poster

Přelud

  • USA

    Mirage

Mysteriózní / Thriller

USA, 1965, 108 min

  • andrii
    ****

    Kličkování v paměti za tmy. Kdo vlastně jsi? Vzpomeň si. Kdo nebo co brání ti, být sám sebou. Tím, kým jsi. Vrať se ke včerejšímu dni. Tam se otazníky v tvé hlavě dočkají odpovědi... Zatímco horní cíp kapesníčku v klopě září běloskvoucí čistotou, tu spodní, neviditelnou část, plní, špiní barva zelená, vytlačuje ji pakl peněz. Ovšem Davidu Stilwellovi, klíčníkovi tajemných oken, kterého vedou nejisté směry jistého herectví Gregory Pecka, je třeba zvlášť vzdát hold za jiskrný /záb/lesk v mysli, ve vlasech, nez/a/tracený člověčí charakter.(29.10.2018)

  • Autogram
    ****

    Celkom slušná bourneovina s napätím od začiatku do konca, a nevadil ani rok natočenia filmu. Začiatok a koniec príbehu som sa vlastne ani nedozvedel (alebo som poriadne nedával pozor) a práve to pridáva poslednú kvapku napätia. –––– Nikdy jsem nepochopila, proč většina lidí dělá za tmy věci, které by za světla nikdy neudělali. ... Když můžeme lhát, podvádět, krást a zabíjet za bílého dne, a pak čekáme na tmu, abychom se milovali, někde je něco špatně.(29.10.2018)

  • Anderton
    ****

    Tak nakoniec z obdivu ku Gregorymu Peckovi hodnotenie zaokrúhlim smerom hore, i keď je to možno u mňa ešte pod 70%. Na Prelude sa mi páčilo, že až do konca nie je jasné, či vietor fúka skutočne odtiaľ, odkiaľ sa zdá, pričom prvú polhodinu som si myslel, že fúka odniekaľ úplne odinakiaľ. Alebo že ide o celovečernú verziu nejakej časti Twilight Zone, kde by ale aj tak Prelud kľudne zapadol. A ako tu viacerí spomínajú, Prelud je super materiál na analýzu svojej vo svojej dobe už zastaralej formy v kombinácii s prichádzajúcou konšpiračnou tématikou. Peck je opäť hypersympaťák, Matthau tiež a Diane Baker krásna femme fatalle, takže ak neočakávate revolúciu žánru, tak si film užijete.(29.10.2018)

  • majo25
    ****

    Spojenie mysterióznej zápletky, amnézie a napínavého trileru dopadlo nadočakávane. Všetky tieto veci držia diváka v šachu a v spojení s tempom, dobre kúskovaným napätím a postupným odhaľovaním záhady utečú takmer dva hodiny ako voda. Peck hrá svoj štandart, komika Matthaua by som v trilerovom snímku nečakal, aj keď treba podotknúť, že sa mu ušla mierne komická rola. Z Kennedyho je zasa drsná gorila v obleku, z ktoréj ide rešpekt. Výborne zvládnuté flešbeky, čo sa v takýchto klasikách veľmi nevidí. Veľmi dobre podčiarkujú to, čo je v postupne odkrývajúcom sa deji dôležité a posúvajú príbeh dopredu. Menšia škoda, že filmu nebola dožičitá farba a občasne vyzerá ako o 10 rokov starší film, než je v skutočnosti. Každopádne, veľká spokojnosť.(10.3.2019)

  • Rob Roy
    ***

    Hodně zajímavá výchozí situace - téma amnézie a konspirace - ale naivní režií akčních se Dmytryk zasekává ve svých noirových 40. letech (Murder, My Sweet) a stejně tak celou interiérovou studiovou estetikou. Pozoruhodné tím, jak se tu mísí "stará" filmařina s nastupujícími moderními tématy konce 60. a první poloviny 70.let. Hybrid starého a nového. Když se třeba tenhle film srovná s Frankenheimerovými Seconds (1966), vypadá to jako by mezi nimi byl rozdíl deset let. P.S. jako krásný výsměch "starému" považuji to, že Walter Matthau tu hraje soukromého detektiva ve stylu Phil Marlowe v Murder, My Sweet, který nenosí zbraň, pije Dr. Peppera a jeho agentura se jmenuje AAA, protože "to najdete ve zlatých stránkách hned na první straně."(28.1.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace