poster

Eidžanaika

  • japonský

    É dža nai ka

  • japonský

    Eijanaika

  • japonský

    ええじゃないか

  • slovenský

    Prečo nie?

    (festivalový název)
  • anglický

    Why Not?

  • český

    A proč ne!

    (festivalový název)

Drama

Japonsko, 1981, 151 min

  • d-fens

    ocenenia : MFF Cannes 1981 - uvedené v sekcii "Un certain regard"(26.1.2013)

  • IvoB
    ****

    V zásadě se mi líbilo – děj doslova skáče z jednoho místa na druhé, pořád se tam něco děje, a tak jsem se nestačil moc nudit. Rovněž je to velmi zručně natočeno. V záběrech je plno pohybu, postav, barev… super. Horší už je to s podáním. Ona by ta délka filmu, přehršel postav a skoky v čase (časových „výpustek“ je opravdu dost) ani tak nevadily, kdyby to bylo uhlazené a přehledné. Problém ale je, že ačkoliv jsem se bavil různými epizodkami či obdivoval obrazovou stránku filmu, v podstatě jsem ke konci už neměl sebemenší přehled o tom, kdo co dělá, kdo je s kým spojenec, kdo s kým spí, co chystá ta a ta postava, a další důležité souvislosti. Na to, že jsem ani pořádně nevěděl, o čem to bylo, jsou mé dojmy překvapivě dobré. – 7/10(25.3.2015)

  • Justinian
    ****

    Hezky a bez servítek vykreslené období těsně před reformami Meiji. Celou dobu jsem ale měl pocit, že mi tam něco chybí... celkově teda kolem 4*.(16.3.2008)

  • Aleister
    ****

    „Kulturní antropolog“ Imamura podvrací dobový obraz kultivované japonské společnosti a silnými ženskými postavami vyvrací genderové stereotypy. Ve svém remaku původního filmu z roku 1957 podává obraz bouřlivého období proměny Japonska. Ruší obraz samurajské a feudální kultury tím, že klade důraz na „problematické“ postavy prostitutek, rolníků, chudáků a zlodějů. Tím, co společnost očišťuje, již není ušlechtilost a morální status feudálů, ale prostota a mocí nezkažená nevinnost masy. Imamura vyzdvihuje nízkou společenskou třídu jako hybný mechanizmus revoluce, zdroj primitivní pudové síly a spontaneity. Outsider se v období změn stává revolucionářem. Vzpoura jako extatický kolektivní rituál plný barev, tance a reje masek má však na druhou stranu v Eidžanaice blíže k orgastické oslavě života než k boji za lidská práva. Imamura se neupíná k propagandistické utopické vizi světa bez vládnoucí třídy. Je si vědom toho, že masy mohou být zdrojem životní energie, ale nikoli hodnot, které upadají s rozkladem feudálního řádu, a bezpráví se přesouvá z rukou aristokracie na měšťanstvo. V době slábnoucího monarchy a zkorumpované šlechty tak stále zůstává jedinou, byť zanikající hodnotou samurajská etika.(25.9.2011)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace