Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Vasilije Šukšina Třesky plesky nelze snadno žánrově zařadit. Není čistou komedií, ale filmem s výraznými filozofickými podtexty, v nichž zaznívá věčné šukšinovské téma : úvaha o významu a postavení venkovského člověka v současné sovětské společnosti. Sibiřan Ivan Rastorgujev má možnost během své cesty do lázní konfrontovat sebe samého s lidmi nejrůznějších povolání, které pozná ve vlaku a v Moskvě, kde přijme se svou ženou pohostinství v domácnosti starého profesora. Šukšin přivádí na filmové plátno řadu Ivanových protihráčů výrazných typů a osobností, reprezentujících určitě životní názory a postoje. V konfrontaci s nimi Ivan dospěje k vědomí, že tam, kde žije, je na svém místě a že není těm druhým co závidět. Není o nic horší ani lepší, důležité je, že má svou životní jistotu. Jako v předchozích filmech se tui ke slovu dostává velké Šukšinovo umění dialogu. Vtipná jadrná řeč hrdinů je nejen vynikajícím prostředkem charakterizačním, ale i dalším zdrojem humoru. Šukšinovi herecky sekunduje jeho manželka Lidija Fedosejevová v roli Ňury a typově výstižné je i obsazení dalších rolí. Silnou stránkou filmu je jeho realismus a zvládnutí pasáží, natočených se neherci. Lidija Fedosejeva debutovala na filmovém plátně 1959, kdy hrála ve snímcích Přítelkyně a Ta pravá. Při práci na filmu A jaké je moře? (1965) poznala Vasilije Šukšina, provdala se za něho a na delší čas se pro film odmlčela. Znovu se objevila na plátně až ve snímku Třesky plesky (1972), následovaly filmy Červená kalina (1973), Chceš-li být šťasten (1974), Pticy na gorodom (Ptáci nad městem) a Bojovali za vlast (oba 1975). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (4)

vojo 

všechny recenze uživatele

Krásny náhľad do tklivej ruskej duše. Hlavný hrdina dedinčan Ivan je konfrontovaný s "veľkým" svetom je len na ňom čo a či si vôbec niečo zoberie z rôznych charakterov čo cestou do kúpeľov stretáva. Mám len trochu vtieravý pocit, že tento film žiaľ akosi zostarol. ()

dokktor 

všechny recenze uživatele

nádherné srovnání života na sovětském venkově a ve městě. zhruba 90% filmu se odehrává během jízdy ve vlaku, což poskytuje dostatečné portfolio situací, ve kterých máme možnost srovnat jednotlivé charakterové vlastnosti aktérů. šukšin v hlavní roli nemá chybu, i ostatní jsou excelentní, žánrová neurčitost ... přece jen tomu ještě něco málo k dokonalosti chybí, obzvlášť hudební složka, která si půjčuje motivy kde se dá, zbytečně ubírá dílu na virtuositě. ()

zona 

všechny recenze uživatele

Záměrná neučesanost filmu, totální upřímnost režiséra, autentická jímavost, bezprostřední herci, prostě jeden z vrcholů ruského (sovětského) filmu. ()

Reklama

Reklama