poster

Král a já

  • USA

    The King and I

  • USA

    Rodgers and Hammerstein's The King and I

  • Slovensko

    Kráľ a ja

  • Velká Británie

    Rodgers and Hammerstein's The King and I

Muzikál / Drama / Životopisný

USA, 1956, 133 min

  • vesper001
    *****

    Jsem moc ráda, že se divadelní hra Král a já stala filmem (resp. velkofilmem), protože jinak bychom my, později narození, byli odkázáni na remaky, které jsou v lepším případě akční, v horším animované. Verze z roku 1956 ale nemá chybu. Anna je kultivovaná anglická lady s místy až neanglickým smyslem pro humor, její zaměstnavatel je svérázný vladař pevných zásad a železné nelogiky s početným harémem i potomstvem. „Kolik dětí máte?“ „Jenom 106. Nejsem ženatý moc dlouho.“ V prvních scénách král působí jako typický orientální diktátor, brzy se však ukáže, že i přes své „barbarství“ (= neevropský původ) je to muž, který nejen přemýšlí, ale i tak trochu filozofuje, nejen vládne, ale snaží se být i dobrým vládcem. Vyžaduje, aby se mu jeho ženy i děti klaněly až k zemi a byly mu naprosto poddány, ale zároveň by byl rád dobrým manželem i otcem všem z nich (kromě těch, co jsou v nemilosti, pochopitelně). Obdivuhodné na výkonu Yula Brynnera je skutečnost, že ať je král zrovna zábavný, panovačný, škodolibý nebo krutý, každou polohu mu stoprocentně věříte. Zároveň to mezi oběma hlavními postavami fantasticky jiskří, jejich vzájemná chemie je bezchybná. Nejlepší ze všech jsou proto scény jejich slovních konfrontací. („Jak mi tedy vysvětlíte, Vaše Veličenstvo, že je tolik mužů věrných jedné ženě?“ „Jsou nemocní.“) Výprava je překrásná a kostýmy – už dlouho se mi nestalo, aby se mi ty mužské líbily víc než ženské. Dialogy jsou politicky velmi nekorektní a velmi vtipné, stopáž je delší, ale únosná, zkrátka…et cetera, et cetera, et cetera. 10/10. (více zde)(26.6.2012)

  • otík
    ***

    Příběhově a herecky moc hezké a kvalitní, po muzikálové stránce však pro mně osobně o ničem. Ani jediná píseň se mi nelíbila, taneční výstup pouze jediný, a to ještě skočná polka (tedy nic vizuálně zajímavého). Filmu by spíše slušel klasický vypravěčský formát bez písní. Jsem až překvapen, jak mě to vůbec nedostalo. I přesto však určitě kvalitní film.(1.11.2014)

  • neoBlast
    ***

    Pro člověka muzikálově odkojeného na Moulin Rouge! a Hairspray je tenhle výlet do pravěku dost velká facka. Režie mi přišla hrozně unylá a pomalá, co stačilo, a jistě působilo "šokantně" v roce 1956 je dnes jenom přespříliš naivní pohádka. Ale v roli krále je Yul Brynner opravdu skvělý. 50 %(4.10.2010)

  • Anderton
    ****

    Pozrite si Kráľa a ja po sérii experimentálnejších filmov, alebo aspoň francúzskej novej vlny. Film je totiž ukážkou pravého opaku. Neviditeľný kontinuálny strih, anti-autorstvo, prirodzene neprirodzená načančanosť. A tróni tu Yul Brynner. Hlavne to neberte ako faktografický historický film, naivita podporená a motivovaná pesničkami je súčasťou hry. Podstatná je chémia medzi hlavnými predstaviteľmi a tá je vďaka rozdielnosti ich názorov takmer dokonalá. Vrcholom filmu je Hamletovské divadlo.(25.10.2014)

  • Autogram
    ***

    Oproti novšej verzii Anna a kráľ je táto muzikálová verzia svižnejšia, uvoľnenejšia a vtipnejšia. Kráľ srší vtipom a pritom je svojsky namyslený a panovačný, ale určite nie je barbar. U anglickej návštevy túto nepríjemnú fámu ľahko vyvráti, horšie je tu už so zvrátením svojho obrazu u Anny. Hudobné a tanečné čísla sú celkom jednoduché, ale nijak výnimočné. Striedajú sa emotívne silné pasáže so slabšími, medzi ktoré pre mňa patrilo aj čínske divadlo. –––– Když člověk nemá co povědět, je nejvyšší čas, aby mlčel.–––– Et cetera, et cetera, et cetera...(25.10.2014)

  • Yul Brynner

  • - Snímek slavil v Americe mimořádný úspěch, v Siamu, dnešním Thajsku, byl ale zakázán. Thajcům totiž připadalo, že krále Mongkuta, kterého považují za otce vlasti, film zobrazuje jako panovačného barbara, kterého musela představitelka západní kultury přijet zcivilizovat. (vesper001)

  • - Při práci na scénáři tvůrci zvažovali i variantu, ve které by král byl raněn bílým slonem, místo aby onemocněl. Narazili však na tvrdý odpor Yula Brynnera, který trval na tom, aby se filmové zpracování drželo divadelní předlohy. (vesper001)

  • - Původní divadelní představení „Král a já“ se hrálo na Broadwayi od 29. 3. 1951 a dočkalo se 1246 repríz. Zatímco v roli Anny se vystřídalo několik hereček, krále hrál ve všech představeních Yul Brynner. (vesper001)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace