Obsahy(1)
Thierry je nezaměstnaný od té doby, co zavřeli podnik, ve kterém jako dělník pracoval. Za těch dvacet měsíců vyslechl plno rad, zaplatil si několik rekvalifikačních kurzů, hlásil se k řadě přijímacích pohovorů, všechno zbytečně. Nechce zůstat na podpoře jako někteří bývalí kolegové, chce zpátky do pracovního procesu, aby jeho žena a postižený syn nestrádali. A hlavně nechce být součástí vrstvy lidí, kteří se ve společnosti cítí méněcenní. Nakonec sežene místo hlídače v nákupním centru. Má se dívat, pozorovat, hlídat. Sám ale zakusil dost ponížení na to, aby se mu chtělo ponižovat druhé. Tváří v tvář dědovi, který ukradl balíček masa, ze sebe vypraví mechanicky naučené fráze, ale není mu z toho dobře. Přiměje ho zákon trhu opravdu přijímat všechno? (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (6)
Recenze (16)
Poctivě jsem se na mezinárodním frontovém festivalu proseděl až ke shlédnutí filmu, abych zjistil, že dvě hodiny venku záživností hravě překonávají hodinu a půl uvnitř. Typicky francouzské drama, které usiluje o vykreslení neduhů doby, ve skutečnosti si však nevidí za špičku nosu. A dílčí témata? Jako by toho jeden neměl dost z všedního života.. ()
Veristické sociální drama složené z trýznivého kolotoče hledání práce / vykonávání práce, která výrazně atakuje hranice lidské důstojnosti. Brizého metoda připomene bratry Dardennovi, bohužel mu chybí jejích dynamika, načasování i schopnost příběh završit nejsilnějším možným způsobem. Důležitý, ale do ztracena vyznívající film o tom, jak nelítostně se dnes měří hodnota člověka. [Cannes 2015] ()
Prilis dlhe zabery statickych scen, prilis roztrasena kamera, prilis nerozpracovane postavy.. Nemali to tak zosiroka rozpytvat (invalidny syn ide studovat, pohreb problematickej kolegyne, tanecny vecierok..) a radsej sa sustredit na menej a potom ist na hlbku. I David Blake sa mi viac pacil. Nebolo to vyslovene zle, len vyslovene priemerne, presne na 3*. ()
Film, který ukazuje, že i když člověk klesá ve spirálách, pořád může zůstat člověkem. Lindon opravdu hraje výborně, polo dokumentární zpracování se k výpovědi hodí. Na druhou stranu příliš nevybočuje z klasické festivalové výpovědi o neřádech doby a je tak zašlapán exotičtějšími filmy. Možná si ale zaslouží větší pozornost. ()
Jistě, že nejde o dardenneovské sociální drama, ale to není nutné chápat jako zápor. Oproti takřka thrillerovým Dvěma dnům jedné noci je Zákon trhu spíš přehlídkou situací, které různým způsobem odhalují dehumanizující praktiky současného korporátního kapitalismu. Pohovory přes skype, ponižující reflexe od ostatních uchazečů (maskované pochopitelně za roušku neustálého sebezdokonalování), obracení lidí proti sobě, automaticky podezřívavá perspektiva bezpečnostních kamer. Nebýt trochu rozpačitého závěru (vzhledem ke skladbě filmu ale pochopitelného), šel bych možná ještě výš. ()
Reklama