Obsahy(1)
Sovětský barevný film. - V jedné sovětské reservaci daleko na severu v tajze, si dali vědečtí pracovníci nesnadný úkol: ochočit losy, vychovat je a přizpůsobit životu a práci v tajze. Dramatický příběh filmu vypráví o životě divokých losů a o tom, jak je lidé podrobovali své vůli. Přitom však ve filmu zůstává zachována i vědecká stránka celé otázky, takže diváci tu kromě poutavě vyprávěného dobrodružného příběhu doslanou i zajímavé vysvětlení o vědeckých principech methody ochočování divokých zvířat. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (1)
Ve „Ztraceném stádu" máme před sebou dílo podobného ražení, jako byli Dolinovi „Strážci lesů", uvádění v Měsíci čs.-sovětského přátelství. A přece je to dílo podstatně jiné! Autor, jímž je A. Zguridi, vedle Dolina nejznámější osobnost sovětského populárně vědeckého filmu, tu rovněž k vyjádření populárně vědeckého obsahu použil hraného dramatického příběhu, jak jsme to viděli ve „Strážcích lesa". Zguridi však šel v této neobvyklé pracovní methodě ještě dál než šel Dolin. Kdežto u Dolina byl děj pouze prostředkem k zainteresování a přiblížení populárně vědeckého thematu, u Zguridiho nabývá mnohem větší funkce, která se již téměř neliší od funkce děje v uměleckém hraném filmu. Zguridi pracuje s kresbou charakterů a využívá dramatických situací — přitom však vždy sleduje vlastně výklad určité stránky vědeckého thematu. Vědecké thema, jímž se stalo úsilí sovětských vědeckých pracovníků o výchovu a ochočení losů a jejich přizpůsobení životu a práci v tajze, je tak mladým divákům — jimž je film určen — podáváno s největším přiblížením a bez nejmenšího násilí. Na druhé straně je ovšem pravda, že mnohé stránky výkladu byly značně okleštěny, aby postoupily místo dramatickému vyprávění, takže film v dramatickém příběhu zachycuje vlastně jenom nejhutnější kostku thematu, aniž je detailně a do hloubky probírá. Mladým divákům podá film velmi zajímavé pohledy na život losů i práci vědeckých pracovníků a srozumitelně jim vysvětlí podstatu methody ochočování zvířat, methody vyplývající z Pavlovova učení o podmíněných reflexech. Filmový přehled 44/1955 ()