Reklama

Reklama

Foma Gordějev

  • Sovětský svaz Foma Gordějev (více)

Mark Donskoj se k tvorbě Maxima Gorkého vrátil znovu v roce 1954 adaptací povídky Matka a ještě o pět let později zfilmováním jeho románu „Foma Gordějev“. Spisovatel a filmař – oba dva kanoničtí představitelé umění socialistického realismu – se tak opět setkali díky sociálně psychologické předloze, zobrazující život bohatého kupce, jeho tápání a hledání pravdy, které končí v lidsky tragickém pochopení a z něho plynoucího stavu marnosti. Zvláště důležité se tentokrát stalo profesionální spojení Donského s kameramankou Margaritou Pilichinovou, často spolupracující s mladými režiséry s paradokumentárními sklony. Tady však autoři nečekaně prozrazují svoji poučenost dílem Orsona Wellese. Všimněme si například dlouhé mnohovrstevnaté jízdy točícího se jeviště s tanečnicemi kankánu, na niž navazuje vhled do sklepa, kde celou scénu uvádějí do pohybu mužici. Nebo kontrastu pitky a pohřebního průvodu, detailů tváří, působivé atmosféry nábřeží, což vše dodává dílu existenciální rozměr. (NFA)

(více)

Recenze (1)

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Hodne vypjatej snimek o takovym zoufalci, kterej se chova jako zoufalec, a skonci jako zoufalec. Nic zajimavyho jsem tam nevidel. Jedinym svetlym bodem je krasna Марианна v kraticke roli. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama