poster

Jed

  • USA

    Poison

  • Austrálie

    Poison

  • Velká Británie

    Poison

Drama / Horor / Sci-Fi / Povídkový

USA, 1991, 85 min

Režie:

Todd Haynes

Předloha:

Jean Genet (kniha)

Scénář:

Todd Haynes

Kamera:

Maryse Alberti

Hudba:

James Bennett

Scénografie:

Sarah Stollman

Kostýmy:

Jessica Haston
(další profese)
  • Davson
    *

    Spíš než film pro náročného diváka je to film pro trpělivého diváka, který tento těžce nezávislý nářez vydrží sledovat až do konce. Haynes je naprosto neschopný režisér, který své diletantství prezentuje jako experimentování, schází mu však potřebná dávka radikality a sledovat výsledek jeho práce se tak stává utrpením. Kamera je otřesná, nasvícení dvojnásob, hudba zní jako nějaká rychlokvaška studenta prvího ročníku konzervatoře a korunu tomu dodávají gumoví herci pohybující se v podivných kulisách. Gay linie je zcela nekoukatelná, malomocný vrah/lékař je mdlý pastiš sci-fi béček z 50. let (což samo o sobě mnohé vypovídá), no a látající/vraždící klučina Richie je jen paradokumentární nuda.(17.7.2007)

  • Iggy
    ****

    Haynesův povídkový film je doprovázen citáty z románů Jeana Geneta Panna Marie květná (1944), Zázrak růže (1945) a Deník zloděje (1949). Každá ze tří povídek vypovídá o různé formě vyděděnosti ze společnosti. Pseudodokument Hero pojednává o malém chlapci, který zastřelil svého otce. Ukáže se, že byl velkým snílkem s poněkud zvrácenými sklony, který nakonec z tohoto přízemního světa uletí do nebes za Bohem, k němuž patří jakožto jakýsi ztracený anděl, který prošel očistcem lidského světa. Hrdinou povídky Horror je vědec, který omylem vypije sérum, které právě vynalezl a onemocní leprou, kterou šíří městem. Jakožto zrůda se stává vyhnancem z lidské společnosti a jedinou ženu, která ho miluje a která je to poslední, co mu na světě zbylo, rovněž zahubí jeho smrtelná choroba. Lidé jen těžko snáší ošklivé a nemocné jedince a tak ho dovedou k nevyhnutelné záhubě. Film je zřejmě odkazem na americké paranoické horory z 50. let. Povídka Homo vychází přímo z Genetova Deníku zloděje. Hlavní hrdina, sirotek, homosexuál a notorický trestanec John Broom je autobiografickým ztvárněním samotného Geneta, alespoň tak, jak se sám prezentuje ve svém románu. Broom je vyvržencem jak ve společnosti jakožto zločinec, tak i mezi trestanci jakožto homosexuál. Na rozdíl od hrdinů dvou předešlých povídek snáší ovšem svůj osud dobrovolně, vědomě si ho zvolil a jako jediný je šťasten, tak jako sám Genet: "Rozhodl jsem se být tím, co ze mě udělal zločin."(18.7.2007)

  • Slarque
    ***

    Tři romány zfilmované na ploše necelé hodiny a půl! Tři příběhy outsiderů mají i přesto začátek, obsah a pointu. Hororový černobílý díl má navíc úžasnou kameru. Homosexuální vězeňská část se skoro celá odehrává ve tmě a sotva se bude někomu líbit. A historka o záhadně zmizelém šestiletém otcovrahovi je nám vyprávěna v útržcích osob z jeho okolí, aniž bychom jejího hrdinu zahlédli. Máloco z americké nezávislé produkce si nálepku „nezávislý“ opravdu zaslouží. Tady je ovšem naprosto na místě. Bůh ví, proč jsem si přitom vzpomněl na filmy Kennetha Angera.(9.9.2007)

  • Alf
    **

    opravdu film pro náročné diváky ? nebo spíš pro diváky, kteří hodně vydrží... jo, tvůrci "experimentálních" filmů to mají vcelku jednoduché, rozbít příběh tak, aby se nezjistilo, že ho vlastně neumějí vystavět, že si neporadí s takovými "primitivnostmi" jako je budování napětí, vyvrcholení apod., navíc si v naprosté většině vybírají témata, která vyvolávají zvědavost sama o sobě, tedy někoho, navíc pak mají pověst tvůrce filmu "pro náročného diváka", což jaksi implicitně znamená, že i oni jsou něčím lepším.... P.S. musím ale přiznat, že jsem viděl ještě horší "skvělé experimentální" snímky(23.7.2007)

  • hirnlego
    ***

    ...he? Tři prolínající se a naprosto odlišné příběhy, přičemž dějová linka každého z nich je více či méně úchylná - avšak zároveň tak nějak podivně nezajímavá. "Dokumentární" část ujde, "homo" taky průměr, třetí oldskůl povídka asi nejzajímavější, přesto též nijak zvlášť úžasná. Celkově průměr s tím, že pro nenapravitelné zvědavce (viz moje maličkost) tahle nepříliš záživná podivnost možná i přesto stojí za zhlédnutí.(18.7.2007)

  • - Jednu chvíli měl film pracovní název "H". (Hal_Moore)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace