Reklama

Reklama

Máňa po deseti letech

(TV film)

Obsahy(1)

Portrét zlodějky Máni, k jejímž osudům se Olga Sommerová vrátila. V roce 1992 natáčeli Jan Špáta a Olga Sommerová pro OKO dokument o dívce Máně, bylo jí 24 let a už značnou část života strávila v kriminále. Její normální život skončil v šestnácti, kdy se zamilovala do muže, se kterým měla holčičku. Tu vychovávala babička, protože Máňa seděla v kriminále za příživnictví. V dokumentu z roku 1992 se s Máňou seznamujeme v pardubickém vězení, dozvídáme se, jaký je její každodenní život, ale především poznáváme její nezměrnou touhu vrátit se zpět do normálního života.
"Tehdy ještě Máňa v sobě nesla naději, že přeruší bludný kruh opakovaných návratů do kriminálu, že vyjde ven a začne žít normální život. Po odvysílání filmu, který měl velký úspěch, jí mnoho lidí nabídlo práci a domov, ale Máňa žádnou z těchto šancí nevyužila. Kriminál se pro ni stal opravdovým domovem, v němž byla zvyklá existovat a jehož zákony znala. Život na svobodě byl pro ni životem bezdomovce, který si na živobytí musí vydělávat krádežemi," říká režisérka Olga Sommerová.
Po deseti letech se Olga Sommerová vrátila k životnímu osudu této hrdinky a delší dobu ji sledovala. Nejen při střídavém propouštění z věznice a jejího zavírání, při soudech, ale také na místech jejího dětství, při setkání s matkou, při kontaktech se sociálními úřady, ve chvílích bláznivé radosti, zamilovanosti i hlubokých psychických propadů. Vytvořil se jí oblouk příběhu o nepolepšitelnosti, naději ale i lásce, v němž Máňa představuje střídavě své extrémní polohy smíchu a pláče, svérázně filosofuje a názorně předvádí rozpor mezi svobodou vnitřní a svobodou vnější. V drsné realističnosti svého pohledu šla režisérka mnohem dál, než jsme u jejích filmů zvyklí.
V průběhu deseti let prožila Máňa dva těžké úrazy. Jednou ji příležitostný spolubydlící vyhodil z okna a Máňa strávila několik měsíců v nemocnici. Po druhé ji jiný muž pobodal a Máňa se pohybovala mezi životem a smrtí. Za pokus o vraždu byl onen muž odsouzen na deset let.
Máňa je nenapravitelnou recidivistkou, promarněnou hřivnou. Je inteligentní, invenční osobností. Patří do jistého procenta populace, které musí společnost trpět jako nutnou, i když nevítanou součást svého těla.
Máňa Lavičková se narodila v roce 1968. Po prvé jsme ji natáčeli v jejích čtyřiadvaceti letech. Po deseti letech ji už rodina definitivně odmítla. Natočila jsem návštěvu u matky, která ji na příkaz nejstaršího syna nesměla přijmout domů. Budoucnost Mánina života se jeví jako věčný kolotoč kriminálu a krátké svobody, drobných krádeží, opětného souzení a věznění. Máňa už vlastně nechce a nemůže vykročit.
Před deseti lety ještě alespoň mluvila o šanci vystoupit ze společnosti ztracených existencí. Teď už o tom ani nemluví.
Při amnestii v roce 2013 jsme Máňu mohli vidět ve zpravodajství ČT. Opět ji pustili a ona se chce okamžitě vrátit zpět, protože mimo vězení už neumí žít... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

Fr 

všechny recenze uživatele

,,JÁ JSEM BYLA TENKRÁT PŘÍŠERA...“ /// Ten dokument mohl bejt třeba vo tom, že na světě máme všichni nějaký poslání (proč by tady jinak Máňa byla?). Tohle je ale jen (a jen!) zpověď houpacího koně ženskýho rodu. Co čekáte vod takovýho dokumentu? Něco jako vejlet do Zoo? Tak to máte za 5*! Něco jinýho? LIDI JÁ SKOČÍM! MĚ UŽ TO TADY NEBAVÍ! (Skoč! Skoč! Kurva SKOČ!) Myslím, že tenhle dokument by mohl posloužit k tomu, aby se rozpoutala diskuse, kdo může a kdo nemůže žít v týhle republice. (á panáček je rasista! DYSKRYMYNACE!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jmenuji se Nick Fury, jsem ředitel mezinárodní mírové agentury, známé také jako S.H.I.E.L.D. a mým úkolem je sestavit tým k odvrácení světový katastrofy. Zatím jsem sehnal Rendu, Kačku a potřebuju ještě … . /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

tron 

všechny recenze uživatele

„To je moja osudová. Tú mi vždy hrali na súde.“ Napísal by som, že s Máňou je sranda, ale ono je to samozrejme vlastne veľmi drsný časozberný dokument o jednom uveriteľnom, ale možno práve o to temnejšom osude jednotlivca. Zároveň je to dokonalý obraz doby a to nielen vizuálne („úžasne“ ošarpané postkomunistické budovy), ale tiež „myšlienkovo“ (myslím si, že dnes by sa súdy určite v prvom rade zaoberali tým, či Máňa netrpí duševnou poruchou, či sa recidivistkou nestala práve kvôli tomu, že jej včas nebola poskytnutá odborná psychiatrická pomoc a namiesto toho ju radšej šupli do bežnej basy). Objavuje sa častý fenomén recidivistov, t.j. v pobyte za mrežami vidia systém, logiku a zmysel a teda nejeden raz, či už vedome alebo podvedome, robia všetko pre to, aby sa vrátili. Nepozeralo sa to ľahko, vlastne sa to pozeralo príšerne, ale je dobre, že vznikajú aj takéto dokumenty. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Pozor spoiler. Skutečnost : Když před deseti lety natáčeli Jan Špáta a Olga Sommerová pro OKO dokument o dívce Máně, bylo jí 24 let a už značnou část života ztrávila v kriminále. Její normální život skončil v šestnácti, kdy se zamilovala do muže, se kterým poté měla holčičku. Tu vychovávala babička, protože Máňa seděla v kriminále za příživnictví. To bylo v té době normální. V dokumentu z roku 1992 se s Máňou seznamujeme v pardubickém vězení, dozvídáme se, jaký je její každodenní život, ale především poznáváme její nezměrnou touhu vrátit se zpět do normálního života. Tehdy ještě Máňa v sobě nesla naději, že přeruší bludný kruh opakovaných návratů do kriminálu, že vyjde ven a začne žít normální život. Po odvysílání filmu, který měl velký úspěch, jí mnoho lidí nabídlo práci a domov, ale Máňa žádnou z těchto šancí nevyužila. Kriminál se pro ni stal opravdovým domovem, v němž byla zvyklá existovat a jehož zákony znala. Život na svobodě byl pro ni životem bezdomovce, který si na živobytí musí vydělávat krádežemi. Po deseti letech se Olga Sommerová vrátila k životnímu osudu této hrdinky a delší dobu ji sledovala. Nejen při střídavém propouštění z věznice a jejího zavírání, při soudech, ale také na místech jejího dětství, při setkání s matkou, při kontaktech se sociálními úřady, ve chvílích bláznivé radosti, zamilovanosti i hlubokých psychických propadů. Vytvořil se jí oblouk příběhu o nepolepšitelnosti, naději ale i lásce, v němž Máňa představuje střídavě své extrémní polohy smíchu a pláče, svérázně filosofuje a názorně předvádí rozpor mezi svobodou vnitřní a svobodou vnější. V drsné realističnosti svého pohledu šla režisérka mnohem dál, než jsme u jejích filmů zvyklí. V průběhu deseti let prožila Máňa dva těžké úrazy. Jednou ji příležitostný spolubydlící vyhodil z okna a Máňa strávila několik měsíců v nemocnici. Po druhé ji jiný muž pobodal a Máňa se pohybovala mezi životem a smrtí. Za pokus o vraždu byl onen muž odsouzen na deset let. Máňa je nenapravitelnou recidivistkou, promarněnou hřivnou. Je inteligentní, invenční osobností. Patří do jistého procenta populace, které musí společnost trpět jako nutnou, i když nevítanou součást svého těla. Máňa Lavičková se narodila v roce 1968. Poprvé jsme ji natáčeli v jejích čtyřiadvaceti letech. Dnes jí je třiatřicet. Rodina už ji definitivně odmítla. Natočila jsem návštěvu u matky, která ji na příkaz nejstaršího syna nesměla přijmout domů. Budoucnost Mánina života se jeví jako věčný kolotoč kriminálu a krátké svobody, drobných krádeží, opětného souzení a věznění. Máňa už vlastně nechce a nemůže vykročit. Před deseti lety ještě alespoň mluvila o šanci vystoupit ze společnosti ztracených existencí. Teď už o tom ani nemluví. Natáčelo se ve vazbě v Českých Budějovicích. propuštění Máni z pardubické věznice, cesta vlakem do Prahy cesta z Prahy do Českých Budějovic (nádražní hospoda a park, kde Máňa pobývala a přespávala v krátkých obdobích svobody) cesta do Chlumu u Křemže, kde bydlí Mánina rodina cesta do Českého Krumlova, Mánina rodiště soudní přelíčení s Máňou u Krajského soudu v Českých Budějovicích natáčení ve vazební cele v Ruzyni propuštění z pardubické věznice, setkání s Máninou neopětovanou láskou, Mirkem Šimčíkem cesta do Českého Krumlova, návštěva sociální pracovnice a Úřadu práce.Vynikající dokument za 5*. () (méně) (více)

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Spíš než dojemná, je tato storka jedné čórky smutná. Jak tenká je hranice mezi exhibicionismem a upřímností. Máňa je jen jedna z mnoha a jsem rád, že Olga Sommerová to dokáže připomenout s neskrývaným soucitem. Jen mám trošku pocit, jestli se Olga příliš nepasuje do role mesiáše a vykupitele. Ale to nechť posoudí sama Sommerová, ostatně udržet si u tohoto příběhu odstup je nadlidský výkon. Ale myslím, že Helena Třeštíková si s podobným tématem vyrovnala mnohem lépe a po svém. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Ačkoli je Sommerové neustále vytýkán její sklon k sentimentalitě, nikdo nemůže popřít její nesporný čich na postavy svých dokumentů - svérazné, charismatické osobnosti. Její první dokument o Máni je neskutečně silným příběhem, co vás chytí za srdce a nejedna slza vám skoro ukápne. Avšak při sledování osudů Máni po deseti letech měníte na tohoto (pra)člověka názor. Tatam je lítost. Vidíte jen herečku, šílenou exhibicionistku, které nevěříte ani slovo. Je vám z ní až špatně...Ale smát se jí budete stejně :) Jeden z nejsilnějších dokumentů OS. ()

Dragoni 

všechny recenze uživatele

Životní střípky jedné extravagantní hysterické exotky, pro kterou se stal kriminál skutečným domovem. Parodie na život v podání Máni Lavičkové. ()

Hunt 

všechny recenze uživatele

Neviděl jsem bohužel první díl, který by určitě v mnohém mohl pomoci rozlušťit podstatu postavu Máňi. Ale i tak, v druhém dílu mi chybí alespoň krátká retrospektiva, 54minut sledujeme citové výlevy, úlevy, návaly skepse a depresivních nálad, ale v zásadě se krom toho, že do práce nikdy nepůjde a raději než-li žebrat si něco ukradne se toho příliš mnoho nedozvíme. Téměř hodinu pozorovat tuto postavu, která je psychycky na dně a neví co s životem a nevědět nějaké hlubší souvislosti - je poněkuď k ničemu. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Olga podle mě našla v Máně trefu do černého a "perfektní" postavu pro dokument. To rozhodně platí pro původní krátký dokument. Když se ale k Máně vrací po deseti letech, brzy vám, a stejně tak to potom i došlo samotné Sommerové, dojde, že Máňa je a navždycky i bude v neustále se opakujícím kolotoči, ze kterého prostě vystoupit nechce, anebo nedokáže (chvílemi to vypadá tak, chvílemi onak), což samotný dokument po chvíli degraduje v takový malý kolovrátek. Podle mě by řešením bylo, zkrátit ho na nějakou půl hodinu a prostě jen ukázat, že Máňa je furt stejná, jen má trochu jiné brýle a zuby, ale že je furt tam, kde byla. Takhle člověk pořád čeká na nějaký zvrat, na to, že Máně něco dojde, ale to bohužel dřív dojde divákovi, že se ničeho nedočká. 6/10 ()

KajusaK 

všechny recenze uživatele

Tento film je dost rozporuplný, bud se dá brát jako perfektní komedie, protože ty Mániny kecy a její smích, chování a vše bylo opravdu k popukání..Nadruhou stranu se to dá brát lítostivě, protože má skoro ve všem pravdu, bohužel trpěla ani ne svojí chybou, neměla se nikdy kam vrátit tak se radši nechala zavírat..Mě film bavil, dokumenty ráda nemám, ale tenhle byl perfektní..Některé scénky byly opravdu dojemné..Jsem ráda, že jsem to viděla.. ()

WolfR 

všechny recenze uživatele

Je to autentické, silné a přirozené. Jen tak amatérská kamera totálně rve oči a ruší zážitek, 4 hvězdy. ()

profhubert odpad!

všechny recenze uživatele

Olga Sommerová: absolventka dokumentaristiky na FAMU (1977). Helena Třeštíková: absolventka dokumentaristiky (1975). Karel Vachek: absolvent režie hraného filmu (1963) a vedoucí katedry dokumentaristiky od r. 2002. Vachek si při studiu mj. patrně uvědomil rozdíl mezi člověkem v dokumentu, hercem ve filmu a rohožkou přede dveřmi. (Rozhovor s Vachkem: od 15:58, vyvrcholení po 19:00.) ()

jack.hnut 

všechny recenze uživatele

Vynikající dokument, jak je u Sommerové zvykem. Tentokrát se rozhodla vrátit k příběhu romské kapsářky Máni a my s ní sledujeme její pouť z vězení na svobodu a zase nazpátek. ()

pfa 

všechny recenze uživatele

"No tak vidíš, Máňo, přeci jsem tě lízli, tohle jsi nám holka, dělat neměla! Zradila jsi partu, chodila jsi s fízly, teď dostaneš mordu do těla..." Tak to je fakt hustej životní příběh jedné nenapravitelné zlodějky... [1O/1O] ()

anitae 

všechny recenze uživatele

Naposledy jsem viděla Máňu v tv letos po amnestii - a mysliím, že se opravdu nezmění. Ona už prostě bez vězení a tamního režimu nemůže žít. K dokumentu: věčně ubrečená Máňa, nejsem si jistá do jaké míry je to u ní duševní porucha, "jednoduchost" či "vychcanost";) Pro připomenutí: Máňa zpívá u hradní stráže, "Mánina" osudová, Máňa ukazující jizvy po brutálním napadeni, Máňa na úřadu práce, Máňa odříkávající modlitbu Páně-Otčenáš a její přání ať může krást alespoň 14 dní než ji chytnou a několikrát zmíněná ne/okradená Kalkušová... ()

UniqueNett 

všechny recenze uživatele

Máňa.. v jednu chvíli je vám jí strašně líto, v dalším záběru byste jí dali pár facek a nakonec se s ní smějete, až vám tečou slzy. Máňa je svá a naprosto nepoučitelná. Skvělý dokument, ale o tom u Olgy Sommerové není pochyb. ()

Psycho.R 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý psychologický profil. Ze začátku jsem si říkal, že je asi už uplně vymytá, ale po čase bylo vidět, že se blesknou chvilky, kdy řekne něco, na normální úrovni a dokonce celkem vtipně naaranžované do věty. Zvláštní. ()

Monty2729 

všechny recenze uživatele

Silný dokument o ženě, která se neustále pohybuje na hranici naprostého lidského dna. Celé to bylo velmi propracované a velmi autentické. Často jsem měla pocit, jakoby to Máňa vyprávěla mně samotné... ()

Marator 

všechny recenze uživatele

Takových ztracených duší potkáte snad v každém městě několik. Projdete kolem nich, na chvíli se zamyslíte nad jejich osudem, přispějete na jízdenku nebo jídlo v podobě vína a cigaret a tím to pro vás končí. Olga Sommerová vám ukaže jednu z těchto rezignujicích bytostí. Máňu v koženým, kradeným kabátu, které již svíčka životních ideí bohužel dávno dohořela... ()

Reklama

Reklama