CSI: New York je kriminální seriál, který vznikl oddělením od seriálu CSI: Miami. Jeho tvůrci navíc hledali inspiraci také v dramatickém seriálu Crime Scene Investigation o soudních vyšetřovatelích v New Yorku, kteří v boji se zločinem využívají nejmodernější techniku. Producentem seriálu CSI: New York je Alliance Atlantis Communictions Inc. a CBS Productions ve spolupráci s Jerry Bruckheimer Television. Americká síť CBS uvedla tento seriál v USA loni v září a ačkoliv se v téže době vysílala řada dalších seriálů, tento si získal pozornost více než 14,5 milionů diváků týdně a stal se pro CBS seriálem číslo jedna.
Detektiv Mack Mac Taylor (Gary Sinise) věří, že všechno spolu nějak souvisí a že každý má svůj skrytý příběh. On i jeho parťačka Stella Bonasera (Melina Kanakaredesová) jsou svou prací doslova posedlí, a díky tomu stojí v čele týmu expertů ve velkoměstě, které nikdy nespí. Do týmu dále patří Danny Messer (Carmine Giovinazzo), který se narodil v Brooklynu, nic ho nerozhází a vždy má po ruce nějakou tu historku o příbuzenstvu, a uzavřený doktor Sheldon Hawkes (Hill Harper), který se po traumatizující smrti dvou pacientů vzdal dráhy chirurga a pracuje jako koroner. Dvojici doplňuje popudlivý detektiv Don Flack (Eddie Cahill), inteligentní muž s pozoruhodným instinktem a nedostatkem trpělivosti pro potenciální podezřelé. Mimo tým pak stojí bystrá a půvabná vyšetřovatelka Aiden Burnová (Vanessa Ferlitová), která se dokáže přizpůsobit jakékoliv situaci. Detektivové v New Yorku mají možná jiné problémy než jejich kolegové v Miami či Las Vegas, ale vede je stejně neochvějné odhodlání bránit šíření zločinu. Tito schopní lidé znají New York v jiném světle než jeho ostatní obyvatelé a hledají důkazy, které se postupně skládají v celek, a nakonec poskytnou klíč k rozluštění složitých případů, jež tým řeší.
OBSAH JEDNOTLIVÝCH DÍLŮ:
1. díl
Tělo pohřešované ženy přivede Maca k sériovému vrahovi, jenž své oběti nejprve vězní. Tým musí získat důkaz s pomocí ženy, která útok přežila, ale je schopna komunikovat pouze mrkáním.
2. díl
Poté, co v Central Parku dojde ke znásilnění, musí Stella útočníka najít, přestože oběť si v důsledku šoku, který utrpěla, nic nepamatuje. Navzdory četným nepřímým důkazům na místě činu detektivové nemohou podezřelého zadržet, což Stellu frustruje, protože sama sobě slíbila, že násilníka dostane. Mezitím Mac a Aiden vyšetřují zastřelení drogového dealera a když doktor Hawkes zjistí, že nejen chybí kulka, ale na těle jsou stopy po krysích zubech, tým musí ve městě, kde žije 70 milionů krys, najít tu jedinou, která je může zavést k vrahovi.
3. díl
Když turista objeví v dvouposchoďovém autobusu na Times Square kostru, CSI musí vyšetřit, zda ji tam nastrčil nějaký vtipálek, nebo zda se jedná o pozůstatky zavražděného. Po důkladném vyšetření dr. Hawkes zjistí, že obětí byl dospívající chlapec, který zemřel po úderu do hlavy asi před deseti lety. Pátrání je zavede na autobusovou zastávku a k mladíkovi, který zmizel v roce 1987. Tým nyní musí vyšetřit, jak doopravdy zemřel a kdo za jeho smrt nese odpovědnost.
4. díl
Mac a Aiden vyšetřují vraždu hip-hopového bouřliváka, který byl ubodán krátce poté, co zvítězil v soutěži DJ. Mezitím Stella a Danny vyšetřují smrt módní návrhářky, která byla nalezena ve svém bazénu. Stopy vedou do sushi restaurace, kde pokrmy servírují nahé modelky.
5. díl
Mac a Danny, kteří vyšetřují smrt stavebního dělníka, jenž zahynul pod Manhattanem při explozi v podzemní dráze, jednají s odborovou organizací stavařů, pracujících v tunelech metra. Když Mac a Danny najdou ve vyhloubeném prostoru prázdný inhalátor a pitva potvrdí, že muž zemřel na astmatický záchvat ještě před výbuchem, všechno nasvědčuje tomu, že mrtvý byl v podzemí zanechán úmyslně. Mezitím Stella a Aiden vyšetřují smrt uškrceného šestnáctiletého teenagera, jehož tělo bylo nalezeno v potoce.
6. díl
Mac určí Dannyho a Aiden, aby se ujali jednoho z nejobtížnějších případů: několikanásobné vraždy, při níž byli zaměstnanci restaurace v Brooklynu zastřeleni s igelitovými pytlíky nataženými přes hlavu. Veškeré stopy nasvědčují, že to byla vnitřní záležitost podniku, ale podezřelý chybí. Mezitím Mac a Stella vyšetřují smrt muže, který byl nalezen mrtev ve své posteli a k němuž vyšetřovatele přivedla jeho amputovaná noha.
7. díl
Loupež tří mužů v Čínské čtvrti způsobí, že jeden z členů ochranky je zabit a druhý omylem zasáhne výstřelem nádrž s benzínem, takže dva ze zlodějů uhoří zaživa. Při vyšetřování Stella odhalí únos, který se týká manažera banky. A aby toho nebylo dost, místo, kde má být ukryto výkupné, je zablokováno při neohlášeném nácviku zásahu policie při teroristickému útoku. Tým musí vymyslet jiný způsob jak najít zmizelé dítě.
8. díl
Poté, co se v newyorské směnárně objeví krabice, která nikomu nepatří, vypukne panika. Její obsah vede k muži, který tajemně zmizel po vyšetřování ilegálních obchodů s akciemi. Mezitím se Stella věnuje případu smrti těhotné ženy, která byla nalezena vedle kostela, kde pracovala.
9. díl
Když dojde ke střelbě na důstojníka newyorské jízdní policie, Mac a Stella musejí pročesat celé město, aby našli viníky. Jediným vodítkem by mohla být kulka, jež zasáhla koně. Mac se musí rozhodnout, zda zachránit zvíře, nebo získat důkaz. Mezitím Aiden pracuje na případu těžce popáleného dítěte, které bylo nalezeno mrtvé v Queensu.
10. díl
Když žena v záchvatu náměsíčnosti vyjde ze svého bytu a poté je nalezena v krvi vedle mrtvého ženského těla, tým musí zjistit, zda se jedná o případ, který spolu souvisí, nebo zda je v něm skryto něco víc, než se na první pohled zdá. Ačkoliv má podezřelá na sobě krev oběti a leží vedle ní dřevěná hůl, která by mohla být vražednou zbraní, Mac má značné pochybnosti. Mezitím Danny a Aiden vyšetřují vraždu kapesního zloděje, který byl ubit k smrti.
11. díl
Tým se pouští do složitého případu vražd, jejichž oběti jsou nalezeny ve třech čtvrtích New York City. Mac a Stella vyšetřují smrt mladého muže, jehož tělo bylo nalezeno v tunelu brooklynského metra. Ačkoliv oběť byla zasažena elektrickým proudem, nezavinily to koleje. Danny vyšetřuje smrt majitele umělecké galerie, jenž předtím prodal obraz, který by mohl být padělek. Mezitím Aiden a detektiv Flack pracují na objasnění podivné smrti dělníka, jehož tělo bylo nalezeno na stavbě.
12. díl
Majitelé závodních psů jsou prvními podezřelými při vyšetřování smrti trenéra psů, které má na starosti Mac. Stella a Danny se mezitím vydávají ve stopách vraha, který probodl messengera v hustém provozu na ulicích Manhattanu. Tým musí zajistit místo činu na ulici dlouhé 8 kilometrů.
13. díl
Mac a Stella vyšetřují brutální vraždu mladého muže, který, jak se zdá, tu noc, co sám zemřel, někoho zastřelil. Mezitím Aiden a detektive Flack jedou do Harlemu, kde byl zastřelen bratr majitele obchodu. Bezpečnostní záznam ukáže, že noc před vraždou obchod vykradl ten samý muž, jehož případ vyšetřují právě Mac a Stella.
14. díl
Když je nalezeno tělo šestnáctiletého cirkusového akrobata, které bylo vecpáno do malé bedny a zahrabáno v písku na pláži Coney Island, Mac a Stella vyslýchají nejen rodinu oběti, ale i jejich protivníky - artisty na visuté hrazdě, kteří se snažili získat hlavní číslo v programu. Mezitím velká kaluž krve v newyorském bytě přivede Dannyho a detektiva Decka k mrtvole ženy, ukryté mezi odpadky.
15. díl
Mac a Danny vyšetřují záhadnou smrt nevěsty, která zemřela těsně před obřadem. Mezitím Stella, Aiden a detektiv Flack nalézají v kláštere na Staten Island mrtvolu muže, který nemá ruce. Klášter je tajemné místo, ve kterém prý straší duchové zavražděných mnichů(oficiální text distributora)
anderson
V prvej chvíli ma prekvapilo obsadenie GARYho SINISEa do hlavnej úlohy. Umňa je totiž zafixovaný ako predstaviteľ slizákov a záporákov (napr. VÝKUPNÉ). Jeho metamorfóze však napomohol geniálny slovenský dabing, kde ho úplne dokonale vystihol PETER RÚFUS (narozdiel od českej verzie, kde ho PAVEL ŠROM posunul práve do "zápornej" polohy). ----- Kriminálka New York je temnejšia, upršaná a špinavá. Presne ako mesto, ktoré nikdy nespí. Vlažný začiatok u mňa prelomil prípad v ktorom ruský "mengele" experimentuje so ženami a dnes musím konštatovať, že aj táto séria je vynikajúca a v ničom nezaostáva za LAS VEGAS a MIAMI. Najsympatickejšími členmi MACovho tímu sú pre mňa sexica MELINA KANAKAREDES a "drsňák" EDDIE CAHILL. Súkromne však pre mňa najlepšou sériou zostáva KRIMINÁLKA MIAMI, kde CARUSO ide po zločincoch tvrdo a vždy im pred usvedčením prehovorí do duše nejakou tou jeho typickou hláškou ("V Miami nikdy nemáme zatvorené." resp. v epizóde MIAMI NY NONSTOP prebehne medzi ním a MACom takýto dialóg: MAC (HORATIOvi): Nemuseli ste sem cestovať až z Miami. Aj v New Yorku platí trest smrti." - HORATIO: "Hej platí, lenže ste ho neuplatnili od roku 1976.") Technická poznámka: (ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: NOVA = 27.2.2007) Song z úvodnej znelky od THE WHO je geniálny a použili ho aj tvorcovia DR. HOUSEa na konci 14. epizódy I. série. Baba O´Riley (21.2.2007) Absolútne najlepšie epizódy pre mňa sú tá s NELLY FURTADO a tá v ktorej prológu 4x "Audrey Hepburnové" vylúpia klenotníctvo. (10.8.2009)(21.2.2007)
Reiniš
Do třetice a opět trochu jinak. Kriminálka New York je asi nejtemnější a nejdepresivnější ze všech třech CSI. N.Y. je nám ukázán jako velmi špinavé, deštivé a nelítostné místo. Gary Sinise podává velmi dobrý výkon a působí sympaticky. A to ani netrousí jednu hlášku za druhou ani to není rytíř ve zlaté zbroji, jako jeho předchůdci.(23.3.2007)
tragicus
Po pár dílech již divák příjde na vzorec "vybírání" pachatelů, takže už to není ani napínavé. Hodně logických chyb (všiml jsem si například, že v NY neplatí běžné fysikální zákony jako zákon dopadu a odrazu světla...), scénaristické berličky, tedy snad jen za atmosféru několika dílů a jiskření mezi Giovinazzem a Ferlito/Belknap 60 %. Po půlce druhé série jsem se přestal dívat.(5.9.2007)
Dudek
odpad!A je tu další spin off, jehož nevalná kvalita je vzhledem k původnímu seriálu až mrazivá. Opět se změnili hlavní hrdinové, ústřední znělka (ta je opravdu příšerná) a samozřejmě i, jak už napovídá samotný název, místo děje seriálu. Takže to vezmeme postupně. Samotní vyšetřovatelé jsou nezajímaví a nesympatičtí, přesto je však příjemnější sledovat vyšetřovatele z New Yorku než jejich kolegy v Miami. Rozřazení postav je tu samozřejmě podle klasického schématu z LA, i když zde se spíše jedná o kopii Miamského spin offu. Gary Sinise nemá dostatek charakteru na to, aby dokázal táhnout děj a ostatní mu v tom zdatně sekundují. Jednotlivé případy přestávají být zajímavé už v momentě příjezdu kriminalistů a místo činu, neboď děj každého dílu sestává z jedné a té samé věci, kde jedinou proměnou je pachatel a místo činu. Každému dílu chybí jistá úděrnost a postrádá razanci známou ze syrové atmosféry první řady LA. Narozdíl od neonů v Las Vegas a prosluněného Miami postrádají ulice New Yorku tu jistou krásu a tvůrci se dokonce ani neobtěžují vypomoci ději nástrahami velkoměsta či zdůrazňováním jeho velikosti. Jednotlivé charaktery nejsou moc propracované a divák je spíše pasivní než aktivní figurou. U Grissomova týmu jsme přijímali fakta a mohli o nich přemýšlet, zde jsou nám servírována rovnou i s návodem k použití. Navíc samotná aplikace nějakých technologií už se pohybuje na hranici se sci-fi. Ne děkuji, raději zůstanu u své milované Kriminálky Las Vegas, i když kvalita posledních epizod je též nevalná, a natěšen budu čekat na dvojici epizod od Quentina Tarantina, které na obrazovky doplují již za chvíli.(12.5.2007)
Nihlathak
Odlišné prostředí chladného a "modrého" New Yorku zase dává příležitosti k jiným případům. Vyšetřovací tým, jemuž velí zkušený Sinise, mě ale v žádném případě neuchvátil, není v něm žádné charisma, oproti Petersenovi z Las Vegas či Carusovi z Miami. Je mi líto, ale New York je ze všech kriminálek nejméně zajímavý, nejméně poutavý, nejméně opojný, nejméně návykový.(8.7.2008)