poster

Hoffman

  • anglický

    Hoffman

  • slovenský

    Hoffman

Komedie

Velká Británie, 1970, 113 min

Režie:

Alvin Rakoff

Kamera:

Gerry Turpin

Hudba:

Ron Grainer

Producenti:

Ben Arbeid

Střih:

Barrie Vince
(další profese)
  • roorybacky
    ****

    Zde přítomné žánrové označení Hoffmana jakožto "čisté komedie" je naprosto zavádějící, jedná se totiž o film ve svém jádru hluboce smutný, místy tragický, který tento svůj dramatický základ pouze odlehčuje vřele humornými výměnami mezi svými protagonisty, skrze které rovněž trefně charakterizuje jejich osobnostní a charakterové vlastnosti. Je to film o zklamaném člověku plném lásky, kterou nemá komu dát, a uchyluje se tak k zoufalým a v konvenčním pohledu zavrženíhodným činům (Hoffman). Je to film o iluzornosti a sebepřesvědčování sebe sama o lásce k někomu, kdo tuto lásku přitom vůbec neopětuje (Janet ve vztahu se svým snoubencem). A rovněž a především je to přirozeně film o nepřirozeném setkání těchto dvou lidí. Sinéad Cusack je nepředstavitelně krásná a její věčně vyjukaný výraz neodolatelný (ač možná lehce nadužívaný). Peter Sellers byl nepopiratelným hereckým géniem - jak už zde bylo zmíněno -, jeho přerod z odpudivého chlípníka do smutného citlivého muže je dokonale plynulý, přirozený a uvěřitelný. Funkční chemie a nepravidelně na síle nabírající a poté opětovně ochabující náklonnost mezi touto dvojicí v intimní atmosféře útulného bytu je zcela odzbrojující. Dost možná proto, že jsem nedávno četl Fowlesova Sběratele, mi jej Hoffman v lecčems připomněl. Přestože s ním fakticky nemá nic společného, je mnohem odlehčenější, umírněnější a zkrátka jiný; základní téma a mnoho charakteristických znaků svých postav mají tyto dvě díla společné. Hoffman je překrásná pohádka pro dospělé, ve verbální rovině na svou dobu dosti sexuálně otevřená, nicméně i ve své občasné vulgárnosti vkusná. Hoffman je filmem, jehož hřejivost nelze uspokojivě vyjádřit jakoukoli kombinací těch nejhřejivějších slov či frází.(14.5.2013)

  • rikitiki
    ****

    Sellers takový, že dokáže dojmout. Nesentimentální, přesto citlivá romantika. Málokdy se to dá říct, ale tohle je něžný film bez patosu. Proč to nevydají? /18. 12. 11./____ Po letech a opětovném shlédnutí přidávám: jak téměř vždy nesnáším Sellerse, tak tady je neuvěřitelné, jak silné sexuální pnutí mezi ním a tou nádherně mladičkou Cusack panuje už od první scény. A KOUSEK FAKT PODSTATNÉHO DĚJE - slečna Smithová se musí rozhodnout mezi mladíkem, který ji bere jako hračku a otrokyni a mužem, který ji bere jako hračku a bohyni. Neradostné rozhodování, ale vcelku jasné. Nicméně myslím, že slečna Smithová pana Hoffmana časem velice překvapí, protože ona má určitě pod tou vyjukanou fasádou pořádné drápky.___Stejně je ale smutné, že slečna Smithová, srozuměná s týdnem soužití s jedním starým obšourníkem se musí spokojit jen s kecami a s demonstrací jeho majetku. Není divu, že se cítí uražená. Konec konců souhlasila s týdenním soužitím s obšourníkem a nic? To je prostě hnus, slečno Smithová, a vašemu rozhořčení se vůbec nedivím.(18.12.2011)

  • MontyBrogan
    *****

    Som naozaj spokojný, ale chcel som byť ešte viac. Začiatok totiž sľúbil niečo inteligentné a zvrátené a mohol teda konkurovať mojej srdcovke. Potom sa hrdinovia samozrejme začali uberať do podstatne bežnejšieho a masami obľubovanejšieho žánru, ale celok nepokazili. Bol tu výborný Sellers (prednášajúci svoje cynicky úprimné myšlienky a lá Oscar Wilde), ktorý síce vie čo chce, ale nejde za tým neochvejne. Bráni mu z časti svedomie, z časti hanblivosť, ergo celá jeho povaha. No a jeho protipól a objekt túžby zároveň, Sinéad Cusack, ktorá je v danej situácií, za pomoci neskúsenosti, úplne neurotická. Ale prejde si nemalým vývinom, aby bola divácky atraktívnejšia a už je na svete klišé jak hrom. No v tomto prípade mi to nevadilo, bavil som sa naďalej. A bolo to pre mňa veľké prekvapenie, aké vždy poteší pri menších a menej známych filmoch. Pre absolútne hodnotenie som sa nakoniec rozhodol kvôli scenáru, ktorý bol výborný! Aby ste mali predstavu, stačí asi poznamenať, že do komentáru nedávam žiadny citát len preto, že netuším ktorý vybrať.(19.5.2013)

  • Hedka
    ****

    Milo ma prekvapila Sinéad Cusack - jemná, priam éterická ( trochu mi pripomína Magdu Vášaryovú v mladosti). Registrujem ju skôr v zrelom veku, najmä ako milujúcu a hrdú matku Johna Thorntona v North & South alebo sympatickú domácu pani v Bertolucciho Zvodnej kráse, a hlavne ako mnohoročnú manželku Jeremy Ironsa (a matku ich dvoch synov). V Hoffmanovi má krásnych 22 a pripomína mi príbeh o Kráske a Zvierati....(15.2.2010)

  • Oskar
    ****

    Hoffmanovi kdysi ublížila mladá kolegyně z práce, on ji vydíráním přinutí, aby strávila týden v jeho bytě a rozehrává zlomyslnou psychohru. Ze začátku se hlavní hrdina jeví jako narušené chladnokrevné monstrum, ale postupně se dopátráme dalších souvislostí a zjistíme, že za tou krutostí je volání o pomoc... Neexistuje herec, který by se pro tu roli hodil líp než Peter Sellers, sám taková tvář pod maskou. A je to hlavně jeho kreace, co ten film drží nad hladinou průměru, protože tak nenápaditou dramatizaci knihy jsem už dlouho neviděl. O tom, co se dá ukázat konkrétní situací, protagonisté dlouze a nezajímavě rozprávějí, každou chvíli "důležitě" nakousnou něco, co pak není dopovězeno atd. V Geblerově románu je to asi všechno jasnější, ale že bych ho teď začal dychtivě shánět po antikvariátech, abych se dozvěděl víc? Ne ne, tak zajímavý příběh to zas není. Špatný film to není, ale měl na víc. 70%(24.10.2005)