poster

Padlý idol

  • Velká Británie

    The Fallen Idol

Drama / Thriller / Psychologický

Velká Británie, 1948, 95 min

  • Sandiego
    ****

    Čekal jsem thriller ve stylu Hitchcockova Ani stín podezření - tedy rafinovanou variaci na hru kočky a myši. Padlý idol je však spíše tragickým melodramatem, viděným očima malého chlapce, který příliš neuspokojuje, co se týče budování napětí a jeho vyvrcholení je překotné a ne zcela naplňující po předchozí pomalé gradaci. Po filmové stránce však snímek působí až labužnicky - práce s hloubkou ostrosti, vynalézavá kamera pracující s rakurzy a přebírající subjektivní dětský pohled, noirová atmosféra, někdy dosahující až hororových kvalit. Navíc herecký výkon malého chlapce je velmi přirozený a plně přispívá sympatické snaze snímku vytvářet vnímání světa odpovídající jeho věku - tedy s určitou naivitou, nechápavostí, zvídavostí i nepokryteckou upřímností. Rozhodně pozoruhodné dílo dobové kinematografie, ale Reed se přeci jen více vytáhl následujícím Třetím mužem.(13.7.2012)

  • Houdini

    Oscar 2 nominace: Režie, Scénář. . . . Zlatý Lev - výběr(9.3.2004)

  • Oskar
    *****

    Malý syn francouzského velvyslance v Londýně Phillipe tráví víkend o samotě s manželi Bainesovými, majordomem a hospodyní, kteří dům jeho otce udržují v chodu. Pan Baines má pro nudícího se Phillipea porozumění a na požádání mu vypráví své dobrodružné zážitky z Afriky, kdežto jeho žena je přísná a malicherná. Baines před ní dává přednost Julii, krásné a milé sekretářce z ambasády a protože Phil se o tomto trojúhelníku náhodou dozví, je postupně všemi jeho účastníky žádán o udržení tajemství. Svému idolu rád odpřísáhne diskrétnost, ale co udělá, když spatří něco, co vyhodnotí jako vraždu? Šokuje mě, jak málo hodnocení (aktuálně 28 po bezmála desetileté existenci ČSFD) tento slavný a opravdu dobrý film má. Je to komorní drama, jak má být, s jednoduchou zápletkou (romanopisec Graham Greene se tentokrát krotil a zpracoval téma jen jako povídku), dobrými hereckými výkony všech včetně dětského herce a dostatečně nadčasovým tématem. Vše, co se ve filmu řekne nebo stane, je třeba sledovat ve dvou rovinách - jak se to reálně událo a co z toho vidí nebo slyší ten kluk. Způsob snímání filmu (časté podhledy, postavy umístěné někam na kraj honosných interiérů, které se zdají větší, než reálně jsou) napomáhá vnímat děj z jeho perspektivy. Napínavý a dojemný film o křivolakých cestách polopravd, tajností a lží. 90%(4.9.2010)

  • Vančura
    ****

    Filmový oldschool se vším, co k tomu patří (kostýmy, účesy, soundtrack, černobílá kamera, naprostá převaha interiérových scén...). Rozjezd mi přišel poněkud nezáživný a uvažoval jsem dokonce, zda se na to nevykašlat. Jméno Graham Greene mě však přimělo doufat, že ten film přece nemůže být špatný, což se nakonec potvrdilo - film mě začal bavit v momentě, kdy si Baines přivede Julii na ambasádu, tzn. teprve v 38. minutě. Vše, co poté následuje, už je zcela skvostné, a film zde dává zapomenout jak na nudný začátek, tak na to, že od jeho vzniku už letos uplynulo 70 let. Ačkoli mě postava malého Phillipa postupně začínala iritovat - v závěrečné scéně už je zcela nesnesitelný! - nápad založit film na konfrontaci dětského a dospělého světa a jejich subjektivním vnímání reality, mi přišel velmi nosný, a vzdáleně mi připomněl klasický Kurosawův snímek Rašómon z r. 1950. Za sebe jsem tak velmi rád, že jsem se o tomto filmu dozvěděl, a jeho zhlédnutí pro mě nakonec bylo nečekaně obohacující.(25.2.2018)

  • Aky
    *****

    Skvost, nádhera. Graham Green převedený na plátno, jak si zaslouží a jak byl určitě spokojený. Příběh začíná jako idylický život v bohatém domě, napětí v něm narůstá pomalu a nepozorovaně až k závěru, kdy už drnčí jako napjatá tětiva. Herci jsou naprosto dokonalí, člověk zcela sdílí jejich nálady, obavy, prostě ohromný zážitek.(19.11.2011)

  • - Fascinace Filipa (Bobby Henrey) tím, co se děje za "zelenými polstrovanými dvěřmi", vychází z Greenovi osobní fóbie právě z tohoto druhu dveří, kterou měl v děství. V mládí za dob, kdy jeho otec pracoval jako školník, žil Greene právě za takovými dveřmi, které pro něj symbolizovali hranici  mezi domácím a školním životem. "Zelené polstrované dveře" v anglické literatuře často odkazují na část domu vyhrazené pro služebnictvo.
     
     
      (KlonyIlony)

  • - Scénář napsali WIlliam Templeton a Lesley Storm na motiv povídky Grahama Greenea "The Basement Room". (KlonyIlony)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace