Reklama

Reklama

Teď se nedívej

  • Velká Británie Don't Look Now (více)
TV spot
Mysteriózní / Thriller / Horor / Psychologický
Velká Británie / Itálie, 1973, 110 min

Obsahy(1)

Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (133)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Nicolas Roeg s nami hrá hru. Veľmi záludnú, bizarnú a záhadnú hru. V úzkych benátskych uličkách rozohráva netradičnú spletitú partičku pokeru a len veľmi pomaly odkrýva karty. Celé veľké divadlo sa sústredí okolo manželského páru, ktorý sa vyrovnáva so smrťou dcéry. Prenasleduje ich pocit viny a zúfalstva. V Benátkach stretávajú dve podivné postaršie ženy, ktoré tvrdia, že dokážu komunikovať s duchmi. A kdesi v tieňoch číha vrah, ktorý si pripisuje stále ďalšie obete. Roeg premyslene postupnými krokmi buduje jedinečnú atmosféru (najmä strhujúcim vizuálnym pojatím a výtvarnosťou jednotlivých detailov scén, ako je farba, ale tiež nie výsadne originálnym, no nevšedným markantným strihom, v ktorom sa prelínajú časové roviny - spomienky a súčasnosť - a preklenuje vzdialenosť v priestore, čím vytvára paralely medzi jednotlivými zábermi) a zapája prepracovanú knižnú psychológiu postáv. Paranoja sa stáva tak silnou, až posadá i samotného diváka, ktorý spolu s Donaldom Sutherlandom (poznamenávam, že zrejme v jednej zo svojich najlepších rolí minulého storočia) nevie, čomu (a komu) má veriť. Nie som si celkom istý, ale po záverečných titulkoch som mal pocit, že zlovestnejší film som možno ešte nevidel (čo je zvláštne, ak vezmem v úvahu Trierovho Antikrista, L'étrange couleur des larmes de ton corps tandemu Cattet-Forzani a filmy podobného razenia, ktoré som doposiaľ absolvoval). Stačí si spomenúť a po chrbte mi prebehnú zimomriavky. 90% ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Ukázkový příklad typického atmosférického eurohororu sedmdesátých let. Bohužel pro mne jsem byl už před sledováním docela unavenej a film můj stav jenom zhoršil. Děj je strašně pomalý, stopáž zbytečně dlouhá a opravdu silné scény tu nejsou vůbec. Don´t Look Now prostě mohl být mnohem lepší, základ zde na to byl, no bohužel se zastavil někde na půli cesty. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Já jsem se teda díval...hlavně na tu soft porno scénu, která prý tenkrát udivila svět. No a já se ani nedivím. Je to totiž to jediný, co je na filmu zajímavý. Všechno ostatní je na úkor vcelku zajímavého obsahu jedna velká nuda. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Teď se nedívej od Daphne du Maurierové je o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi a o Benátkách. Těch na turisty prostých, zato však plných zapadlých uliček, které za mlžného úsvitu či soumraku nabízejí atmosféru jakou byste v jiném městě hledali jen marně. Teď se nedívej od Nicolase Roega není o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi, natož o Benátkách. Těch na turisty prostých, ani žádných jiných. Předloha od Daphne je úderná padesátistránková povídka. Adaptace od Roega je rutinní a bezmála dvojhodinová. A to jsou zcela zásadní kameny úrazu. Nenudí to pouze díky Sutherlandovi, odhalené Julii Christie, závěrečné pasáži a červené barvě. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Je to správně sedmdesátkově divné a hnusné. Benátky mimo sezónu působí nehostinně a sesterské důchodkyně nesympaticky. Největší horor je ale stejně Donaldův účes a knír. Julie Christie je naopak zlatíčko. Děj je poněkud řídký a skoro nic se neděje, jenže mi to kupodivu nevadilo. Odhalení postavičky s kapucí top. 70% ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Křížový střih byl známý už od raného začátku 20. století, konkrétně od roku 1906. Nešlo o nic složitého. Tento střih jednoduše přeskakoval mezi akcemi v různém prostoru. Příklad: manžel jede domů, zatímco manželka roztahuje nohy před sanitárním inženýrem. Diváky to pochopitelně mátlo, nebyli na takové věci zvyklí, film byl stále na začátku. My s tím dnes problémy nemáme. Film se od té doby rapidně zesložitil. Proč to všechno říkám? Protože ve stejném konceptu pracuje Don't Look Now. Vždycky tu existuje nějaká druhá paralela, třeba jen zvuk zvenčí, který vyruší scénu. Postavy nacházející se daleko od sebe jako by o sobě věděly. Při instalaci sochy J. Christie kamsi odchází, přesto prožívá to samé, co D. Sutherland. Totéž zlá předtucha a pojetí celé scény na začátku při tragickém úmrtí dcery. Tohle všechno vytváří blahodárný efekt nejistoty a atmosféry. Jedna linie představuje vždy zlo, druhá dobro. Jenže často nevíme, která je která. Don't Look Now je filmem o paralelách. Filmem chytře strukturovaným. