poster

Operavox (TV seriál)

Animovaný / Muzikál

Velká Británie, 1995, 28 min

Scénář:

Ludovic Halévy (divadelní hra), Henri Meilhac (divadelní hra), Emanuel Schikaneder (divadelní hra)

Producenti:

Naomi Jones

Střih:

Andy Kemp
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV seriálu (1)

  • bogu
    ****

    V Rusku se v devadesátých letech děly určitě nejrůznější podivnosti, mezi ně patří i prazvláštní projekty tamních animátorů, kteří spojili síly s britskými producenty a herci a vytvořili několik skutečně kuriózních adaptací – o tom, že jejich ambice byly opravdu enormní svědčí jednak řada dvanácti animovaných Shakespearových her, jednak trojdílný mini-seriál Canterburských povídek, nejlépe snad ale počin, ke kterému jsem se dostal až teď: šest animovaných oper, každá osekaná tak, aby se vešla do limitu 30 minut. Bizarní, že? Ale ono to svým způsobem funguje! Každá opera je animovaná trochu jinak: Mozartova Kouzelná flétna je kreslená (s trochu cirkusovým/hippie barvevným laděním), Rossiniho Lazebník sevillský a Verdiho Rigoletto jsou stop-motion loutky (Rigoletto dosti makabrózní), Wagnerův Rhinegold zarazí téměř Disneyovským stylem animace (s komixově vnadnou a (ne)oděnou Freyou), Bizetova Carmen spojuje techniku rotoskopu a vodovek, Pucciniho Turandot je opět kresba, inspirovaná orientální estetikou. Nevím, jestli má vůbec cenu nějak hodnotit úroveň hudby a zpěvu, protože v tak limitovaném formátu z oper věru nezbylo mnoho a to, že všechny texty byly přeloženy a nazpívány v angličtině, je bohužel občas rozptylující. Nejslabší se mi po všech stránkách zdál Wagner, kde latentně vulgární animace, recyklující tolkienovské obrazy po tuctech, bohužel nemůže kompenzovat průměrnou kvalitu zpěvu a hudby. Carmen vypadá kvůli té rotoskopické animaci dost divně a nějak mi nezapadá mezi ostatní kousky. Mozart je osvěžující, Rossini překvapivě vtipný (spousta loutkových žertíků) a Verdi intenzivně groteskní, těžící z přirozené tendence loutkového filmu k hyperbole. Vítězem se u mě ovšem stává Pucciniho Turandot, jednak skutečně krásnou, poetickou animací, jednak vynikajícími pěveckými výkony a navíc také proto, že mezi všemi ostatními animovanými mini-operami tahle jako jediná opravdu vynikne jako moderní. Těžko říct, pro koho tenhle cyklus vlastně vznikl. Mám pocit, že jako podívaná pro děti je ta animace občas až příliš odvážná, jako úvod k opeře pro neznalé musí některé kousky kvůli krácení působit strašně chaoticky, milovníky vážné hudby zase nejspíš zklame úroveň provedení. Možná, že nejlepší je přistupovat k tomuhle projektu jako k pozoruhodnému experimentu slučujícímu dvě výrazné úmělecké formy, k pokusu nabídnout velice konzervativnímu, strojenému umění opery platformu, jejímiž přednostmi je maximální svoboda pro fantazii, hru a stylizaci, a naopak, nabídnout náročné filmařské technice potravu která by nasytila její hlad po nad-realistickém dramatu a patosu. Jakkoliv mohou být výsledky takového křížení občas zarážející, musím ocenit kuráž tvůrců a originalitu mnoha výtvarných řešení, zajímavě reagujících na podněty z hudby a z příběhů. Kouzelná flétna: **** // Lazebník sevillský: **** // Rigoletto: **** // Rhinegold: *** // Carmen: *** // Turandot: *****(12.6.2010)