Reklama

Reklama

Gregory Peck v hlavní roli mysteriózního thrilleru o muži, který záhadně ztratil paměť. Účetní David Stillwell (Gregory Peck) se ocitne na běžném firemním večírku, který se koná v prostředí nejvyššího patra newyorského mrakodrapu. Během večera ovšem dojde k výpadku elektrického proudu a David se vydává temnými poschodími směrem dolů k východu z mrakodrapu. Během svého sestupu potkává tajemnou ženu jménem Shela (Diane Bakerová). Ta ovšem náhle zmizí a David si postupně začíná uvědomovat, že trpí záhadnou ztrátou paměti. Nedokáže si vzpomenout na události posledních dvou let a marně se snaží zorientovat ve spletitých hádankách svého života. Brzy zjišťuje, že jsou mu v patách neznámí muži, kteří po něm cosi záhadného chtějí a nebojí se to dostat za každou cenu. David nemůže nikomu ze svého okolí věřit, proto se s nadějí obrací na soukromého detektiva Casella (Walter Matthau). Ten se domnívá, že Davidova amnézie může souviset se sebevraždou, k níž došlo v mrakodrapu téhož večera. Vedoucí představitel humanitární organizace a známý filantrop totiž za záhadných okolností vypadl z okna. Nebezpečí se stále stupňuje, začíná přibývat obětí a ukazuje se, že v pozadí veškerého dění patrně stojí tajemná osoba nazývaná „Major“. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavá výchozí situace - téma amnézie a konspirace - ale naivní režií akčních se Dmytryk zasekává ve svých noirových 40. letech (Murder, My Sweet) a stejně tak celou interiérovou studiovou estetikou. Pozoruhodné tím, jak se tu mísí "stará" filmařina s nastupujícími moderními tématy konce 60. a první poloviny 70.let. Hybrid starého a nového. Když se třeba tenhle film srovná s Frankenheimerovými Seconds (1966), vypadá to jako by mezi nimi byl rozdíl deset let. P.S. jako krásný výsměch "starému" považuji to, že Walter Matthau tu hraje soukromého detektiva ve stylu Phil Marlowe v Murder, My Sweet, který nenosí zbraň, pije Dr. Peppera a jeho agentura se jmenuje AAA, protože "to najdete ve zlatých stránkách hned na první straně." ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

První půlhodina vypadá velmi nadějně a pravděpodobně vás navnadí v očekávání temného konspiračního thrilleru, jenže s přibývajícími minutami, s tím, jak Edward Dmytryk odhaluje víc, než by bylo záhodno, a především jde směrem, který je příliš naivní, zjišťujete, že hvězdičky budete udělovat za přítomnost hvězdného Gregory Pecka a ze slušnosti. I když snímek vznikl v polovině 60. let, připadá mi, jako by byl nejméně o 15 let starší. Těžkopádnost a naivita padouchů je někdy až úsměvná. Není důvod dnes s Přeludem ztrácet čas a věnovat mu příliš velkou pozornost. Celkový dojem: 45 %. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Překombinované, nevěrohodné, nudné a v závěru nechtěně vtipné až parodické. Rozhodně nejhorší film s Gregorym Peckem, jaký jsem kdy viděl, a dost chabý pokus o podívanou à la Alfred Hitchcock. Abych ale jen nenadával, úvod byl docela zajímavý a záběr na padajícího muže plus střih na rozmašírovaný meloun se opravdu povedl. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Často se přistihnu, že mě mnohem víc baví počátky filmu, kdy je všechno jedna velká otázka, než když se to nekonec rozplete. Tady to bylo postaveno převážně na charismatu Gregory Pecka, což mi velmi vyhovovalo. Líbila se mi ta tajemná takřka noirová atmosféra. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Tajuplné drama s kriminální zápletkou stojí a padá s výkonem G. Pecka. Ztráta paměti způsobí, že David, hlavní postava příběhu, potkává lidi, které nepoznává, a sám nakonec neví, zda se nezbláznil. Zpočátku to dokonce vypadá, že David už je po smrti, nebo podstoupil jakýsi tajemný experiment (připomene tak trochu mladší Znovuzrození s R. Hudsonem). Zkraje někde mezi Kafkou a Orwellem, později s nádechem klasických krimi a noir snímků. „Vypadá to, že si někdo hraje na bohy. K tomu ti, co jsou nahoře, často rádi sklouzávají." Černobílá kamera filmu sluší, hudba dokáže místy navodit patřičné napětí. Přesto film ocení spíše milovníci žánru a starších snímků. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Od prvních minut se snímek nese v napínavé atmosféře a tajuplném hávu. Gregory Peck je tradičně ve své roli skvělý a přesvědčivý, akční pasáže působí stále dobře a postupné rozplétání záhady okolo ztráty paměti vyústí ve zdařilé finále. Edward Dmytryk velmi zručně udržuje diváka v napětí a obdivuhodné na tom je, že mu k tomu stačí v podstatě jen síla dialogů a sem tam nějaká ta akční scéna. À propos, tohle není první film, v němž Gregory Peck ztratil paměť. Vzpomeňme na Hitchcockův perfektní počin Rozdvojená duše. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak nakoniec z obdivu ku Gregorymu Peckovi hodnotenie zaokrúhlim smerom hore, i keď je to možno u mňa ešte pod 70%. Na Prelude sa mi páčilo, že až do konca nie je jasné, či vietor fúka skutočne odtiaľ, odkiaľ sa zdá, pričom prvú polhodinu som si myslel, že fúka odniekaľ úplne odinakiaľ. Alebo že ide o celovečernú verziu nejakej časti Twilight Zone, kde by ale aj tak Prelud kľudne zapadol. A ako tu viacerí spomínajú, Prelud je super materiál na analýzu svojej vo svojej dobe už zastaralej formy v kombinácii s prichádzajúcou konšpiračnou tématikou. Peck je opäť hypersympaťák, Matthau tiež a Diane Baker krásna femme fatalle, takže ak neočakávate revolúciu žánru, tak si film užijete. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Kvalitný „hitchcockovský“ thriller s prvkami noir s výborným Gregorym Peckom. Prehliadka newyorských ulíc a parkov s rýchlym tempom rozprávania sú pozitívom pre diváka. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Líbilo se mi to hodně. Mám rád filmy, které na úvod představí jakousi záhadu (zde v úvodu ještě ozvláštněnou výpadkem elektřiny v mrakodrapu), a hrdina si pak kousek po kousku skládá, co se vlastně děje, a přitom neví, komu může, a komu nemůže věřit. Vysvětlení mi přišlo také rozumné - nijak bombastické, ale zapadlo do děje, záhady uspokojivě vysvětlilo, věci se děly poměrně realisticky (na podobný žánr), ale hlavně mne to drželo od začátku do konce v napětí, jak to celé dopadne a co se tam v tom příběhu vlastně děje. Což se dá říct o málo filmech. A Gregory Peck hraje docela přesvědčivě, zvlášť když se snaží vzpomenout si. Nejlepší je ale asi scéna v tom pokoji, jak zhasne světlo, kdy se celý cuká a klepe, a náhle se zničehonic uklidní a vyjde v té tmě pokoje ven. A potěšil mne příjemně cynický detektiv v podání Waltera Matthau, když byli na place tihle dva (nebo se začátku i se Shelou), tak příjemně vtipkovali a dialogy byly pěkně vychytané. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Příjemně zamotaný a zpočátku nejasný příběh s amnézií, skvělý Gregory Peck a kulisy New Yorku, to je to, co mě na tomto snímku bavilo. Je pravda, že akční scény a souboje byly místy trochu naivní a taky nakonec nebylo těžký uhodnout, co se stalo, ale to vůbec nevadí, protože se na Mirage hezky koukalo. ()

Una111 

všechny recenze uživatele

Mám takový dojem, že první polovina filmu toho hodně naslibovala a druhá? Druhá toho moc nesplnila. Všechno se poskládalo dohromady poněkud naivně, zjednodušeně. Jsem ráda, že se film, v němž hrají dva moji oblíbení herci (Gregory Peck a Walter Matthau), jiným uživatelům líbil. Já jsem čekala víc a odcházím od obrazovky poněkud zklamaná. ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Film přesně na rozhraní tří a čtyř hvězdiček. Zajímavý scénář ještě zdokonalují herci jako Peck a Matthau. Dobré tempo filmu mě vtáhlo do děje, ze kterého mě občas bohužel vytrhly trochu amatérské akční chvilky. Při ztrátě paměti můžete čekat cokoliv, což se tady hlavnímu hrdinovi potvrdilo. ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Gregory Peck po Spellbound znova trpí amnéziou a my pátrame po jeho minulosti s ním. Neskorý noir, ktorý ma celkom bavil. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Spojenie mysterióznej zápletky, amnézie a napínavého trileru dopadlo nadočakávane. Všetky tieto veci držia diváka v šachu a v spojení s tempom, dobre kúskovaným napätím a postupným odhaľovaním záhady utečú takmer dva hodiny ako voda. Peck hrá svoj štandart, komika Matthaua by som v trilerovom snímku nečakal, aj keď treba podotknúť, že sa mu ušla mierne komická rola. Z Kennedyho je zasa drsná gorila v obleku, z ktoréj ide rešpekt. Výborne zvládnuté flešbeky, čo sa v takýchto klasikách veľmi nevidí. Veľmi dobre podčiarkujú to, čo je v postupne odkrývajúcom sa deji dôležité a posúvajú príbeh dopredu. Menšia škoda, že filmu nebola dožičitá farba a občasne vyzerá ako o 10 rokov starší film, než je v skutočnosti. Každopádne, veľká spokojnosť. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Kličkování v paměti za tmy. Kdo vlastně jsi? Vzpomeň si. Kdo nebo co brání ti, být sám sebou. Tím, kým jsi. Vrať se ke včerejšímu dni. Tam se otazníky v tvé hlavě dočkají odpovědi... Zatímco horní cíp kapesníčku v klopě září běloskvoucí čistotou, tu spodní, neviditelnou část, plní, špiní barva zelená, vytlačuje ji pakl peněz. Ovšem Davidu Stilwellovi, klíčníkovi tajemných oken, kterého vedou nejisté směry jistého herectví Gregory Pecka, je třeba zvlášť vzdát hold za jiskrný /záb/lesk v mysli, ve vlasech, nez/a/tracený člověčí charakter. ()

JohnSmith 

všechny recenze uživatele

Thriller ve stylu Alfreda Hitchcocka a nutno říct, že kvalitní thriller. Gregory Peck výborný. Film je napínavý a záhadný. Velice se mi líbil. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Celkom slušná bourneovina s napätím od začiatku do konca, a nevadil ani rok natočenia filmu. Začiatok a koniec príbehu som sa vlastne ani nedozvedel (alebo som poriadne nedával pozor) a práve to pridáva poslednú kvapku napätia. –––– Nikdy jsem nepochopila, proč většina lidí dělá za tmy věci, které by za světla nikdy neudělali. ... Když můžeme lhát, podvádět, krást a zabíjet za bílého dne, a pak čekáme na tmu, abychom se milovali, někde je něco špatně. ()

Reklama

Reklama