Režie:
Věra ChytilováScénář:
Věra ChytilováKamera:
David ČálekHrají:
Ester Krumbachová, Věra Chytilová, Jan Němec, Ivan Vyskočil, Květa Fialová, Jiří Krejčík, Otakar Vávra, Vojtěch Jasný, Radoslav Brzobohatý, Marta Kubišová (více)Obsahy(1)
Ester Krumbachová - výtvarnice, scenáristka, režisérka, jedna z nejvýraznějších osobností české nové vlny. Pracovala pro divadlo, psala, ilustrovala. Spolupracovala na filmech O slavnosti a hostech, Sedmikrásky, Všichni dobří rodáci, Ovoce stromů rajských jíme, Valerie a týden divů, Faunovo velmi pozdní odpoledne, Marian a celé řadě dalších. Režisérka Věra Chytilová zpovídá ty, kteří Ester Krumbachovou znali, spolupracovali s ní, přátelili se s ní, milovali ji. Postupně skládá obraz člověka, inspirující osobnosti. Vydává se na pátrání, na jehož konci by měla být odpověď na otázku: Kdo byla Ester?
Ve filmu vystupují Jan Němec, Ivan Vyskočil, Květa Fialová, Jiří Krejčík, Otakar Vávra, Vojtěch Jasný, Radoslav Brzobohatý, Marta Kubišová, Jiřina Bohdalová, Jiří Svoboda, Petr Václav, Ivan Balaďa, Ivan Král, Kateřina Macháčková, Květa a Jitka Válovy, Ladislav Smoček a další.
V době, když jsem měla rozepsané Sedmikrásky, poslal za mnou vedoucí Tvůrčí skupiny Ladislav Fikar Ester Krumbachovou. Seděla jsem tehdy sama ve Filmovém klubu, když kolem mého stolu začala kroužit nějaká ženská a nápadně si mne prohlížela. Na můj udivený výraz řekla: "Prý máte zajímavý scénář?" To bylo mé první setkání s Ester, dramaturgyní, scenáristkou a výtvarnicí. Ester, její efektní zjev, záměrně výstřední až do pokročilého věku, k bílým vlasům posledního střihu nosila růžovou halenu a stříbrné střevíce, její neúnavná píle a věčná potřeba peněz, které okamžitě utrácela za taxíky a roštěnky pro kočky, to všechno bylo vděčným námětem pro nejrůznější legendy. Pravda je, že se upila. Jako mnoho geniů neuměla a nechtěla se omezovat v žádném směru. Chtěla žít naplno až do konce. Někdy třeba navštívila jen tak na stojáka nějaký výčep a při skleničce se seznamovala s lidmi a mnohdy fascinovala i dost nebezpečná individua. Bylo úžasné ji pozorovat, jak snadno si dokázala získat sympatie a přátelství i u těch, kteří zpočátku měli sklon se jí posmívat, nebo ji zneužít. Neboť postoj k vlastnímu životu, jeho zformování a vyjádření pomocí vytříbené stylizace - to je to hlavní téma, které, když někdo obejde a nesnaží se vypovědět o sobě pravdu, umře jako zanedbaný sirotek. A dobře mu tak, říkala Ester.
Ester byla jakýmsi středobodem uměleckého života Prahy šedesátých let. Přitahovala umělce na prahu kariéry, kteří teprve hledali formu vlastní seberealizace. Kdo prošel jejím školením, nikdy na ni nezapomněl. Avšak i ti zkušení k ní nacházeli cestu. Kdo chtěl, tomu pomohla objevovat, co je v jeho projektu nejcennější, a i když věc přímo sama nevymyslela, dokázala přesnou analýzou vydělit plevy a zvýraznit smysluplné jádro. Věra Chytilová, březen 2005 (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (27)
Jak může natočit velmi dobrá filmařka o své velmi dobré přítelkyni přínosný film nezatížený nekritickým obdivem? Pouze když se oprostí od emocí a nahlíží na ni pokud možno objektivně. To pochopitelně nejde, ale aspoň pokus... Dokument chronologicky sonduje výraznou osobnost Ester Krumbachové pomocí výpovědí lidí, které Ester zkřížili cestu. Převažuje osobní život, zajímavé střípky střídají naprosto zbytečné, ale to je úděl dokumentu. Naprosto hrozivá je ale technická úroveň snímku, zvukař by měl dostat mikrofonem do držky. ()
Tento dokument možná není zcela vyrovnaný (těch mluvících hlav mohlo být méně), ale já jsem rád, že paní Chytilová připomněla tak výraznou osobnost čs. filmu, která by si za svůj vklad opravdu zasloužila být u mnoha filmů podepsána jako spolurežisérka. Česká nová vlna by bez ní nebyla tak výtvarně působivá. ()
Zajímavý dokument. Kdo by řekl, že na filmu je výtvarná stránka tak strašně důležitá? Zaujala mě například scéna, kde Chytilová říká, že v Sedmikráskách měla jedna z dívek otevřít skříň a z ní se měla vysypat červená jablka. Ester to rázně zamítla s tím, že by tím Chytilová scénu zabila a že ta jablka deifnitivně musí být svítivě zelená. Nedávno jsem ten film viděl a víte co? Ta scéna by s červenými jablky byla poloviční. Fascinující. ()
Pátrání po Ester je v mnohém nevyrovnaným filmem - na jedné straně osloví promyšlenou kompozicí (střed filmu představuje filmovou tvorbu Krumbachové a daří se mu pojmenovat její výjimečnost, v závěru jsou vzneseny intimní otázky a rozkryta nekonvenčnost její osobnosti), na druhé straně zarazí některými nicneříkajícími výroky "mluvících hlav". Je sice hezké, že autorka poukazuje na relevanci výpovědí "obyčejných lidí", proč je ale v jednu chvíli nechá nezastavitelně promlouvat, zatímco jindy (proč tak málo?) sama klade otázky přispívající k odpovědi na vyřčenou otázku "kdo byla Ester?". Zvláště ve srovnání s dokumentem Troja v proměnách času působí Pátrání po Ester jaksi bezduše. A to navzdory tomu, že Chytilová opět působivě pracuje s hudební složkou (zde Vivaldi, Rachmaninov, Beethoven). Též je velká škoda, že film nekončí videoklipem Ivana Krale "Winter Takes All" - ten by totiž tvořil působivé finále; dovětek po něm následující působí už jaksi nadbytečně. ()
Zjišťuji, že dokumenty Věry Chytilové mě mnohdy baví více než některé její hrané filmy. Ač třeba Vzlety a pády jsou na tom ještě o něco lépe, Pátrání po Ester řadím ke kvalitním filmům. Nosné a zajímavé je především téma. Ester Krumbachová byla výrazná osobnost, která ovlivnila celou jednu generaci filmařů a vůbec celou kulturu tehdejší doby. Kéž by se její vliv projevoval dodnes, protože byla jiná a progresivní. Chytilová se snaží odkrýt složitou osobnost Krumbachové. Já s povděkem kvituji také to, kolika osobnostem byl dán prostor vyjádřit se a já se díky nim mohla dozvědět mnoho nejen o Ester, ale i o nich samých. Dokument má náboj, ale někdy jiskru přece jenom ztrácí, možná by mu prospělo menší prostříhání, přece jenom délka více než dvě hodiny se nejeví vždy jako šťastně zvolená. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (1)
- Věra Chytilová si přála, aby její syn Štěpán Kučera byl kameramanem dokumentu, ten ale díky předchozím zkušenostem práce s matkou měl pocit, že už to stačilo. (sator)
Reklama