poster

Madorakkusu (TV seriál)

  • japonský

    マドラックス

  • japonský

    Madlax

  • anglický

    Madlax

Animovaný / Akční / Drama / Thriller

Japonsko, 2004, 26x24 min

  • Marius
    *****

    Po úspechu fenomenálneho Noir sa v roku 2004 dal po tretí krát dokopy režisér Koichi Mashimo a jeho štúdio BeeTrain so skladateľkou Yuki Kajiurou . Z tejto spolupráce vznikol Madlax. Tento seriál je Noiru viac než dôstojným nasledovníkom, po stránke animačnej ho dokonca prekonáva. Príbeh sa tentokrát netočí len okolo niekoľko málo postáv, nájdeme tu množstvo postáv vedľajších, pomerne relevantných pre hlavnú príbehovú líniu. Z takto namnožených „hráčov“ tvorcovia vytvoria akúsi dejovú skrumáž plnú mystiky (chvíľami až Lynchovskej), pri ktorej v prvých asi osemnástich dieloch nemá divák šancu chápať o čo vlastne seriálu ide. Vo zvyšných epizódach potom celý príbeh rozmotajú; to či ste ochotní pristúpiť na záverečné „veľké pointy“ a nakoľko vám pokazí ich pritiahnutosť za vlasy celkový dojem zo seriálu je len na vás. Ak vám to pomôže, vedzte že scenárista Kuroda a Mashimo vymysleli tú najväčšiu spinpoint počas „brainstormingu“, ako oni hovoria poriadnej intoxikácii alkoholom Ja som síce tieto pointy musel pregĺgať (hlavne hlavného záporáka, ktorý bol imho úplne zbytočný), nemal som s nimi ale až taký problém ako iní anime znalci na CSFD. Pokiaľ Madlax scenáristicky trochu škrípe v posledných cca piatich epizódach, režijne je absolútne bravúrne zvládnutý. Už Noir bol príkladom filmovej štylizácie v žánri anime a Madlax ho v tomto aspekte „filmovosti“ dokonca prekonáva. Je to asi preto, že Madlax má originálny scenár a nie je adaptáciou mangy. Po stránke animačnej síce vidíme klasické trademarky BeeTrainu – akési uprednostňovanie podrobnosti kresby pozadia pred animáciou postáv v neakčných sekvenciách , naopak vypiplaná je animácia postáv v sekvenciách akčných. V jednej z posledných častí sa dokonca dočkáte akéhosi „anime bullet time“. Mashimo výborne pracuje so strihom – veľký počet postáv často využíva na zamotávanie či vysvetľovanie strihovými sekvenciami, v ktorých rôzne postavy vyslovujú časti ucelenej myšlienky (podobne ako Besson v Piatom elemente nastrihal scénu „kamene“) a robia tým divákovi z deja buď ešte väčšie klbko, alebo mu dajú návod na jeho rozmotanie. Podobne ako v Noiri tu hrá veľkú rolu hudba Yuki Kajiura. Tu sa opäť prejavilo to , ako inteligentný režisér pracuje nielen s hudbou ale i samotnou skladateľkou; Yuki má totiž od BeeTrain jedinú podmienku – komponovať bez obmedzenia čo len chce a Mashimo potom z predloženého materiálu vyberá to čo sa mu do práve robeného seriálu hodí. OST je jedným slovom skvelý (i keď v jednotlivostiach mám radšej Noir OST) a Mashimo s ním narába neskutočným spôsobom v rôznych montážach scén – vyborná je napríklad scéna atentátu z tretieho dielu, kde je obraz k skladbe Nowhere nastrihaný rovnako dynamicky ako skladba samotná. Madlax je druhou časťou zamýšľanej „girls and guns“ trilógie Koichi Mashima, hodnotím ho na absolútnu 10/10 a týmto vyhlasujem team Mashimo + Kajiura za mojich anime bohov. P.S. Tretí diel „girls and guns“ trilógie „ El Cazador“ je momentálne vo výrobe a tešiť sa naň môžete od apríla 2007. P.P.S. dúfam že Idaho už chápe že dĺžka jeho komentov je v normále ;-).(25.2.2007)

  • Idaho
    *****

    Na toto anime jsem narazil tak, že jsem hledal, který seriál to získal ocenění za nejlepší OST v roce 2004. Moc mě zajímalo, jak musí být OST dobrý, aby dokázal porazit Burst Angel. Narazil jsem na Madlax. Soundtrack má na svědomí Yuki Kajiura, zpívanou část FictionJunction YUUKA. Nuže je prostě skvělý. Co se seriálu týče, je velice zvláště komponován, atmosféra je spíše snivá a zaměřená na psychologii postav. Škoda jen, že si udržel kvalitu jen prvních 15 dílů. Postavy se tajemně objevují na různých místech bez nějaké větší logiky a zase mizí. Pronášejí tajemné věty, které sice vám dají na konci smysl, ale působí trochu směšně. Bude vás rozčilovat způsob vyjadřování Margarety a budete mít chuť ji zaškrtit. Posledních několik dílů jsem se zase usmíval nad klišoidností konání hlavního padoucha. Konec mi naštěstí vrátil pocit z první části seriálu a dal zapomenout na fakt, že jsem těch posledních několik dílů brblal. Musím, obzvláště kvůli hudbě, dát… 90 %(17.12.2006)

  • Subjektiv
    ****

    Jak píše Marius, jsem jedním z těch znalců (hrůza, teď jsem znalcem samozvancem), kteří skutečně měli problém s hlavním záporákem a závěrečnou velkou "pointou". Tímto na Maria vznáším dotaz, zda-li jméno záporáka naznačuje, že Mashimo s Kurodou chlastali od pátku do pondělí či od pondělí do pátku. Vlastně je to vcelku jedno, ale rozhodně alkohol jako omluvu neakceptuji. Aspoň ne do doby, než se to naučí i náš šéf :).(27.2.2007)

  • Hitman_47
    *****

    Pokud člověk překoná mírně pomalý začátek, kdy nastává menší chaos...moc postav a moc všeho...tak se dočká výborného příběhu s mystickou zápletkou. Už od začátku jsem si říkal, že mi to celkem dost připomíná NOIR (hudba, non-blood killy, všude samé ženské), no a pravdu jsem se dozvěděl až v momentě, kdy jsem okukoval bonusy :) Ten styl je prostě jedinečný. Co se hlavního záporáka týče, tak jsem trošku ulítlej na fanatické priesty typu...kurňa, nemůžu jmenovat jinak bych spoiloval (škoda ;-). Jinak vřele doporučuju bonus "SSS conversations", kdy SSS kontaktuje některé postavy ze seriálu a vede s nimi zajímavé diskuze...třeba Eleanor se nezdá :)(20.3.2007)

  • novoten
    ****

    Občanská válka proti pařížskému tichu. Elegantní zabiják a nevinná studentka. Madlax staví na kontrastech, na akci i na psychice postav a stejně na konci přemýšlím nad mírou těžko vysvětlitelného zklamání. Proč? Předně proto, že tajemnou atmosféru prokládanou výtečnými epizodními charaktery nedokáže udržet až do samého konce. Než se osudová setkání a pravdy začnou uskutečňovat víceméně na jednom místě, funguje seriál zcela samozřejmě, postavy mě zajímají bez výjimky všechny a hudební doprovod sahá po dokonalosti. Ale v poslední čtvrtině jako by scénář ztratil soudnost a přepálí melodramatická zvolání, dialogy a pauzy daleko za únosnou míru, nemluvě o tom, že tolik očekávaná pointa je v první chvíli dokonce těžkou prohrou. Kývající se čtvrtou hvězdu tak nakonec drží hlavně dobře gradovaná předchozí část seriálu a přímé srovnání s o chlup slabším Noir. 70%(21.8.2011)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace