poster

Zloděj koní (neoficiální název)

  • Čína

    Dao ma zei

  • Čína

    盗马贼

  • angličtina

    The Horse Thief

Drama

Čína, 1986, 88 min

Kamera:

Fei Zhao, Yong Hou
  • Bubble74
    ***

    Imponující skládanka pohlednic tibetské krajiny. Režisér si k vyjádření svého politického postoje vybral jen prostý příběh, doplněný esenciálně působivými, dlouhými statickými záběry, které zanechaly dokumentární dojem. Filmu tak dominovaly právě ty úchvatné scenérie a syrovost zobrazení buddhistických rituálů. Jenže ta byla někdy na můj vkus až příliš autentická. Jakékoliv týrání zvířat nekompromisně odsuzuji. Ani rčení jiný kraj, jiný mrav to neomlouvá.(3.5.2011)

  • joseee
    *****

    Veľmi odlišný pohľad od západného zidealizovaného "ezoterického" zobrazenia Tibetu. Film má svoje tempo a štýl, na čo sa treba naladiť ak si to chcete užiť. Podľa môjho názoru je to jeden z najlepších filmov zobrazujúcich Tibet, za jedinú negatívnu stránku považujem čínsky dabing, ktorý sa do filmu vôbec nehodí.(14.7.2009)

  • ORIN
    ****

    Vizuálně opojné záběry nekonečné krajiny, meditování mnichů nebo slavnostního uctívání tibetských božstev jsou v ostrém kontrastu nad neutěšenými obrazy krutých horských podmínek, koloběhu života, kde je místo pouze pro násilí, které je pro zachování rodu bezpodmínečně nutné. Tvrdý život je v tomto prostředí podáván s naprostou samozřejmostí, kde není prostor ani čas na nářek nebo zamýšlení se nad svými činy. A tak vlastně končí i Zloděj koní, nemilosrdným obrazem výsledku čistého násilí bez jakéhokoli náznaku soucitu.(16.6.2011)

  • MaedhRos
    *****

    Film na jednu stranu hodně vázaný na tibetskou kulturu a rituály, ovšem na druhou stranu díky své syrové poetice a díky prostotě a síle příběhu, jejž vypráví, dost dobře srozumitelný i člověku na opačném konci světa... Pomalé tempo vyprávění, kdy jeden dlouhý, statický záběr následuje další, výrazná absence dialogů a atmosférický soundtrack dělají z tohohle filmu záležitost poměrně divácky náročnou, ale maximálně působivou - a místy až hypnotickou. Hodinu a půl jsem nebyla s to odtrhnout oči od obrazovky. Jednou za čas člověk natrefí na čirou audiovizuální magii - a "Dao ma zei", byť je to dost neveselé a truchlivé pokoukání, je rozhodně jedním z těch nejmagičtějších filmů, jaké jsem zatím viděla.(10.3.2008)

  • raroh
    ****

    Západní člověk si často tibetský buddhismus neboli lamaismus idealizuje a zplošťuje, leckdy daleko za hnanici kýče. Film Zloděj koní si všímá hodně temných stránek buddhistických rituálů, i když asi nezasvěcený divák zřejmě význam jednotlivých scén nepochopí a zůstane pro něj barvitou pohlednicí, k čemuž má Zloděj koní i tak dost výrazné sklony.(13.4.2011)

  • - Martin Scorsese v pořadu Roger Ebert and The Movies věnovanému nejlepším filmům devadesátých let označil za nejlepší právě tento film. (KlonyIlony)

  • - Film utrpěl před uvedením dvěma drobnými cenzurními zásahy vládních úřadů. Změnily začátek filmu, druhým zásahem bylo odstranění mrtvol v prvním ze třech filmových nebeských pohřbů. (Hans.)