poster

(M)učedník

  • Česko

    Mučedník

    (festivalový název)
  • Rusko

    (M)učenik

  • Rusko

    (M)uchenik

  • Rusko

    (М)ученик

  • Rusko

    Ученик

  • Rusko

    Uchenik

  • Rusko

    Učenik

  • Slovensko

    Mučeník

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    The Student

Drama

Rusko, 2016, 118 min

Komentáře uživatelů k filmu (12)

  • J*A*S*M
    ****

    51. KVIFF - asi každý ročník obsahuje alespoň jeden film o tom, jak špatně praktikované náboženství plodí zlo. Letos je jím Mučedník a je to síla.(8.7.2016)

  • Aky
    ****

    Snad tisící film v řadě o zhoubnosti náboženského fanatizmu, ale tento má zvláštní a silné grády. Jestliže se dispozice mládence vyrůstajícího bez otce a hledajícího otcovskou autoritu vrhnou na amatérské čtení Bible a k tomu se spojí s tupostí svého okolí, logicky můžou být důsledky tragické.(24.6.2017)

  • *CARNIFEX*
    ***

    Sarkastický pohľad na náboženských fanatikov, ktorí svojim konaním páchajú väčšie zlo, než samotní neveriaci. Neviem neviem, či je tento snímok určený pre širokú "verejnosť", lebo ani tak nejde o to, čo človek vidí, ale čo od samého úvodu musí počúvať. Každopádne, klobúk dolu pred hereckými danosťami Pjotr-a Skvorcov-a. Nie som si istý svojim hodnotením, no som si istý, že žiadny Boh nie je. Nakoniec, dosvedčil to i samotný Jurij Gagarin.(12.6.2017)

  • hygienik
    *****

    Až do 90 minúty sa zdalo, že sa jedná o výbornú komédiu s cynickým nadhľadom. Lenže potom sa tam v podstate všetci zbláznili a ja netuším, čo to malo znamenať. Je to len absurdná dráma, alebo by som v tom mal hľadať vážnu kritiku náboženského extrémizmu? Ale veď to bolo veľmi ľudské, často vtipné, ale hlavne nereálne. V každom prípade pozoruhodný počin, ktorý nešetrí ani jednu z postáv, náboženstvo, ba dokonca ani politickú korektnosť. IFFBA2016(11.11.2016)

  • slunicko2
    ****

    Výpověď o prázdných duších, které opustil démon socialismu, a teď jsou vystaveny novým démonům. 1) Když v roce 2011 tehdy 39letý německý dramatik a režisér uvedl svou hru Märtyrer (UA), asi netušil, co způsobí její ruská adaptace v Rusku samotném i ve světě._____ 2) Filmové adaptace se chopil 47letý Kirill Semjonovič Serebrenikov. Režisérův kritický postoj k Rusku se ve filmu nepřímo zato velmi výrazně odráží. Rusko je podle režiséra страной неотменённого рабства, kde si lidé svobody necení a mezi lidem a nekontrolovanou státní mocí je ohromná propast. Россия сейчас ведёт себя как нищий гопник, который от горя сошёл с ума. Rusko se nyní chová jako ubohý gopnik (googluj), který ze žalu přišel o rozum._____ 3) Spoiler. Všechny roviny vyprávění jsou zajímavé. V hlavní roli vystupuje ideově dezorientovaný Benjamin (Rusové jméno ponechali, ale čtou ho rusky, tedy Venjamin). Student vystupuje jako katalyzátor děje, nejde o něho, ale o konflikt, jehož je nositelem. Směrodatné jsou jenom reakce okolí._____ 4) A okolí vskutku reaguje příznačně pro postmoderní dobu. Učitelka biologie Jelena - distingovaná emancipovaná mladá žena orientovaná na zlaté tele, představuje náboženství vědy, dnes vítězné a triumfující. Заткнисъ! Učitele náboženství zajímá jen vlastní svět. Hrdinství a odpovědnost, byl-li vůbec někdy dříve takový, už dávno nepatří do jeho rejstříku. Venjamin stále více jedná podle zásady, že všechny prostředky jsou dobré - lež, křivé obvinění, navádění k vraždě. Ale sám nic neudělá - jeho chování je čirá faleš. Celý zápas píská ředitelka - vzor oportunismu, a její zástupkyně, něžná vzpomínka na staré (rozuměj: dobré socialistické) časy._____ 5) Zážitek umocňují skvělé dialogy i přiměřené herecké výkony. Zaujali mě, jak jinak, 22letý Pjotr Skvorcov (Venjamin Južin) a 24letý Alexandr Gorčilin (Venjaminův spolužák Grigorij Zajcev)._____ 6) Za milión € se v Kaliningradě podařilo natočit působivý snímek o povaze současného náboženského fanatismu.(27.6.2017)

  • Mishqo
    ***

    60-70 % ... Síce mi akosi chýbal dôvod, prečo sa z neho stalo, to čo sa z neho stalo a prečo robil to, čo robil, ale ak to malo slúžiť ako vypointovaná ukážka toho, ako ľahko sa dá náboženstvo misinterpretovať, tak potom ok.(29.7.2017)

  • Alt.64
    *****

    Odvážný a znepokojivý ruský film.(7.7.2016)

  • Pevek2
    ***

    V prvni puli se ukazuje, ze Serebrennikov ma skvele tema a ze umi skvele rezirovat. Sceny z bazenu jsou mistrovsky udelane. Jenze v druhe puli se vyvoj zasekne. S pohledem na Mucednika a na Leviatana tak nejak chapu, ze se rusti reziseri chteji vyjadrovat k soucasnosti sve zeme razantne. Jenze prave vyvazeni patosu ve sdeleni vzdy brani hystericnosti. A Mucednik trochu hystericky je.(6.7.2016)

  • PEZ
    ****

    Víťaz François Chalais Award v Cannes (a nominácia na Un Certain Regard Award tam isto). K tomu cena divákov na Biografilm Festival v talianskej Bologni. Pre mňa jeden z najlepších filmov na bratislavskom festivale. Neuveriteľne aktuálny a miestami desivý výkričník voči náboženskému fanatizmu spojeného s dobou post-faktuálnou, v ktorej sa ľudia strácajú v záplave informácií a rôznych názorových prúdoch a nevedia preto čomu veriť. A pozor, nie je tu ani jeden náznak alebo referencia na radikálny islamizmus - aj kresťanský (či akýkoľvek iný) fanatizmus môže byť vražedný. Bol som presvedčený o plnej pálke, nebyť slabšieho záveru. Tam by som bol ako režisér ešte odvážnejší. Inak pecka a rozhodne must see. (IFF Bratislava 2016)(26.11.2016)

  • Silhouette
    **

    Poměrně šokující karikatura na náboženský fanatizmus, která však bez zamýšlení nad společenskými příčinami a souvislostmi postrádá podle mě smysl. Veniamin se stává fanatikem ze dne na den a nehlásí se k žádné církvi, tudíž není jasné jak k tomu přišel, co je jeho motivací a jaké mocenské mechanismy v tom hrají roli. Prostě neprůhledný blázen bez přívlastků a basta -- což je hodně zjednodušující a vlastně škodlivý, dehumanizující, pohled na tento jev.(21.4.2017)

  • rivah
    ***

    Divadelní hru Mučedník současného německého dramatika Mariuse von Mayenburga lze inscenovat s přesvědčivým, univerzálně působícím vyzněním, jak to ukázal třeba Janusz Klimsza. Filmová adaptace převádějící děj do ruských reálií působí málo věrohodně, postavy jsou neživotné. Spíš než umělecký tvar pranýřující náboženský fanatismus (který by dnes šlo vztáhnout spíše na radikální islám) to vypadá jako ilustrace ruských poměrů, jakou známe z řady jiných filmů. Serebrennikov ovládá řemeslo, ale tady nepřesvědčil, děj se vleče.( Podivně působil odkaz zdroje na pozadí obrazu (např. Lukáš, kap., verš) , když jej právě hrdina citoval).(4.7.2017)

  • Lew.Ashby
    ****

    Krásná ukázka toho, jak může být vnímáno fanatický výklad náboženství, pokud se jedná o to národní (státem podporované). O to zajímavější, že se nejedná o nenávistný výklad koránu v jedné z muslimských zemí blízkého vychodu, ale geograficky poměrně blízkého pravoslavného Ruska a nenávistný výklad bible. Mladý outsider bez otce, který není schopen zařadit se do společnosti svých vrstevníků, pročež se jeho mysl začne naplňovat nenávistí, kterou obrací ke všem ostatním a jehož katalyzátorem není korán, ale zvrácený výklad bible. Díky skvělému hereckému výkonu hl. představitele ho budete od začátku nesnášet. Mnohem větší pohoršení ale budí reakce jeho okolí... SPOILER: A to především školních zaměstnanců, kde se větší část průběhu odehrává. Případně pak pravoslaveného popa, který by rád fanatika zlákal do vlastních řad. Ty jako odpovědné osoby nad excesy fanatického žáka přivírají oči, omlouvají je a po jediné normální učitelce naopak chtějí, aby mu svou výuku přizpůsobila. Jako například výkladem stvoření světa dle bible jakožto alternativu darwinovy teorie. Samotný "(m)učedník" pak neváhá ohýbat základní principy svého náboženství, aby omluvil prostředky jako křivé obvinění, nabádání k vraždě a vraždu samotnou, které potřebuje ke katalyzaci své nenávisti a zbavení se svých odpůrců ve jménu slávy boha, tak jak to známe z různých učení islámu jako například salafisté. Jeho pokrytectví nejlépe ilustruje scéna, kde si pozve svého invalidního spolužáka domů na večeři jako dobrý skutek dle bible, ale když není dost jídla pro ně ani pro matku, nechá bez večeře matku a sám si svou porci na talíři ponechá. Absurdní závěr, kde pak křivě obviní jedinou racionálně uvažující učitelku, kterou nejen jako nevěřící, ale podezřelou z toho, že pochází z židovské rodiny ostatní kolegové nepodpoří, ale naopak se postaví proti ní, podtrhuje bezmoc zdravě uvažujícího člověka v nábožensky ovlivněné zemi, kde je individuální myšlení, používání zdravého rozumu a nepodřizovaní se náboženským dogmatům proti obecnému normálu. A taková země od nás nemusí být ani moc vzdálená.(12.8.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace