Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve vypjaté dramatické situaci jedné červnové noci roku 1815 několik hodin před bitvou, která se zdá předem prohraná, má Napoleon na vybranou: buď jít do bitvy a riskovat, že ji nevyhraje, nebo do bitvy nejít, což ovšem znamená abdikovat. Vzdát se absolutní moci a své vojenské zkušenosti nabídnout lidu, republice... (Česká televize)

Recenze (50)

Honzick 

všechny recenze uživatele

Věřím že by Hrušínský zahrál dobře ale zde nebylo co hrát. Toto konverzační drama které se odehrálo v jedné místnosti prostě nemá na to, aby zabavilo diváka déle než hodinu a půl a vzhledem k tomu že tento snímek má přes dvě hodiny, několikrát jsem se přistihl jak koukám na hodiny a čekám na konec.Pro mě dvě hvězdy ()

showxman 

všechny recenze uživatele

Strhující a napínavé, a to se to opravdu odehrává pouze v jedné místnosti-v jakési stodole s krbem a chvílemi i před tou stodolou. Nečekal bych, že bez jakýchkoli dalších kulis, efektů a tak dále, vydržím sledovat stominutový sled konverzací, tím spíš na téma války. Byl sem vyveden z omylu, možná hned z několika. Waterloo je vynikající film s vynikajícími dialogy, napínavou atmosférou a bravurním Hrušínským. ()

Oyer 

všechny recenze uživatele

Příběh odehrávající se celý v jedné místnosti. Další excelující výkon Rudolfa Hrušinského. Tentokrát v roli neúprosného Napoleona ()

Garch 

všechny recenze uživatele

Naloleon? Hrušínský. Rudolf Hrušínský (!) ..PS Radovan Lukavský a spol. skvěle doplňují obsazení skvělé hry, kterou si lze užít i jen jako audio. ()

J R C Pecuchet 

všechny recenze uživatele

Byl jsem naprosto uchvácen hereckými výkony všech účinkujících, ale Napoleon v podání Rudolfa Hrušínského...to byl prostě herecký koncert !!! Kam se hrabou dnešní produkce !!! ()

HouseMK 

všechny recenze uživatele

Pro mne absolutní top minimalistického televizního dramatu s dokonalým hereckými výkony. I taková maličkost, jako namaskovaný nos, udělá ohromný efekt - koukal jsem na několik Napoleonových portrétů a na na některých bych je s Hrušínským od sebe nerozeznal. A to mne přivádí k tomu, co tu čtu z některých komentářů: "Tohle by Napoleon nikdy neřekl, takhle se nechoval, tak to nebylo!" Je to, jako byste hejtovali Napoleonovy obrazy, že takhle určitě nevypadal - umělecké ztvárnění není fotka ani dokument, prosím, uvědomte si to. A kdo nemá rád a nechápe divadelní hry, ať na to radši vůbec nekouká... ()

Eluin 

všechny recenze uživatele

Hrušínskému Napoleon fakt sedl. Všude je tam cítit taková mrazivá, dechberoucí atmosféra blížící se zkázy. ()

kkarx 

všechny recenze uživatele

Napoleon se v noci před bitvou dozvídá, že Blücher zřejmě jede na pomoc Wellingtonovi, ale bitva je na spadnutí a Napoleon toho má už dost. Spousta zajímavejch morálních otázek a psychologickej profil Napoleona. Krásný historický drama, který s minimálními možnostmi dělá divy. Jednak herci jsou vážně dobře vybráni a pak scénář je zajímavý. Do hry se povedlo protlačit mnoho historických faktů, takže zájemci o historii si smlsnou. Jsou tu nějaké menší odchylky od historie pro větší dramatičnost, ale to nevadí, protože je to naprosto v rámci přijatelné fikce či zjednodušení (tak se to dělá R. Scotte). Pokud se vám zdá Napoleon ve snímku krutý, tak ve skutečnosti byl dokonce ještě krutější. Popravy válečných zajatců, popravy civilistů, hordy civilních mrtvol při jeho válečných taženích, kdy vyplundroval veškeré zdroje a lidi poumírali hlady, zinscenovaný popravy, uřezávání hlav a jejich napichování na kůly, obnova otroctví... Poměrně nedávný historický zjištění ukazují, že pravděpodobně dokonce přišel jako první s plynovými komorami jako s prostředkem k masovému vraždění a genocidě. Předstihl tak Hitlera o víc jak 100 let. Je zajímavý, že díky umění Hrušínského vám ho je chvílema dokonce líto. Je to pořád člověk s rozporuplným charakterem a ne jen jednobarevná figurka. A pak je tu naprosto geniální výkon Štěpánka v roli prostého veterána, kdy jdou člověku až slzy do očí z jeho osudu a Smolíka, v roli doktora, který je zmítán výčitkami svědomí za všechny ty hrůzy, kterých se za ty roky s Napoleonem dopustil. ()

tranquill 

všechny recenze uživatele

"A když já půjdu na smrt, pamatujte si, že nepůjdu sám! My, císařové, nejsme zvyklí chodit bez doprovodu, bez svého lidu..." Excelentní Rudolf Hrušínský, pro tuto roli jako stvořený! ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československé televizní historické skvěle obsazené drama popisující události v předvečer bitvy u Waterloo v červnu 1815. Snímek se odehrává v podstatě v jedné místnosti, kde vrchní velitel francouzské armády odpočívá, přemýšlí, přijímá svůj generální štáb a hovoří s dalšími návštěvami. Francouzského císaře Napoleona I. (1769-1821) ztvárnil tradičně výjimečným způsobem národní umělec R. Hrušínský. Nejdůležitější a poslední bitva Napoleonovi kariéry se zdá předem prohraná, jednak kvůli obrovské přesile protinapoleonovské aliance, ale i nedostatečné bojeschopnosti vlastního vojska a minimální podpoře francouzského lidu. Navzdory mnohým varováním, prosbáma výhrůžkám, ať od bitvy upustí a prchne ze země, jde Napoleon do boje. Mezi nejvýznamnější vedlejší postavy považuji J. Foucheho, vévodu otrantského a velitele francouzské tajné policie, geniálním diplomatem držícím se neuvěřitelně dlouho u moci, brilantně zahraným R. Lukavským, který navštíví Napoleona v jeho ležení a přemlouvá ho k ukončení bojů. Další velmi zajímavou postavu představoval F. Smolík v roli císařova dlouholetého osobního lékaře, jenž se po neúspěšných prosbách k zastavení války pokusí Napoleona taktéž neúspěšně otrávit. Menší, ale neméně zajímavou postavu Napoleonova služebníka, bývalého vojáka s neotřesitelnou a slepou vírou ve vítězství a v genialitu svého pána, ztvárnil Z. Štěpánek. Jediný ženský element představovala Napoleonova sestra v podání I. Kačírkové, jež ho též přemlouvala k útěku. Napoleonovy dialogy s jednotlivými postavami zobrazují nelichotivou francouzskou politickou situaci velmi dobře, neboť divák ihned pochopí závažnost okamžiku, ačkoli toho třeba o Napoleonově životě moc neví. Vše je doplněno bezchybnými hereckými výkony, v jejichž čele je pochopitelně pan Hrušínský. V menších rolích Napoleonových generálů se objevili J. Adamíra, J. Bláha, O. Brousek, K. Houska či J. Němeček a v roli Napoleonova poradce jsme mohli vidět L. Munzara. Historické komorní drama J. Bělky hodnotím jako velmi zdařilé a jsem přesvědčen, že jak scénář, tak herecké výkony našich významných umělců si zaslouží nejvyšší ocenění. ()

Allan 

všechny recenze uživatele

Sledování byť i tak vynikajícího herce jako je Rudolf Hrušínský se po dvou hodinách, odehrávajících se toliko v jediné špinavé televizně-inscenačně-laciné cimře, trochu omrzí. Bohužel. Má očekávání nebyla ani zdaleka naplněna. ()

PaRi 

všechny recenze uživatele

Strhující Hrušínský, hrající podle špatného scénáře Šotoly. Napoleon pojatý skoro jako Hitler. Tendenční dobová inscenace socialistické televize s třídně kritickým pohledem na diktátora, který ovšem nesahal ani po kotníky diktátorům, které dokázal plodit komunismus. Po něm zbyl alespoň Napoleonův zákoník a kříž Čestné legie a jeho tělo spočinulo na čestném místě uprostřed Paříže. Co zbylo a zbude po diktátorech komunistických a jiných? Mimochodem rozdíl mezi Napoleonem a Hitlerem se dá shrnout do tří příkladů: 1. Nikdy nebudeme pít Hitler koňak! 2. Němci (i kdyby se tělo zachovalo) nikdy nevybudují pomník s jeho ostatky uprostřed Berlína! 3. Main kampf se nikdy nestane základem německé ústavy a ústav demokratických států jako Napoleonův zákoník! Zejména v tomto srovnání vypadá Napoleon podle Šotolova scénáře velmi, ale opravdu velmi, falešně. A ještě něco, Šotola zřejmě nikdy nečetl paměti Napoleona psané na Sv. Heleně. To by věděl, že Napoleon nikdy nepovažoval bitvu u Waterloo za předem prohranou! Do konce života naopak se k ní stále a stále vracel a rozebíral, jak se mohlo stát, že bitvu prohrál. Chcete-li si udělat lepší představu Napoleona u Waterloo, tak se podívejte na geniální film Sergeje Bondarčuka. Napoleon, v podání Roda Steigera, je zde úžasný a vy už nebudete moci vidět tohoto vojenského a politického génia v podání žádného jiného herce! ()

Rodin 

všechny recenze uživatele

Vše stojí na velmi dobrém scénáři a vynikajícím Rudolfu Hrušínském. Ani tyto kvality však nezajistily v mém vnímání 5*. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelná sešlost herecké elity své doby - to už se dnes zkrátka nevidí. Ani podobné historické filmy se už v naší televizi dávno netočí. Tenhle je postaven sice hlavně na fiktivních dialozích, ale to mu na zajímavosti nijak neubírá. Postavu diktátora a dobové souvislosti vykreslují možná přesvědčivěji než případné bitevní scény. Pominout nelze ani stále aktuální poselství o nesmyslnosti válek stejně jako o zhoubné roli autoritářských vládců. ()

Pulper 

všechny recenze uživatele

Velmi odvážná fabulace. Napoleon je konfrontován s beznadějností nadcházející bitvy, svého dalšího osudu, činy, které spáchal a to ze strany lékaře, ministra policie i generálů. Celé je to nesmysl. O motivech Fouchého si nedělám iluze. To byl chameleon, který dělal, co s emu hodilo. ale takovýhle odpor ze strany vlastního štábu čirý nesmysl. Porážka rozhodně nebyla nevyhnutelná a jejích příčin bylo několik. K inscenaci. Líbí se mi, jak opravdu reálně lilo jako z konve. Výkony herců dobré s jednou jedinou výjimkou a teď překvapím. Rudolf Hrušínský. Je to jeden z mých nejoblíbenějších herců, ale tady přímo odporně přehrával. Nevím, jestli to byl jeho nápad nebo režiséra, ale místy se nedalo koukat na to, jak křečovitě a ujetě Napoleona ztvárnil. Steiger ve stejnojmeném filmu od Bondarčuka taky tlačil na pilu ,ale ve snesitelné míře. tohle se fakt nepovedlo. Radovan Lukavský i Zdeněk Štěpánek ho strčili do kapsy a jestli si někdo zaslouží chválu, tak oni. ()

Pitryx 

všechny recenze uživatele

Hluboká poklona mně samotnému, že jsem to dal do konce. Naprosto obyčejná konverzačka, hodící se tak leda do divadla. Přesto tu dvacítku musím hercům dát, když se tak snažili udělat něco z naprosto plytkého scénáře. ()

Pete 

všechny recenze uživatele

Hrušínský tady vypadá trochu jako Isteník, a hraje jako Pánbůh. Také na zbytek prvotřídního hereckého obsazení je radost pohledět. Horší už je to však se scénářem, který usadil Napoleona do krytu ve stylu Untergangu, a obsahuje mnoho historických nepřesností a fabulací. Jindy vynikající režie těchto divadelních ČT inscenací zrovna v tomto případě neposkytuje tak vtahující emocionální zážitek, jak jsem doufal, a tak budu přísnější, než jsem chtěl. ()

Reklama

Reklama