Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Naturalisticky drsný a zemitý příběh lásky dívky Martty, jenž se odehrává na konci 40. let 20. století ve finském Laponsku, je prosycen krví a erotikou. Film podle stejnojmenného románu finského spisovatele Timo K. Mukky. (wero1000)

Recenze (11)

majo25 

všechny recenze uživatele

Drsný až surový film niekde na fínskom území hraničiacom s Laponskom. V surovosti sa snáď režisér vyžíval - ľudský pôrod s prerezaním pupočnej šnúry, zabitie zajaca, zabíjačka sobov a ich vykuchanie a najhoršia scéna s kravským pôrodom s pílkou. Film je plný škaredých a primitívnych ľudí, plný nahoty - starých, mladých, chudých, tučných, žien i chlapov, ktorý ukazuje svet bez východiska, svet, ktorý je bezprostredne spätý so smrťou ako takou. Hodnotenie: 60% ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Překrásně nasnímaný, pozoruhodně zrežírovaný film. Jestli byli představitelé neherci, pak klobouk dolů. Evokovalo mi to řadu věcí - přes Mrazíka a Sensuelu (často je to tak nějak krvavě groteskní) až k Zpěvu o Jimmiem Blacksmithovi - což je příliš vzdálené, ale je to také zástupce jakéhosi etnokina, které jinak zmapované nemám. A znovu záběrování: jakási poetizující věcnost scén (tanec na louce) mi zase připomněla mého oblíbeného An Angel at My Table. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Už vstupní obrázky se vnucují otázkou, kde to jsme, kde jsme se to octli.... A když odpovíme: v nedávné době, kousek od baráku, vyvalí se na nás další proud otázek, ve kterém se snadno můžeme utopit. To, co my pečlivě skrýváme ve svých útrobách, pokud jsme to už zcela nevytěsnili za cenu psychosomatických poruch, se zde nepokrytě zobrazuje na sáze (to je skutečně akuzativ od "ságy") rodiny Mäkeläů, přičemž Martta tu navíc funguje jako nadřazený symbol. Na oddech tu nemáme moc příležitostí, snad největší je krásná scéna, když mrštný (nevím, jak ho mohl později dohnat Juhani Mäkelä) Oula v laponském munduru chytá soby. Samozřejmě ještě zůstává otázka týkající se křesťanství jako prostředku na zušlechťování mravů. Bylo by třeba vyjasnit v jakém poměru se na tom podílí s technickým pokrokem (ve formě konzumu) a proč tyto "hrubé mravy" tam přetrvávají tak dlouho poté, co v Evropě zapustilo nevymititelné kořeny. Pozn. 1: Pokud má někdo pochyby o realitě Mollbergova filmu, ať si přečte "Rok na vsi" bratří Mrštíků. Něco společného tu určitě najde. Pozn. 2: Mnozí diváci posuzují situaci v Siskonranta zřejmě jako bezvýchodnou. To je sporné. Situaci jako bezvýchodnou označuji pouze život v součaných indiánských rezervacích v USA. ()

pabulator 

všechny recenze uživatele

Tak to byla silná kráva teda káva porod mrtvého telete,zabijačka sobů,pobodání na vesnické tancovače,krásná příroda a oškliví lidé do toho macatá holka co má nos jak bambuli a každou chvíli čuráka v té své škatuli.Tohle je drsný sever bez příkras na takový život pomáhá jen tvrdý chlast a občas nejaké to saunování. ()

Daddko 

všechny recenze uživatele

Drsná príroda, životné podmienky – kruté deti prírody Fíni/Sami kdesi na východe Fínska. Dokonale vykreslený život týchto retardov ktorí žijú v 40 rokoch 20 storočia možno o 200 rokov dozadu v porovnaní s Dunajskou kotlinou...skutočne ako dementi len na základe pudov, chlastu, sexu, vrážd, doslova kolónia bezprízorných. A neherci to stvárnili dokonale. Z tohto pohľadu výnimočný film. 5* Nórsky https://www.csfd.cz/film/235406-vzpoura-v-kautokeinu/prehled/ má byť ešte drsnejší. ()

Psice 

všechny recenze uživatele

Film byl zpracován podle stejnojmenného románu finského spisovatele Timo Kustaa Mukka, vydaného v roce 1964. Mukka se původně podílel i na filmovém scénáři – od spolupráce však ustoupil kvůli vážným zdravotním problémům (premiéry filmu se již nedožil). Snímek otevřeným až šokujícím způsobem zachycuje běh lidského života v jiholaponské vesnici Siskonrantě ve čtyřicátých letech dvacátého století. Děj filmu je zaměřen na osud dospívající Martty, která se zamiluje do laponského pastevce sobů Ouly, který přichází každý rok do Siskonranty pomáhat při porážení sobů. Otec Martty však jejich lásce nepřeje a poté, co se dozví, že Martta s Oulou otěhotněla, chystá se Oulu zabít. Martta, která však není dostatečně silná a emocionálně vyzrálá, odmítá Oulovu nabídku, aby s ním odešla. Martta jedná na základě pudů a probouzející se sexuality - ve finále si díky své promiskuitě ani není sama jistá, zda dítě, které čeká, je skutečně Oulovo. Jedinou její podporou, která ji vytrhává z kruté reality, je její přítelkyně (fanaticky věřící) Elina... Film působí velice autenticky - často se zdá, jako kdybychom sledovali spíš etnografický dokument. Osobně film zařazuji do kategorie snímků, které raději víckrát nevidět. Tento vnitřní odpor ale v žádném případě nesouvisí s kvalitou filmu, jako spíš s emocionální silou a syrovostí, s jakou je film divákovi podán. Ona syrovost tkví především v zobrazení pudovosti jednotlivých postav bez jakýchkoli morálních zábran – na denním pořádku se ve filmu objevuje smrt, vražda, animální sexualita či alkoholismus. Všechny scény jsou přitom podány tak naturalisticky, že působí maximálně sugestivně až tísnivě. Snímek jako celek vyznívá bezvýchodně, protože nedává divákovi žádnou šanci, že jde z toho bludného kruhu krutostí, tuposti, nevzdělanosti a pudovosti vystoupit - jako kdyby neexistovala možnost volby. ()

markotter 

všechny recenze uživatele

Kdo někdy použil termín "severské drama" a třeba přídomek kruté, drsné apod. a neviděl tento film, tak asi neví o čem mluví :-). V tomhle filmu je vše - krásná příroda, autentičtí obyvatelé finské vesnice někde na hranici s Laponskem, propletené vztahy, drsné scény ze života před válkou, finská sauna...Film je skoro doslovným přepisem knihy a oproti knize má jednu vadu - herci, dle mého opravdoví naturščici moc nehrají, nebo hrají, ale nejde jim to. Ale jinak je to opravdový zážitek. ()

leena.kas 

všechny recenze uživatele

Film odpovídá plně své knižní předloze. Nic nebylo vynecháno, upraveno. Žádná klišé o životě v Laponsku, přesně tak, jak  to autor zamýšlet napsat, se podařilo i natočit. ()

Petbrab 

všechny recenze uživatele

Knižní předlohu jsem nečetl. Film silně působil svoji surovostí a pudovostí. Přesto tam ale bylo dost nelogických momentů, které mně brání dát vyšší hodnocení. ()

Reklama

Reklama