Režie:
Fernando MeirellesScénář:
Jeffrey CaineKamera:
César CharloneHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Ralph Fiennes, Rachel Weisz, Hubert Koundé, Danny Huston, Gerard McSorley, Pete Postlethwaite, Bill Nighy, Donald Sumpter, Nick Reding, Juliet Aubrey (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V odlehlé části Severní Keni je nalezena brutálně zavražděná aktivistka Tessa Quayle. Její manžel Justin, člen Britského vysokého komisařství v Nairobi, se rozhodne vyšetřit smrt manželky na vlastní pěst. Důkazy ukazují na zločin z vášně. Proto se Quayle pronásledovaný výčitkami a pověstmi o nevěrách své zesnulé ženy vydává po stopách její minulosti. Bude muset riskovat vlastní život a projít tři kontinenty, aby odkryl pravdu. Díky přístupu k diplomatickým tajemstvím začne postupně odhalovat spiknutí, které je mnohem rozsáhlejší, než by si kdy dokázal představit... Nepohodlný byl natočen podle románu bývalého příslušníka britské zpravodajské služby, nyní světoznámého autora špionážních bestsellerů, Johna le Carrého. Režisérem thrilleru je Fernando Meirelles, který má na svém kontě nominaci na Oscara (za režii filmu Město bohů). Hlavní role ztvárnili Ralph Fiennes (nominovaný na Oscara za Anglického pacienta a Schindlerův seznam) a stále oblíbenější herečka Rachel Weisz. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (430)
Film, ktorý vás hneď od začiatku naštartuje svojím preskakovaným rozprávaním, aby vzápätí pochoval všetky nádeje na emocionálne dielo, pretože tie emócie tam fungujú iba posledných pár minút. Ústrední herci sú skvelí, myšlienka geniálna, ale to je asi tak všetko. Tešila som sa na delikátnu drámu so všetkým, čo k tomu patrí, so všetkými emóciámi, ktoré by sa mi vryli hlboko pod kožu a dočkala som sa iba priemerného spracovania obsiahnutého samoúčelným poukázaním svetovej nespravodlivosti. Škoda. ()
Vzhledem k tomu, že se tvůrci snaží o až přílišnou realističnost, to paradoxně ztrácí grády právě tam, kde musíte u filmového příběhu trochu přitlačit. Když jsou nám osudy postav podány div ne formou televizních zpráv nebo reality show, nemám s nimi takový prožitek a spoluprocítění, jako kdyby to bylo natočené jako normální film s obyčejnou strukturou vyprávění. ()
"Nothing in his life became him like the leaving it." Macbeth? Anglický pacient? Ne, jen anglický diplomat se sklony k zahradničení, do něhož je zaseto semínko nejistoty, co nakonec houževnatě vyklíčí v ušlechtilou rostlinu vytlačující plevel.. Skvělá práce s flashbacky, místy rušivá ruční kamera, v délce poněkud rozmělněná naléhavost a skličující obraz bídy, bezmoci a beznaděje. Myslím si, že točit film s podobnou tématikou mainstreamovým způsobem je pokrytectví, ale na druhou stranu, každý počin, který nám ukáže, že planeta Afrika je pro nás "so far, so close", má svou cenu. Stejně tak stojí za povšimnutí poznámka autora novely Johna le Carré v závěrečných titulcích: „Nikdo v tomto příběhu, ani zájmová skupina nebo společnost není, díky Bohu, založena na fyzické osobě nebo zájmové skupině v reálném světě. Ale mohu vám říci, že jak pokročila má cesta napříč farmaceutickou džunglí, uvědomil jsem si, že v porovnání se skutečností je můj příběh krotký jak pohlednice z dovolené..“ Zahradník jednu rostlinu plevele odstraní, kousek dál vyroste deset dalších… ()
Nedostatečné emoce. Nepohodlný jednoduše není tak úplně od srdce a to bohužel v takto laděném filmu nelze. Za co dostala Rachel Weisz Oscara je mi asi stejně velká záhada, jako podobná eskapáda v roce 1997, kdy si odnesla sošku doslova za nic Kim Basinger (že by nová móda?). Ruční kamera není zase tak promakaná a pod několika přefiltrovanými záběry se skrývá relativně často lehké tápání a hledání toho správného stylu. Obžaloba farmaceutických společností je teď nehorázně in, tudíž se to tvůrcům hodilo výtečně do krámu. Ano, téma je jednoduše a úderně zpracované, několik scén je působivých, nekompromisně spletitá chronologie příběhu překvapivě nevadí, ale to pravé srdce tam není. A to je dost velký důvod k průměrnému hodnocení. ()
Smrtelně závažné téma, váha viny na ramenou na zisk orientované hrstky bezohledných (ne)lidí. Film sám o sobě, ač trefuje do černého, se táhne snaží se skrze emoce získat empatii k hlavnímu hrdinovi, nicméně takto příliš vláčné a natažené v naší zrychlené době (třebaže bohužel) nezaujme tak, jak by nejspíš mělo. Prostředí zkorumpované Afriky od horních pater sedících na židli nejnižší a nemocné vrstvy lidí... ()
Galerie (51)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (22)
- Natáčalo sa aj v blízkosti významného archeologického náleziska. Scéna auto naháňačky, v ktorej Justina Quayla (Ralph Fiennes) na požičanom Fiate prenasleduje vodič Land Roveru, bola natočená len dve míle od miesta, kde archeológovia vykonávali práce na vykopávkach ľudských predchodcov starých 900 000 rokov, čo sú najstaršie ľudské pozostatky nájdené na Zemi. (Arsenal83)
- Snímek je prvním anglicky mluveným filmem režiséra Fernanda Meirellese. (Olík)
- Do úlohy Němky Birgit původně obsadili dánskou herečku Iben Hjejle. Když to zjistili němečtí koproducenti filmu, hned ji nahradili svoji rodačkou Anneke Kim Sarnau. (imro)
Reklama