Reklama

Reklama

Klíče od pevnosti Boyard

(pořad)
  • Česko Pevnost Boyard (více)
Soutěžní / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
Francie, 1990, 370x57-136 min

Scénář:

Claire Barré

Hudba:

Paul Koulak

Účinkují:

Olivier Minne (moderátor), Jean-Pierre Castaldi (moderátor), Sophie Davant (moderátor), Patrice Laffont (moderátor), Tomer Sisley, André Bouchet (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Tuto původně francouzskou televizní hru, založil spisovatel Jacques Antoine (on sám je tvůrcem 150 různých show), jež získala celosvětově mnoho úspěchů a to i díky vytvoření mnoha mutací, ale hlavně díky záměru, že zakládaná družstva věnují výhru zpravidla na dobročinné účely. Samotná hra existuje přes dvacet let a odehrává se ve skutečné historické stejnojmenné pevnosti Boyard, která se nachází mezi ostrovy Aix a Oleron u západního pobřeží Francie. Samotná soutěž tvoří hned několik kategorií, které se v průběhu let mění. Ale základní tři části těchto kategorií zůstavají. Jedná se o bojování o klíče, bojování o indicie a v neposlední řadě pak o dobývání zlatého pokladu, tvořící zlaté mince -boyardy. V samotné hře, šestičlený tým zdolává fyzicky i psychicky náročné disciplíny (jako je: bungee-jumping, kluzká horolezecká šikmá stěna, skleněné rourové bludiště, či hledání klíče v neprůhledných nádobách, plné nejrůznější havěti či neznámého nánosu), což je opravdovou výzvou. Disciplíny se konají za zavřenými dveřmi v místnostech po celé pevnosti, kde je vždy jiný obtížný úkol, za účelem získání sedmi klíču a tak následného odemčení brány na nádvoří pevnosti, vedoucí ke klecovému trezoru. Trezor navíc hlídají rozdovádění tygři. (Výjímkou byl pouze rok 1990, kde tým musel získat až 18 klíčů.) Pro každý test obvykle jeden až dva kandidáti vstoupí do místnosti, kde mají omezený čas na získání klíče jakožto odměnu. Čas (přibližně 2-3 minuty, v závislosti na hře) se vždy počítá na přesýpacích hodinách u každé místnosti, obsahující modrou tekutinu a ostražitě jej na monitoru střeží, čtyři ze zbytku družstva, přičemž šestý z týmu se připravuje na jiný úkol. Jakmile se stane, že soutěžící vyčerpá daný čas k získání klíče, musí urychleně opustit místnost, jinak je v místnosti uvězněn a následně odveden do cely, do které ho strčí Kebule ve sklepních prostorách pevnosti. Poté se tým rozeběhne a připojí ke svému již připravenému kolegovi, aby i on mohl vstoupit a bojovat v časovém limitu o klíč. Takto se členové týmu střídají, až do získání posledního klíče v základním časovém horizontu pětačtyřiceti minut. Tým doprovazí usměvavý Pačes a Paklíč, který vybojované klíče i indicie shromažďuje. Klíč také může získat jeden ze soutěžících, po vyslechnutí a následném správném zodpovězení hádanky, nahoře ve věži, kterou mu předloží otec Fura. Při špatné odpovědi, Fura klíč vyhodí z okna do moře, kde jej pracně musí vylovit jiný z týmu často kapitán družstva. Setkáme se také v případě vysvobozování s panem Krysařem, který zajatým soutěžícím nabídne na výběr, buďto černou anebo bílou krysu, která se po umístění do středu v krysím bludišti, musí dostat do otvoru s červeným či černým označením, podle toho, jak uvězněný soutěžící vybere. Poté jej případně Kebule, může pustit z vězení a soutěžící se mohou utkat v druhé neméně těžké části, totiž hledání indicií. Při hledání indicíí se čas měří již jen stopkami a to až do konce stanoveného času celé soutěže. O několik let později, ještě přibyla další kategorie, kde se soutěžící po nalezení plného počtu klíčů, sestupují do nejnižší temné místnosti v pevnosti, kde se promění na tzv. 'lovce času' a jednotlivě se po jednom utkávájí u připraveného stolku a snaží vyhrát nad 'velmistry boyardu' pro získání co největšího času v pokladnici. Pokud si soutěžící v předposlední části, při hledání indicíí jsou jistí, že dokáží sestavit tzv. 'Finální slovo' dostaví se na náměstí před odemčenou nikoliv otevřenou bránu vedoucí k trezoru a zazvoní na kovový zvon. V tom okamžiku Felindra jinak zvaná 'tygří žena' zažene tygry do klece a brána se otevře. Poté se soutěžící rozmístí a stoupnou si jednotlivě na písmenovou šachovnici, na všechna potřebná písmena finálního slova (na zbytek potřebných písmen se umisťují dělové koule), čímž slovo tzv. vytočí. Pak již jen zazní od průvodce celého pořadu: Felindro, otoč tygří hlavou! A je-li finálové slovo správné, soutěžící nabírájí v klecovém trezoru maximální počet boyardů a vynáší je ven, dokud se brána nezačne pomalu zavírat. V případě, že není dostatek indicíí na uhodnutí finálního slova a blíží se konec celé soutěže, nastává tzv. obětování se soutěžících. Strčí ruku do tlamy v podobě hlavy tygří sochy a v ní je uvězněn. Vytáhne jen spoutanou ruku a předá indicii k doplnění hádanky, sám se tak nebude podílet na nošení boyardů. Obětování se, nastává taktéž i v případě nedostatků nashromážděných klíčů v první části hry, tito hráči jsou uvězněni v kobce do konce celé hry. (CANNIBAL)

(více)

Recenze (409)

BigDeal 

všechny recenze uživatele

Keď som bol malý hrozne som sa na to vždy tešil, s bratrancami a sesternicami sme si vymýšľali vlastné úlohy :) ()

brutale 

všechny recenze uživatele

Akčné, napínavé s dobrými questami pre hráčov, to som sa kedysi vždy tešil na neďeľu a na Pakľuča, ktorý ako verný nosič získaných kľučov nesmel chýbať.:-) ()

sidzej 

všechny recenze uživatele

Jój najradšej som mal tie hádanky otca Fura hore na veži :-) objektívne 4* ale z nostalgie tú jednu prihodím.....vždy napínavé dobrodružné úlohy ()

curunir 

všechny recenze uživatele

Moje spomienky na Pevnosť Boyard sú v prvom rade spojené s nezabudnuteľným a veľkolepým hudobným motívom, za ktorý by sa nemusel hanbiť hociktorý prvotriedny skladateľ filmovej hudby. Potom veľkým plusom celej súťaže je jej dobrodružný ráz, stará pevnosť ponúka množstvo príležitostí na rôzne úlohy, často pobrevádzané všelijakými plazmi, pavúkmi a podobnom háveďou. Pre mňa osobne je potom nezabudnuteľný starý otec Fura a jeho hádanky, ktoré boli veľmi vydarené a ich rozľúštenie si mnohokrát vyžiadalo ozajstné úsilie v zapracovaní mozgových závitov. Je to už dobrých pár rokov čo TV Nova odkúpila od Francúzov tento seriál a vysielavala ho zväčša v piatok popoludní (aspoň sa mi tak zdá) a ja som sa od neho nevedel odtrhnúť. Neskôr vysielala vlastnú verziu aj Markíza, avšak tá sa mi nezdala byť natoľko originálna. Dúfam, že sa táto slávna súťaž ešte niekedy na našich obrazovkách objaví, repríza by jej rozhodne len prospela. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Společně s Xapatanem a Hrama bez Hranic jeden z nejoblíbenějších pořadů mého dětství. Otec Fura, liliputi a pokladnice plná tygrů, to bylo moje sobotní odpoledne. Zpětně však "jen" zajímavá soutěž. Přesto se vsadím, že kdyby po Boyardů nějaká TV sáhla, koukám zase. A na závěr, myšlenka dne. ()

ConanVJ 

všechny recenze uživatele

I když si za svou dobu působení změnil přad nespočítaně pravidla, délku, úkoly, no prostě skoro všechno, pořád je to zábava, která neomrzí. 85% :) ()

FFilipCZ 

všechny recenze uživatele

Jen málokoho nepřepadne nostalgie, když někde zaslechne tuto světoznámou znělku. Nelze srovnávat koncept této geniální televizní hry s koncepty nynějších trapných mainstreamových slátanin typu Wipeout, Fear Factor a podobně. Boyard u mne bude vždy na prvním místě! ()

Rosana 

všechny recenze uživatele

Kdyz jsem byla malá a lidi se mě ptali, co bych chtěla být, až vyrostu, tak jsem říkala, že soutežící v pevnosti Boyard! ()

Paxxx.cz 

všechny recenze uživatele

Tento pořad jsem jako malý sledoval hrozně rád a dodnes si myslím, že tato soutěž nebyla žádným z mnoha pokusů překonána. Pro mě 80%. ()

Terter 

všechny recenze uživatele

3* za originální koncept soutěže (kde jsou ty časy?) a 1* za nostalgii a monte-christovskou pevnost If. Vždycky mně zajímalo, jestli ti tygři tam byli jen na okrasu nebo jestli by soutěžící byli necháni k sežrání, kdyby se včas nedostali ven. ()

Reklama

Reklama