Reklama

Reklama

Blízký soumrak

(TV film)
Česko, 2015, 52 min

Režie:

Ivo Bystřičan

Obsahy(1)

Uprchlické tábory Blízkého východu vydávají svědectví o postupném zániku křesťanství na posvátné půdě, kde před dvěma tisíci lety vzniklo. Dokumentární film Ivo Bystřičana z iráckého Erbílu je případovou studií situace lidí zakoušejících náboženské pronásledování v globálním světě. Film se formou intimní dokumentární reportáže vydává do iráckého města Erbíl, kam utekli lidé z pláně Ninive a dalších enkláv rozvráceného Iráku. Biblická místa, kde byly položeny základy křesťanství a kultury naší civilizace, se stala svědky rychlého úprku posledních křesťanů. Po dvou miléniích v některých starobylých křesťanských baštách, jako jsou Mosul, Kirkuk nebo Karakoš, nezbyl ani jeden křesťan. Završuje se několik staletí trvající náboženský střet, z něhož křesťanství odchází poražené.
Město Erbíl, které je metropolí autonomní irácké oblasti Kurdistánu a útočištěm pro běžence, se stává se svými improvizovanými uprchlickými tábory místem svědectví o posledních chvílích křesťanství na Blízkém východě. Je to situace náboženské menšiny v turbulentním světě kontinentálního náboženského konfliktu. Film se ve vyhrocených podmínkách narychlo vzniklých táborů, z nichž uprchlíci nemají kam jít, dotýká otázek uprchlictví, podstaty víry a vzájemné solidarity v dnešním světě.
Horká arabská půda se propojuje s nečekaně geograficky blízkým světem poklidné střední Evropy a toto propojení ukazuje, nakolik se liší přístup k víře, náboženství a státu mezi kontinenty a jaké jsou limity skutečné vzájemnosti. Vroucí a všeprostupující víra Iráčanů naráží na náboženský formalismus Evropanů a pečlivé oddělení náboženství od státních věcí.
Nervózní atmosféra nejisté budoucnosti křesťanských uprchlíků i celé oblasti doutná v pozadí celého filmu. (Česká televize)

(více)

Recenze (12)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z hlediska řemesla bych musel jít s hodnocením dolů, možná i víc než jen o 1*, protože tahle výbušná látka by si zasloužila mnohem pečlivější zpracování, ale tentokrát oceňuju spíš téma a výpověď. Protože to není jenom obrázek zániku jedné komunity a jedné konfese v určité zemi, je to především výpověď o nás a naší neschopnosti pomáhat a soucítit. Tam, kde se Una111 stydí za své poslance, já přidávám, že stejně trapně a impotentně vyzníval i výstup pana arcibiskupa. Jen byl o poznání uhlazenější. Jenže tam, kde se nabízí modlitby, by v tomto případě měla být na místě úplně jiná podpora. Je neskutečně trapné, že stát, který má už desítky let mizernou porodnost, která ohrožuje jeho ekonomickou prosperitu a kulturní a fyzickou budoucnost, nedokáže nabídnout pár tisícům uprchlíků nový domov, zvlášť když jsou ve světovém měřítku nadstandardně vzdělaní. Už řadu měsíců tady máme hysterickou kampaň proti muslimské migraci a dáváme si obvykle záležet na zdůrazňování, že nám nejde o nic jiného, než o bránění našich křesťanských hodnot. Zoufalá situace křesťanské komunity trvá už nějakých 12 let a za tu dobu nebyly státní instituce ani nestátní organizace schopné k nám přivést jediného imigranta. Je přitom víc než jasné, že místo pro irácké křesťany v dnešním Iráku není a ani nebude. Těch 153 nešťastníků, které se podařilo po obrovském lobbování a přemlouvání k nám dopravit díky hrstce aktivistů, je spíš výsměch, protože naše schopnosti absorbovat imigranty jsou každoročně mnohonásobně větší... ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Reportéri sa odvážne vydali do krajiny, kde je s mačkami amen, pretože ich všetky zožrali krysy. Aké symbolické pre tamojší stav. Reportéri boli trochu bez jasného zámeru, čo by mali natočiť, ale aj tak zobrazili život kresťanov v kurdskej oblasti Iraku, kde ako na jedinom mieste v okolí ešte môžu žiť. Teda nie normálne žiť a venovať sa svojej profesii, ale živoriť v táboroch a byť závislí od humanitárnej pomoci zo zahraničia. Tragicky vyznieva aj misia miestneho kňaza do Čiech, kde mu bolo hlavne sľúbené, že sa za nich budú úprimne modliť. ()

