poster

Velký Gatsby

  • USA

    The Great Gatsby

  • Československo

    Veľký Gatsby

Drama / Romantický

USA, 1974, 144 min

  • Martinvon
    *****

    Zpracování románové předlohy Francise Scotta Fitzgeralda snad nemohlo být zdařilejší. Pomalu plynoucí čas v předválečném životě znuděné smetánky je i do filmové řeči převeden do podoby pomalu plynoucího rytmu filmu. Čas jakoby nebyl. Teprve skutečné tragédie zahýbou i s časem - pro pumpaře končí život smrtí jeho manželky, bere spravedlnost do svých rukou a jde zabíjet. Jen pro Daisy a jejího manžela stojí čas na stále stejném místě. To, co je v tomto filmu pozoruhodné - samozřejmě kromě hvězdného obsazení - je vizuální řeč motivů. Především očí coby leitmotivu. Několikrát projedou všichni kolem reklamní tabule, na níž jsou dvě velikánské oči. Oči dohlíží na celé dění svrchu, podobně jako oko boží. Několikrát použije kameraman zajímavé detailní záběry - lampa v domě pumpařově přechází pomalým pohybem kamery v jeho (pumpařův) pohled. Detailní přiblížení na přední reflektory automobilu - tak podobné očím. Rozbité “oko” po nehodě, při které umřela pumpařova žena. A jsou to právě oči, které zradí pumpaře a vedou ho za domnělým vrahem jeho ženy. Při psaní tohoto komentáře si uvědomuji, jak je vlastně na první pohled nenápadná, uťáplá postava pumpaře důležitá. Právě na něm je vidět, jak velkou tragédii mohou způsobit zdánlivě banalní “přehmaty” mocných. Stává se nositelem děje. Gatsby je naproti tomu obrazem veleúspěšné kariéry, po celou dobu se snažíme prostřednictvím vypravěče proniknout jeho tajemství. Manželé Carrawayovi obrazem neměnnosti a jakési předurčenosti, plynoucí z vyššího společenského postavení.(23.5.2011)

  • Greg25
    ***

    Co si budem povídat, není to zase až tak zdařilé. Vykreslení doby přebíjí příběh i charaktery, možná až příliš, protože samotný příběh tady zdaleka nepůsobí tak věrohodně jako v knížce, což je škoda. Velký Gatsby není špatná adaptace (čím víc graduje, tím je lepší - závěr se povedl i v této filmové verzi), jen ji nemůžete odpustit to, že není tak dobrá jako kniha, což vzhledem k ne úplně dobře zfilmovatelnému námětu asi není úplná chyba tvůrců. Za juknutí to stojí, ale doporučuji spíš knížku brilantního F.S. Fitzgeralda. 65% "Chodili na ty večírky se slaboduchostí, která byla sama o sobě pozvánkou."(15.9.2010)

  • pakobylka
    ****

    VELICE retro. Snímek je vystavěný na pomalém, melancholickém stylu vyprávění o zdánlivě bezstarostném, povrchním životě v hojnosti protkaném nekonečnou šňůrou večírků. Přiopilí zasněnými, podmanivými záběry kamery postupně zjišťujete, co všechno je zamilovaný chlap schopný udělat pro jednu krásnou, rozmarnou bytost … Až vás závěrečné titulky nekompromisně vrátí do reality, možná si s lehkou kocovinou a s neurčitým smutkem v duši odpovíte na otázku, jestli ta dotyčná za to stála.(15.9.2010)

  • dormouse
    ****

    Viděla jsem film a velmi se mi líbil. Zaváhala jsem ale s hodnocením, protože jsem si přečetla, že snímek jen kulhá za literární předlohou. Tak jsem přečetla novelu a musím si stát za svým. Za řádky jsem stále viděla filmové postavy, bez nichž by mi ty literární těžko připadaly životné. To, co mému chápání zcela uniká na stránkách knihy, to okouzlení penězi, mi je mnohem bližší z filmu. Scénu, kdy Daisy pláče přemožena krásou pánských košil, bych si bez podání Mii Farrow vážně nedokázala představit.(28.5.2009)

  • Marek1991
    ***

    Je mi fuk, že je to podľa nejakej knihy. Z tohto filmu je cítiť akúsi obhajobu prehnaného bohatstva na úkor spoločnosti, akúsi mimoriadnu galantnosť a rozumnosť u bohatých ľudí, proste akúsi nadradenosť. Tiež tu akosi tie citové hľadiská sú príliš chladné a chlap sa tu nekresťanským spôsobom pokúša byť šťastný tým, že si uchmatne naspäť svoju bývalú lásku, ktorá nevie, čo chce a ktorá je akoby bez citov a len povrchná a výstredná žena. Redford tu má ozaj málo priestoru a tiež je to zbytočne pretiahnutý film a ani tá podľa mňa výrazne dobrá atmosféra doby tomu veľmi nepomáha, lebo scenár v spojení s dejom nie je nič romanticky výnimočné, či niečo na štýl tragédie ako Rómeo a Júlia.(12.7.2013)

  • - Mia Farrow byla v průběhu natáčení těhotná, což se režisér rozhodl zakrýt tím, že kamera herečku zabírala z blízka, případně s rozevlátými šaty, které její narůstající bříško do značné míry zakrývaly. (Karlos80)

  • - Patsy Kensit, která se ve filmu objevila coby Daisyno dítě, si o 20 let později zahrála samotnou Farrowovou, a to v televizním snímku Láska a zrada - Příběh Miy Farrowové (1995). (Karlos80)

  • - Anachronismus: Objevuje se tu Packard z roku 1934. (NinadeL)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace