Režie:
Terence YoungKamera:
Charles LangHudba:
Henry ManciniHrají:
Audrey Hepburn, Alan Arkin, Richard Crenna, Efrem Zimbalist Jr., Jack Weston, Samantha Jones, Robby Benson, Mel Ferrer, Jean Del Val, Gary MorganObsahy(1)
Audrey Hepburnová v roli slepé ženy, která bojuje o přežití a netuší s kým. Slavný americký thriller Čekej do tmy (1967) začíná poměrně nevinně. Manžel slepé Susy z neznalosti vezme k sobě na letišti od neznámé ženy hrající panenku. Když ji má vrátit, nemůže ji najít. Susy přišla o zrak teprve nedávno a stále se učí s tímto handicapem žít. Někomu však panenka velmi chybí a za každou cenu ji chce získat zpět. Neznámý si je jist, že ji najde u Susy a je odhodlán kvůli ní i zabíjet. Mladá žena se tak ocitá tváří v tvář psychopatickému vrahovi Roatovi. Jejím jediným přáním je přežít. Je sledována a přitom sama nevidí. Jen ve tmě má nad vetřelcem výhodu… Mrazivě děsivý snímek udržel v napětí již generace diváků a léty neztratil na své působivosti. Zásluhu na tom má i vynikající Audrey Hepburnová, která za roli Susy získala svou pátou nominaci na Oscara. Producentem snímku byl její tehdejší manžel, herec Mel Ferrer. Role Roata, zosobněného zla, se skvěle ujal Alan Arkin a jeho dva spojence si zahráli Jack Weston a Richard Crenna. Postupně se rozvíjí příběh plný napětí, který vrcholí ve strhující konfrontaci obou hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (392)
Když se zamyslím nad tím, jaký typ role považuju pro herce za vůbec nejnáročnější, bude to asi hraní nevidomých. A pokud si už na to někdo troufne, podvědomě ho sleduju jako ostříž a není zrovna jednoduché se mi zavděčit. Ovšem mé oblíbenkyni Audrey to v tomhle filmu vždy sežeru i s navijákem, protože v mých očích to zvládá naprosto s přehledem! Věřím jí každý její pohyb, grimasu ve tváři...bravo! Ale i ostatní herci si vedou dobře, navíc zápletka je dostatečně nosná, "střídání rolí" zase originální (a zábavné), atmosféra napínavá, gradující (Manciniho hudba také dělá svoje) a vhodně se zde využívá místa děje, tedy 1 malého bytu. Jistě, pár mušek by se našlo (třeba zapnuté světlo či hororové klišé se skokem), ale i přes ně to na těch 5* stále je. ()
Jeden z tých slavnejších filmov, čo mi stále unikal... Často som vídal v rôznych filmových klipoch krátky záber z filmu, ktorý ho celý dokonale vystihuje - a to A. Hepburn v tme so zápalkou. Práve táto scéna s A. Arkinom ako zloduchom v uzatvorenom byte je najlepšou a najnapínavejšou vo filme. Arkin bol celkovo príjemne slizký hajzlík a aj vďaka nemu film ani po toľkých rokoch nezapadol do zabudnutia. A. Hepburnová tu oproti klasike Prázdniny v Ríme už pôsobí ako skúsená a životom ostrieľaná žena. Film je pomerne komorný, takmer celý sa odohráva v jednom byte a jeho blízkom okolí, ale tvorcovia z toho dokázali vyťažiť maximum a aj preto sa film prepracoval do pozície jedného z klasických filmov svetovej kinematografie. 80%. ()
Způsob, jakým se trojice kriminálníků pokouší získat panenku, je možná zbytečně komplikovaný, nicméně z dané situace vytěžuje maximum napětí. Rozehrávají nevyrovnanou partii, jejíž pravidla nedávají větší šanci hrdince. Susy však není úplně hloupá, naivní a důvěřivá, a navíc má přinejmenším tu výhodu, že zatraceně dobře slyší a k tomu, aby se mohla pohybovat, nepotřebuje světlo (což je nádherně demonstrováno v posledních minutách, zahalených zčásti do úplné tmy). Způsob, jakým scénář staví na jejím handicapu hraničí s morbiditou a souvisí s tím i můj největší problém s tímto filmem. Dokázal jsem si jej totiž velice živě představit jako ztřeštěnou komedii. Stačilo, aby zloději byli větší sympaťáci a hlavní hrdinka větší naivka. Námět k tomu opravdu vybízí. Navíc zde hlavního padoucha hraje Alan Arkin, kterého mám stále zafixovaného jako pošahaného kapitána ruské jaderné ponorky z komedie Rusové přicházejí, Rusové přicházejí… 80% Zajímavé komentáře: monolog, sud, genetique, Cimr ()
Ano, kdyby Susy věděla, jak funguje zámek na dveřích, tak by se z toho nic nestalo, jak ne nepravdivě podotýká celá řada mých vážených kolegů zde. Ono se taky ale nestává každý den - alespoň mně ne -, že se z vás trojice kriminálníků snaží vymámit panenku narvanou heroinem. Ano, člověk musel sem tam přivřít oko, u mne to však nic neměnilo na tom, že jsem byl napjat od začátku až do konce. A takovou zákeřnou zrůdu jako je Roat aby člověk pohledal... 90% ()
Začátek moc záživnej není, navíc při vší úctě k Audrey Hepburn, věrohodně zahrát slepce asi ejde. Představitelka Esmeraldy by mohla vyprávět. Když o tom tak přemýšlím, ještě nikdy jsem neviděl skutečně slepého člověka, který by neměj nějakým způsobem zdeformované oči. No nic, když když už se nám zlodejíčci vyhadrkují mezi sebou a konečně vybalí své představení na nevidomou dámu, dostane film nevídaný náboj a prakticky v jedné místnosti se odehraje famózní thriler při kterém si ukoušete nehty. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (27)
- Audrey Hepburn (Susy Hendrix) a režisér Terence Young spoločne navštívili školu pre nevidiacich, aby sa dozvedeli viac o zrakovo postihnutých. Audrey sa naučila Brailleovo písmo natoľko, aby sa zdalo, že ho dokáže čítať a písať. Používanie Brailleového písma je zmena oproti pôvodnému scenáru z Broadwayu, kde Susy používala veci ako kocky cukru na sledovanie telefónnych čísiel. Písanie telefónnych čísiel v Brailleovom písme pôsobí reálnejšie a jeho zaradenie do filmu pochádza zo stretnutia Audrey Hepburn s nevidiacimi. (TheRoller)
- Roli Susy Hendrix (Audrey Hepburn) si mohla zahrát Julie Andrews. (HellFire)
- Roli Roata (Alan Arkin) bylo těžké obsadit, protože nikdo nechtěl hrát takového záporáka terorizujícího slepou ženu a natož pak Audrey Hepburn (Susy Hendrix). (HellFire)
Reklama