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Několik vět o tomto dokumentu. Jelikož nejsem žádný odborník na věci kolem tvorby filmového dokumentu, tak způsob ztvárnění má pro mne podružnou roli. Protože zobrazovaná realita ze života natáčených lidí s emociálním podtextem je jaksi nadřazenější. Takže spíše komentář k zamyšlení. Křesťanští uprchlíci z iráckého Erbílu. Není určitě správné mávnout nad tím rukou a ponechat je osudu. Je jaksi samozřejmé pomoci těm, kteří vyznávají obdobné hodnoty, mají stejný vztah k životu. Nechci rozumovat nad přístupem našich poslanců, kteří se starají více o stav bankovního konta, než o stav naší země. Kardinál Vlk se bude za křesťanské uprchlíky modlit tělem i duší. Nakonec proč ne, když jde o život, v tu chvíli se modlí skoro každý. Svět je velký, ale ku podivu v krajinách křesťanských hledají šanci i mohamedáni. Takže fenomén masová migrace nelze přehlédnout. Mnozí příchozí se domnívají, že Evropská unie je ráj na zemi a mají iluzorní představu, že je čeká hmotný blahobyt. Bohužel ne každý muslim je ochoten k sociální přizpůsobivosti a dodržování zákonů západní civilizace jako křesťan. Přesto přese všechno, Evropská unie bezmyšlenkovitě iniciuje kvóty, aby utužila multikulturalistický folklór. Ale předpoklad, rádoby neomylné političky a bývalé enderačky, že tito lidé dokážou vytvořit v Německu další hospodářský zázrak, je hodně naivní. Stručně řečeno: dívám-li se na tento dokument, co se týká zejména křesťanských uprchlíků, tak v tomto případě platí, že je třeba s nimi jednat tak, jak bychom chtěli, aby oni jednali s námi. Nicméně ještě dodám, když si příchozí uprchlík myslí o pomoci u nás, že u nás přesedl z koně na mezka, pak by mohl zauvažovat o návratu zpátky tam, odkud přišel, ať je jakéhokoliv vyznání! My v kravínech žijeme v pohodě ()

Una111 

všechny recenze uživatele

Hodně smutný dokument! Styděla jsem se při záběrech, kdy irácký kněz přichází do Poslanecké sněmovny v Praze, aby prosil o pomoc pro křesťany z uprchlického tábora v severním Iráku (mimochodem pouhé 3 km od islámského státu!), ale není mu umožněno promluvit k poslancům, protože prý není "dost významná osobnost". A je mu pouze milostivě povoleno, aby se na pány poslance díval z balkonu. Jak velkopanské jednání! Pokud vím, tak na tomto balkoně sedávají naši žáci a studenti na exkurzích občanské výchovy. Zřejmě mu páni poslanci chtěli dát takovou lekci z občanské výchovy, ukázat mu, jak jsme u nás tolerantní. Tak tolerantní, že dokonce ani nerozlišujeme mezi vrahem a obětí, abychom vraha náhodou nediskriminovali! - - - Ano, i já jsem žasla, že to ČT vysílala a dokonce v tak sledovatelném čase! (topi80) ()

topi80 

všechny recenze uživatele

Tohle opravdu odvysílala Česká televize? To je čin srovnatelný s husarským kouskem z 80. let, kdy dokázal František Ringo Čech propašovat na obrazovku Pražský výběr. To měl cenzor dovolenou? Kontrolní mechanismy selhaly? Ideolog byl hospitalizován? Syrový dokument o tom, že nemuslimy na Blízkém východě nečeká v brzké době nic jiného než smrt. Jiné vyhlídky v tomto regionu nemají, a jediné, co mohou dělat, je jen odevzdaně čekat, až ta chvíle přijde. A nikoho to nezajímá. Nezajímá to pokrytecké žvanivé fráterníky v Evropě, nezajímá to politiky a nezajímá to ani neziskovky, které pomáhají jen těm, za které dostanou štědře zaplaceno od IS, Saudské Arábie a podobných. Část těchto lidí se povedlo do naší země dostat, i když vláda a neziskovky by sem raději dostali ty, kteří na Blízkém východě tyto lidi vraždí. Hnus a blivno... Pocit nechutnosti z naší pokrytecké politické scény při sledování, kterak obětavý irácký kněz nebyl politiky přijat k nějakému jednání. Svým civilním a nikterak uměleckým pojetím je tento dokument tak syrově depresivní a věštící neodkladný konec, že to člověka opravdu dostane do deprese a beznaděje. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama