Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (113)

Faidra 

všechny recenze uživatele

Kterak Francis Ford Coppola zavraždil Francise Scotta Fitzgeralda svým scénářem jistěji, než kdyby po něm hodil granát, čili jeden Kmotr bravurního adaptéra literárních předloh nedělá. Unylá vyprávěnka bez nápadu nicméně na několika místech jiskří příjemně retro záblesky a Redfordovi role padne jako ulitá, což je bohužel zazděno tím, že má ve filmu prostoru asi jako nosorožec v panelákové kuchyni. Díky tomu se mi překvapivě nejlepší zdála Mia Farrow, její Daisy ve mně budila stejnou touhu ji rozčtvrtit, spálit a nasypat do žumpy jako Daisy knižní. ()

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

VELKÝ GATSBY není VELKÝ WALDO PEPPER! VELKÝ GATSBY nevypráví o počátcích aviatiky. VELKÝ GATSBY je vyčichlá adaptace velkého románu. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jsem hodně ráda, že jsem si počkala s definitivní projekcí až po Luhrmannovi. Tohle jsou 20. léta podmíněná estetikou 70. let a z nějakého důvodu bylo pro Claytona ze všeho nejdůležitější zdůraznit zasazení příběhu do léta roku 1922. Takže všichni jsou tu valnou většinu času orosení, upocení, umaštění a horkem naprosto zmožení. Nicméně je poměrně milé procházet se po Gatsbyho sídle, poslechnout si ten stereotypní výběr z Irvina Berlinga a jít zase o dům dál. Anachronismus se neprojevuje jen v účesech a líčení, ale některé lokace a auta poněkud také předbíhají svou dobu, ať už v rámci 20. let nebo jdou ještě mnohem dál. Nicméně poznat ikonické role Redforda a Farrow má svoji hodnotu. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Plochý a veľmi priemerný román dostal kvalitatívne rovnakú adaptáciu. Zopár vydarených scén sa našlo. Zvyšok vata a výplň, sledovateľná vďaka vystihnutiu dobovej atmosféry a typovo vhodne zvoleným hercom. Plusové body prinášajú tiež jemné dotyky s témami ako znečistené životné prostredie, triedne rozdiely či rasizmus zazobaných zadubencov. Tie miestami preblesknú popri hlavnej, romantickej línii o osudovej láske. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Těsně předtím, než jsem šel do kina na remake, jsem si sehnal tento film. Proč? Na tohle je jednoduchá odpověď - podívejte se na ta jména. Robert Redford s Miou Farrow v hlavních rolích a scénář měl na starosti Francis Ford Coppola. Jen při čtení titulků jsem se na film opravdu těšil, a proto mě mrzí, že mě film do jisté míry zklamal. Píšu "do jisté míry" protože hned po skončení bych mu těch 70 % i dal, protože ten závěr se mi opravdu líbil, ale po pár týdnech, kdy jsem film viděl, si pamatuju spíše tu vleklou atmosféru a nevýrazné herce (Redford i Farrow měli naštěstí spousty lepších rolí, které jim sedly) než na těch pár opravdu skvělých scén. The Great Gatsby je přesně ten typ filmu, které stačí vidět jednou. 60 %. ()

MISSha 

všechny recenze uživatele

Rozvleklé a utahané dílo, navíc s puncem nudy… Mia Farrow mi zde přišla nezvykle nesympatická, možná to bylo postavou patetické Daisy, která na mě působila jako povrchní připitomělá husička co vidí jen prachy. Tahounem filmu jsem předpokládala že bude Redford, kterého mám odjakživa ráda, ale i ten na mě působil nemasně neslaně. Jsem zvědavá na Luhrmannovu verzi, a podání již zmiňované Daisy, pro mě vesměs oblíbené Carey Mulligan. ()

burina 

všechny recenze uživatele

Kratšia a minimalistickejšia verzia z roku 2000 mi rezala viac než táto ukecaná a rozvláčna. Daisy by mala byť mrcha a nie hysterická kravka. Škoda. ()

Ducharme 

všechny recenze uživatele

Snímek zcela otrocky kopíruje povrchní aspekty Fitzgeraldovy literární předlohy. Vše je propracováno do detailu – domy, kapela, účesy a oblečky, či žvásty zbytečných vedlejších postav, které jsou do snímku násilně vecpány snad jen kvůli režisérovu maniakálnímu přesvědčení, že cokoli opomenout by byl hřích. Ono místy rozkošné vizuální ztvárnění však časté nepochopení postav a s ním spojený mizerný výběr herců neskryje. Zahrát panáka Gatsbyho, který by měl veškeré pocity a pohnutí vyjadřovat očima a mimikou, se jinak skvěle uhlazenému Redfordovi nepodařilo. Mia Farrow udělala z postavy sice pitomé, na papíře však snesitelné, postavu, jejíž afektované výlevy nelze přejít ani při vypnutém zvuku. Bruce Dern jako Tom Buchanan je důkazem režisérovy přehnané snahy o ukázkového omezence. Největším krokem vedle je však Karen Black v roli Myrtle. Marně jsem pátrala po jakémkoli náznaku přerodu z blbounovy špindíry od benzínky v šelmu z města, který je pro jeji postavu a chování určující. To, že místo plnoštíhlé dračice vybrali pohublou šmudlu, radši přehlížím. Snad jen pro ňoumu Carrawaye nemohli vybrat nikoho lepšího, než věčně vyjeveného Watersona od kterého se nějaké to herectví snad ani očekávat nemůže. S takto mrzkým základem pak už nepřekvapí, že vztahy mezi postavami – především ten mezi Gatsbym a Daisy – postrádají náboj a vyznívají úplně jinak, než-li tomu bylo v předloze. Z Velkého Gatsbyho se tak stává slizem potřená romance, kterou již tisíckrát ožmoulal a vyplivl kdejaký tvůrce červenoknihovní a na kterou je radno rychle zapomenout. ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Great Gatsby? Little Gatsby. Viac než inokedy sa mi tu hodí anotácia k filmu Godzilla - Size DOES Matter. Romantika "nebezpečne" zachádzajúca do sentimentu mi vôbec nevadí (menujem trebárs film Vek nevinnosti, ktorý šialene zbožňujem), vadí mi, ak romantika "bezpečne" zachádza do nulovej emocionality. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Čítal som, že scenár Veľkého Gatsbyho je presne tým prípadom, ako sa nemá adaptovať román. Čiže presne chronologicky okopírované scény z knihy. Tú som nečítal, takže to neviem posúdiť, ale mŕtvolnosť a chlad vyžarujúci z prvých dvoch tretín filmu bude asi následok tohoto Coppolovho činu, pokiaľ to nebol metaforický zámer režiséra, ako nás uviesť do nudného a prázdneho života hrdinov príbehu. Ku koncu sa to našťastie už poriadne rozbehne a pocit z filmu je tak nakoniec pozitívny, musím brať ale do úvahy jeho dĺžku a prehnaný akademický prístup tvorcov a hercov k látke. Možno to bol správny zámer, to by som ale musel čítať predlohu. No a navyše nechápem záujem dvoch obletovaných pohľadných mužov o Miu Farrow, z tej môže byť hotový snáď iba Woody Allen. 70%. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Jeden z velkých románů literatury U.S.A. Za posledních dvacet let nevyšel v češtině, asi zde není tak velký, jako řada jiných titulů, co jsou jen - smetím - na pultech knihkupectví. Román je to značně autobiografický, neb autor správně odhadl, že vše co napíše, co nejpřesněji ze svého života, a podá zajímavou formou, tak bude interesantní pro bystrého čtenáře. Film je jen - doplněk k románu. Jen filmaři konkretizovali obsah autorovi práce. A to ještě s ohranými herci, ale je více vydařený než jiné filmové katastrofy klasických literárních děl ...***(15. 10.2010) ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Tento komentář je společný pro všechny tři existující filmové verze, dopustím se v něm jejich srovnání a může se tak spolu s hodnocením ještě několikrát měnit. Verze 1949: Mělo to být velké, ale není. Škoda exteriérů, které příliš smrdí ateliérem. Gatsbyho minulost je tu flashbackově zobrazena ve stylu gangsterky, postava vypravěče Nicka se s Gatsbym pere o divákovu pozornost a tříští sympatie, o které scénáristům, ořezávajícím slavnou literární předlohu k obrazu svému, zjevně dost šlo (důkazem je poslední záběr na Gatsbyho ruce, pomalu sklouzávající do bazénu, a tady se zase nabízí paralela s DiCapriovým Jackem z Titaniku :-). Poválečný Gatsby není zklamáním, ale ani výhrou. Verze 1974: Téměř hodina stopáže k dobru proti poválečné verzi je znát, z knížky se tak do filmové adaptace dostalo víc, a ruku na srdce, i fakt, že představitelé hlavních postav jsou známí (přinejmenším Redford a Farrow), hraje ve prospěch Claytonovy režie. Samotný Gatsby (Redford) se ve filmu objeví mnohem později než Alan Ladd v roce 1949. Na druhou stranu, téměř dvě a půl hodiny udržet pozornost prakticky nejde, tempo vyprávění proto kolísá, je tu příliš mnoho zpocených čel. Překvapivý prostor dostává Karen Black v roli nevěrnice Myrtle Wilsonové, výtečný je Bruce Dern, moc pěkná Lois Chiles. Verze 2013: Ne ne, spektákl už byl definován Moulin Rougem a je krajně nevhodné se k němu vracet. Umělejší je snad už jenom domeček pro Barbie od Mattela. Více v mojí externí recenzi pro kult na konci května. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Neskutečně dlouhý a utahaný snímek o cílevědomém muži, který se snaží za každou cenu získat lásku dané ženy. Nepochopitelně si nedávno vysloužil remake... ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Zajímavé vidět Roberta Redforda, než získal současný styl. Bylo zajímavé sledovat standardy chování dvacátých let dvacátého století (kdy bylo hysterické chování žen normálnější) dnešníma očima. Nejsrozumitelnější mě finálně připadl manžel Daisy, protože přestože byl celkem sviňák, byl celkem normální a pochopitelný sviňák. Knihu neznám. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Fuj, to bylo ale nijaké... romantika postavená na vlajících závěsech Gatsbyho honosného domu a dekadentní výstřednost opulentních večírků, rámovaná dobovou hudbou a zběsilým tancem, nemohla odměnit dvě a půl hodiny divákovy trpělivosti, a to ani snahou o dodání třpytu a lesku brilantinou pánů, očí dam a reklamy na zubní pastu Thymolin, kterou evokoval každičký úsměv obsazených - při orion hvězdičce zlášť povedených vycenění jsem bystřila, zda neuslyším ono pověstné "cink". Bohužel, i obsazení mě nechávalo zcela chladnou, nevyhledávám žádného z hlavních herců a tímto snímkem nedošlo ke změně, jen Mia Farrow mě utvrdila v názoru, že umí zahrát pouze a jen neurotické mimózy... ()

Reklama

Reklama