poster

Portrét šílenství

  • Česko

    Edmond

    (festivalový název)
  • USA

    Edmond

  • Slovensko

    Portrét šialenstva

Drama / Thriller

USA, 2005, 79 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Nick Tow
    ***

    Je fakt, že tvorcovia si v tejto partii mariášu svoje karty sakramentsky strážia, márne sa im snažíme zízať cez plece. Mamet (scenár) sa neobťažuje obdariť svoje postavy nejakým psychologickým "obsahom" a podobne sa správajú aj ich repliky. Najmä prerod Edmonda zo "seriózneho" občana na odbrzdený vagón pomsty nemá v príbehu presnejšiu kresbu či nebodaj vývin - buďto beriete, alebo neberiete. Zvolená metóda funguje iba štvrtinu filmu a funguje ako teasing - dúfate totiž, že "za tým všetkým" niečo bude, že nastane zlom a po ňom príde niečo veľké a šokujúce. Lenže tvorcovia majú karty zakryté celý čas - a keď i ch v závere predsa len vyklopia na stôl, až sa nám nechce veriť, že miesto mariášových kariet držali v ruke celý čas detské kvarteto. Ale tie tri hviezdičky, ktoré som Edmondovi nakoniec predsa len pripol na hruď, nie sú len takou alibistickou známkou priemernosti. Okrem geniálneho Macyho film nesporne disponuje niektorými diváckymi atrakciami: a teraz nemám na mysli len tú natriasajúcu sa mulatku z peepshow (či krvavú sprchu v byte servírky, ktorú si horrorman Gordon samozrejme nemohol odpustiť) alebo pár podarených fórikov (kreditka). Temná melanchólia, prifarbovaná odleskom neónových reklám a citová vyprázdnenosť, ktorá si svoju dávku mužskej satisfakcie hľadá na nesprávnych miestach -to jediné v Edmondovi funguje pomerne spoľahlivo a doslova steká z obrazovky ako nejaký omamný dunihlav. Príbeh o chlapíkovi, ktorý chce pretrhnúť okovy každodenej, frustrujúcej rutiny a konvencií, aby si napokon nechal navliecť iné, podstatne tesnejšie okovy - hm, povedzme si to rovno, to je kurevsky banálne. A predsa som za tým všetkým napokon cítil akýsi tichý, mrazivý, takmer diabolský smiech.(6.3.2008)

  • Lima
    *

    Jestli jsem se s nějakým filmem za poslední rok pro mě nečekaně naprosto minul, byl to tenhle. William Macy pod vedením hororové persony Stuarta Gordona a scenář z pera Davida Mameta, jednoho z nejrespektovanějších scenáristů současného Hollywoodu? Nezvyklé spojení...fajn, těšil jsem se moc! A byla to studená sprcha. Ješte zhruba tak první třetinu film držel nad vodou sympatický politicky nekorektní přístup k některým postavám a Macy, na kterého se dobře dívá, i kdyby vám na plátně celou dobu předčítal z telefonního seznamu. Počínaje neskutečnou (ve špatným slova smyslu) společnou scénou Edmonda s Glenn jsem přestal věřit všemu, co se v příběhu děje, slova NEPŘIROZENOST a NEUVĚŘITELNOST to dobře vystihují. Ať jde o vývoj hlavní postavy, jednotlivé scény, u kterých by si člověk krk ukroutil a hlavně - tak šroubované, nepřirozené dialogy jsem ve fimu už dlouho neslyšel, včetně filozofování dvou muklů v cele v samém závěru (vážně jsem nevěděl, jestli se mám smát, nebo plakat). 76-minutová filmová tortura, možná z mé strany nepochopená, ale v tomhle případě mě to snad ani nemrzí.....(9.1.2007)

  • Mire
    ***

    Priznám sa bez mučenia že tento film som si išiel pozrieť len kvôli Mene Suvari, keď som zbadal v obsadení jej meno. Hraje tu kurvu, ale nehorázne je sexi (ako vždycky) a nakoniec sa tu ukázala len na tri minúty :( No film ako celok som vôbec nepochopil, to nepochopiteľné filozofovanie hlavného hrdinu ma už po čase začalo hrozne srať a teplý černoch v cele tomu nasadzuje korunu :D Celkovo vzaté, divný príbeh, divné konanie Edmonda, divný vývoj filmu, proste naprosto divný film ku ktorému sa už asi nikdy viac nevrátim. Ale dávam tri hviezdy lebo pozeralo sa to nakoniec celkom dobre a sympatická stopáž v rozsahu kapacity jedného audio CD tu postačila nadmieru dobre :) P.S.: aj ja chcem stretnúť servírku, ktorá by mi dala vo svojom byte bez zbytočných kecov ako to urobila Julia Stiles :DD(3.4.2010)

  • Tjaden
    ***

    Ze začátku to vypadá jako mix Volného pádu a Klubu rváčů (upgradovaná verze pro týpky ve středních letech), bohužel časem se děj trochu rozplizne a i přes téměř seriálovou stopáž jsem se chvílemi neubránil nudě. Přesto se nejedná o film, který by se měl zcela propadnout do zapomnění. Pro mě vždy nepřílíš sympatický Macy zahrál rebelujícího kravaťáka velice dobře (zejména jeho finální proměna ve zkušeného mukla byla neskutečná), potěšily mě i známé tváře ve vedlejších rolích (Stiles, Mantegna, Woodbine).(31.3.2017)

  • lennyd
    **

    Edmond Burke (William H. Macy) se jednoho dne po cestě z práce zastaví v obchůdku z číslem 115 - u kartářky, která mu sdělí, že asi není na svém pravém místě. Edmond o tom začne přemýšlet, a při tom nastoupí na dráhu, které z výšin normálního života vede až do policejní cely 115 - přes návštěvy pánských klubů, podříznutí starého fěťáka až po vraždu mladé sympatické servírky (Julia Stiles)... Jen málokdo ví (snad jen Michael Douglas ve filmu Volný pád), jak strmý může být pád mezi spodinu společnosti. Ze strany Williama H. Macyho sice brilantně sehrané, ale samotný scénář nebyl nikterak zajímavý ani zábavný (a opět ve srovnání s výše zmíněným). Člověk se jen ptá - proč? Jakej smysl tento film měl? Pobavit? To se moc nepovedlo. Poučit ? Možná ano, děti, nezabíjejme servírky, jinak nás ve vězení ojede velkej černoch.. Ještě že to celé zachraňuje délka (spíš krátkost) filmu - těch necelých 80 minut to lze vydržet a Macy byl fakt dobrej...(16.7.2008)

  • Bai Ling

  • - Natáčení filmu probíhalo v Los Angeles. (Terva)

  • - Lionel Mark Smith (Pimp) si stejnou roli zahrál i ve stejnojmenné divadelní hře roku 1982. (Terva)

  • - Film byl natočen podle stejnojmenné divadelní hry (1982) Davida Mameta. (Terva)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace