Reklama

Reklama

Racek Jonathan Livingston

  • USA Jonathan Livingston Seagull (více)

Obsahy(1)

Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (94)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Audiovizuální čarokrásno s jednoduchým podmanivým příběhem, podaným skrze náhled do života racků v zaoceánské přírodě, obsahuje i několik pěkných tvůrčích nápadů v rámci podobenství. Ptačí proces s odsouzením „zpátečníka“, stejně jako ptačí štvanice na „záškodnícký“ gang hejna Psanců, žijícího si ve znamení tichého prostestu ve svém alternativním životě, mohly působit za jiných okolností jako nechtěná fraška, ale uprostřed poetické atmosféry nádherných uměleckých záběrů krajiny a stejně krásné hudby Neila Diamonda jim bylo ze strany tvurců dopřáno v správnou a krátkou chvíli velmi vhodné zázemí pro působivost. Nevycházím z údivu, když si čtu v komentářích, že se tenhle film promítal i za socialismu v Československu. Dokážu si to vysvětlit jen tak, že cenzor byl jednoho dne poněkud líný, v případě filmu tvářícího se na první pohled jako přírodopisný dokument svou činnost podcenil a během pracovním vytížení pak nepostřehl všechny ty narážky na totalitní režim. Musel to být zážitek a pocit zázraku vidět RACKA přímo v té době... ale pro mě, ač jsem mnohem mladší ročník, byl to velký zážitek rovněž, vzhledem k tomu kolik deviz tento nenápadný filmík v sobě ukrýval. Příběh s úžasným poselstvím navíc ústřední tvůrci obdařili atmosférou, která může v správné náladě dosáhnout i relaxačních účinků. 95% ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Ve své době zjevení, dnes podprůměrná new age agitka. Jakoby život Krista jakoby napasovaný na život racka a jeho "moudré" promluvy. Úchvatné záběry racků a moře, které po pár minutách omrzí. Skvělá hudba, zvláště pak píseň od Neila Diamonda. Ale celkově, pokud se nad tím zamyslím... Hele, rebelové byli a budou. Budou zkoušet nové cesty a způsoby. Aby přišli na to, že ti staří asi měli nějaké důvody a praxi a zkušenosti, aby žili, jak žijí. Pokud nechtějí páchat sebevraždy pro blbé sluníčkové ideje. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Dychberúci vizuál, nádherná hudba a strhujúci príbeh - metafora - o vymanení sa z okovov bežného života, zrúcania hradby tradícií a šedého priemeru, súboji s nepochopením a hľadaním pravdy a dokonalosti v hĺbkovej psychológii myslenia a filozofie, ktoré v podobenstve rozpytváva večné a nemenné otázky o živote, šťastí či viere a láske. To všetko za mávania krídel čajky vznášajúcej sa nad šírym oceánom, zasneženými vrcholcami hôr, vyprahlou púšťou a zelenými údoliami. Bartlett previedol úžasné Bachove rozprávanie plné živých a farebných opisov do filmovej formy s dokonalou eleganciou. 90% ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Až tady člověk plně docení (pochopí) význam slova (fráze) „Free as a bird“. Tenhle snímek (i s pomocí hudby N.Diamonda a kamery J. Couffera) má téměř meditativní charakter a "s trochou nadsázky" by se dal označit za „tak trochu“ jinou Odyseu než tu Vesmírnou S. Kubricka. Poselství snímku je více než jasné – osobní SVOBODA(nesvázanost pravidy a snaha o rozšíření si obzorů, vymanění se z průměrnosti, schopnost vlastních myšlenek a rozvíjení se a né pouze “stádovitost”) a tak si i dokážu živě představit, že v době totality, to musel být pro mnohé u nás balsám na duši a snad i jakýsi impuls. Alespoň bych tomu chtěl věřit. Člověk se zde za celou stopáž neobjeví a když už, tak pouze v odkazu sloužící jako memento (viz smetiště na pláži). Tady už pouze scházela ropná skvrna putující oceánem. K úplné spokojenosti mi scházelo méně slov a (teď budu možná za cynika) „orel skalní“, který by rozštípnul tuhle idylku-(ano i o tom je život), přesto jsem byl snímkem pohlcen a mou pozornost si udržel po celou stopáž, což samo o sobě je hodno ocenění. Zajímavý komentář (pro mě): uživ. triatlet p.s. bez mučení přiznávám, knižní předloha od R.D. Bacha mi až do dnešního dne zůstala utajena, což se (soudě podle místních komentářů) jeví jako nesporná výhoda. To ale ostatně platí o 99% VŠECH případů… ()

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

Žiadam šesťčíselný honorár v australských dolároch pre Jonathana Livingstona! Kde sa na neho hrabe DiCaprio alebo ktorýkoľvek iný cicavec. Čajka revoltujúca-veriaci živočích, nezlomný organizmus-vták vyhnanec. Občas pokúša, stále sa učí, nevzdáva sa ale bojovať musí. V konečnom dôsledku nelieta ani príliš vysoko, ani príliš nízko (počúvol Daidalosovu radu), je v tom prevažne sám a letí si za svojím snom. Šepot v oblakoch. Mágia prírody. Sloboda nadovšetko. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)
  • Jedná se o jeden z mála filmů, který filmový kritik Roger Ebert nedodíval. (Cheeker)
  • Tento film byl zařazen mezi "50 nejhorších filmů všech dob (a jak se tam dostali)" dle Harryho Medveda a Randyho Lowella. (Cheeker)

Reklama

Reklama