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Jeden z najvydarenejších hororov 70-tych rokov a to už je čo povedať, pretože sa vtedy urobili veci ako Votrelec, Čeľuste, Vyháňač diabla, Halloween, Prichádza Satan!, Carrie, TCHM, Úsvit mŕtvych, Amityville, Zombi 2, Hory majú, oči, Invázia lupičov tiel, Stepfordské paničky, Kosatka zabijak alebo Osvietenie. No a práve v tomto bombovom období si Nicolas Roeg povedal, že je správny čas na filmovú adaptáciu poviedky Daphne Du Maurier (podľa ktorej inej poviedky Hitchcock začiatkom 60. rokov nakrútil Vtákov). A tak sa aj stalo. V taliansko-britskej koprodukcii vyslal Roeg do fascinujúcich Benátok manželov Baxterovcov (Donald Sutherland a Julie Christie), aby sa tu spamätali z tragickej smrti svojho jediného dieťaťa. Začína sa to husto, veľmi husto to pokračuje a končí sa to megahusto. Do toho brutálne pochmúrna výprava Benátok, ktoré v tomto filme pôsobia dojmom, že ich nafilmoval niekto, kto dostal špeciálne príplatky za to, aby po tomto filme nedostal nikto, nikto, opakujem NIKTO chuť niekedy v živote do nich ísť. K tomu dve čudácke sestry, záhadná postavička v červenom a ešte i na dnešné pomery neuveriteľná, intenzívna a otvorená erotická scéna, o ktorej sa dodnes špekuluje, že bola reálna. Skvelá kamera, skvelá hudba, skvelá výprava, skvelí herci a drastické ukončenie. To proste MUSÍTE vidieť. Poviedka je podobne vydarená, aj keď film mám predsa len trošku rád. Zmeny sú len v drobnostiach (v poviedke John v Benátkach nepracuje, ale ide čisto o dovolenku + v poviedke je erotika vybavená v jednej vete, kým vom filme ide o jednu z najdlhších scén, záver s "fakt stupídnou smrťou" je našťastie ako v poviedke, tak v jej filmovom spracovaní). ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Pro mě naprosto nepochopitelně oslavovaný film. Krom úvodu, závěru a vyhlášené souložící scény je to totiž nuda šeď, kde se skoro vůbec nic neděje. Nebo respektive děje se, ale není to zajímavé. Neoslovilo mě to ničím - žádná atmosféra, napětí pocítěno možná tak v pár sekundách, dýchala z toho taková ’rozbitost’ zapříčeněná nelogickým střihem. A potenciál Benátek je trestuhodně nevyužit. Nějaký "zlověstný pocit", intenzita, nebo podprahové signály, nezaznamenal jsem nic z toho. Nuda. Měl jsem dát na Rob Roye, který mi zakázal se na to podívat... ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Povídku, která je prý údernější, jsem nečetl, ale filmová adaptace mě zasáhla dostatečně silně. Kromě toho, že se tu prolínají dvě časové roviny, tak je brán velký zřetel i na červenou barvu, která i v tomto případě znamená jen a pouze jediné. Krásné prostředí Benátek zas působí díky skvostné kameře a intenzivní hudbě dost odcizeně a čím dál tajemněji. Povedený závěr skvěle graduje a střípky záhad pak do sebe přesně zapadnou... Já jsem nadmíru spokojený. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Že bych byl vyloženě nespokojený, tvrdit nemůžu. Snímek nabízí solidní herectví a scény doslova nabité napětím a očekáváním skrytých hrozeb. Jenže výše uvedené platí jen o jednotlivých scénách. Ty v sobě dokáží koncentrovat pozoruhodnou atmosféru, jenže o filmu jako celku už to neplatí. Je tak nějak roztěkaný a nedotažený. Jako by režisérovi i kameramanovi scházel kousek filmového citu. Celý čas vlastně film vzbuzuje dojem velkých očekávání, která neumí nebo nechce uspokojit. Nejzajímavější je bloudění kamery po křivolakých benátských uličkách, podloubích a chodbách, ale po dějové stránce a z hlediska pointy je to neuspokojivé. Celkový dojem: 55 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Předlohu, zvolna navozující znepokojivou atmosféru, jsem četl a líbila se mi, i když nebyla nic extra. Filmová adaptace zvolnila tempo natolik, že než o horor jde o pár hororových okamžiků utopených v moři artové nudy, hrající si se střihem a červenou barvou. Silným plusem jsou nehostinně působící Benátky, kde se na každém rohu loupe omítka. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Velmi sugestivní snímek na hranici hororu a mysteriózního thrilleru. Geniální po audiovizuální stránce - takřka v každé scéně se vyskytuje červená barva, což po chvíli navozuje tu správnou atmosféru zlověstnosti a obav z neznámého. Již takto rozjitřenou mysl diváka pak drásá naprosto nesnesitelný zvuk, děsivý a hlasitý. Kouzlo starých Benátek pak také dělá své. Čili výjimečný zážitek na velkém plátně. ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Pomalý, ale mrazivý. Přesto jen průměr. Don´t Look Now přece jen nemálo stojí na pointě a asi nebyl dobrý nápad přečíst si před projekcí výbornou předlohu Daphne du Maurier. ()

Rogue 

všechny recenze uživatele

V sedmdesátých letech vykrystalizovala vlna atmosferických mysteriózních hohorů o kterých si teď můžeme nechat leda zdát. Don't look now je jedním z nich a ačkoliv mu k dokonalosti něco chybí, rozhodně za to stojí už jen kvůli práci s obrazem a zvukem (i když po čase už ty všudypřítomné prostřihy trochu nudí). V době natočení byla pochopitelně zdaleka nejzajímavější soulož Sutherlanda a Julie Christie, čemuž se asi nelze divit. Dneska takhle s někým souložit Brad Pitt, tak jsou toho taky plné noviny. Nicméně i nesouložící část filmu je zajímavá, Benátky jsou temnější a temnější, atmosféra příjemě houste... V itálii se počátkem sedmdesátek objevil génius a proto je dobře, že jeden z lepších evropských hororových snímků se odehrává právě tam. Benátky prostě mají něco do sebe a Nicolas Roeg taky. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Po formální stránce brilantní snímek, který je ale celkovou atmosférou více britský (až na argentovskou rudou), než italský. Famózní scénou s utopením dítěte nabere film velký nádech, který je však zopakován až v samotném závěru. Smysl pro detail, barevný kontrast, hra světel a stínů, vynikající hudba Itala Donaggia, benátský labyrint a proroctví. Některé scény jsou mistrně sestříhány jak po obrazové stránce, tak i po hudební a zvukové. Za úderný konec dávám čtvrtou hvězdu. Jinak má ovšem italská mysteriozní a horrorová produkce daleko onačejší kousky - Italové se nebáli více popustit uzdu své fantazii. K citované erotické scéně - na milování dvou kostlivců neshledávám nic estetického ani vzrušujícího (leda by se jednalo o kostivce úplné). I přes určité výtky se jedná o solidní snímek v žánru mystery. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelně soustředěně zrežírovaný psychologický rozklad, který není zdaleka tak dějově prázdný, jak se může zdát - Roeg odvádí bezvadnou práci v simultánním odvíjení dvou odlišných akcí, které se často dějí v rámci jediné, prostorově svázané scény, přičemž dekonstrukce přichází právě ve chvíli, kdy se od sebe akce výrazněji odchylují (tak jako děvčátko od rodičů v první sekvenci). Ne vždy mě bavilo příběh postav sledovat, ale ono to ve finále není o postavách, jako spíše o samotném prostředí a jeho roli v komplikovaném soužití dvou vnitřně rozložených manželů, které zahráli Christie a hlavně Sutherland báječně. Trochu do sebe zahleděný a místy neuchopitelný, ale přesto zdařilý a důležitý zástupce evropského modernistického hororu. Nikdy jsem si neuvědomil, jak jsou Benátky creepy. 75% ()

Související novinky

Edgar Wright chystá psychologický horor

Edgar Wright chystá psychologický horor

24.01.2019

Britský režisér Edgar Wright (Baby Driver, Jednotka příliš rychlého nasazení) čerstvě prozradil detaily o svém příštím filmu. Tím by měl být psychologický thriller/horor odehrávající se v Londýně,… (více)

Teď se nedívej!

Teď se nedívej!

30.06.2005

Paramount Pictures chystají remake úspěšného snímku režiséra Nicolase Roega z roku 1973, TEĎ SE NEDÍVEJ. V něm si Donald Sutherland a Julie Christie zahráli partnerskou dvojici, která se vydá do… (více)

Reklama

Reklama