsterský opus velmi často poměřovaný s Coppolou. Srovnání není na místě, zde se totiž vypráví reálný příběh plný strachu a krve díky porušení přísaze Cose Nostře. Nakonec hodnotím plným počtem. ()
Standardně dobrý film, kde je standardně vše dobře zvládnuto, neodejdete od toho. Nejedná se o nějaký umělecký počin ale o zručně provedenou práci. Ch. B. tu není žádný batman ani mstitel jako v mnoha filmech, je to člověk, který napráskal mafii FBI. Je to můj oblíbený snímek z dětství a ani po letech mě nezklamal. Tedy doporučuji. ()
Velmi dobrý scénář, který není jen tradičním nudným životopisným sledem historek, ale pracuje s vnitřním napětím, nutností diváka, aby samotný poznával vztahy, vše je podáno jasně, s možností dostat se do prostředí, velmi dobré jsou detaily (např. krevní spřízněnost, přísaha) i jistá nejednoznačnost. Film nemá mravně vztyčený prst, ale snaží se pochopit vztahy v mafiánských rodinách i jejich - podle mne zvrácené - myšlení. A nechává na divákovi, aby si názor udělal sám. Osobně mám pocit, že nejhůře na těch mafiánských válkách byli obyčejní obchodníci, kteří neměli šanci a byli v presu obou stran. Scénář dobře pracuje i s dramaturgií jednotlivých scén, které samy o sobě fungují jako minipříběhy dále rozvíjející a obohacující děj. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (9)
- Vo Francúzsku bol film uvedený pod názvom Cosa Nostra. (Jello Biafra)
- Skutečný Joseph Michael Valachi alias Joe Cago zemřel rok před uvedením filmu do kin v texaské věznici na infarkt. (krubi)
- Film se natáčel v New Yorku a ve studiích De Laurentiis v Římě. Natáčení začalo 20. března 1972. Scénář filmu vycházel z knihy „The Valachi Papers“ od Petera Maase, která je autobiografickou zpovědí Joea Valachiho (Charles Bronson). (classic)
Reklama