Reklama

Reklama

Pán času

(seriál)
  • Velká Británie Doctor Who
Trailer
Velká Británie, (2005–2024), 155 h 57 min (Minutáž: 42–88 min)

Režie:

Graeme Harper, James Strong, James Hawes, Joe Ahearne, Charlie Palmer (více)

Předloha:

Charles Dickens (kniha)

Hrají:

Peter Capaldi, Matt Smith, David Tennant, Jodie Whittaker, Ncuti Gatwa, Christopher Eccleston, Billie Piper, Karen Gillan, Arthur Darvill, Catherine Tate (více)
(další profese)

Série(14) / Epizody(187)

Obsahy(1)

Kultovní seriál Velké Británie z 60. let je zpět a s ním i Doktor v nových regeneracích. Opět se prostřednictvím své časoprostorové Tardis (s podobou policejní budky) i společníků vydává Doktor na úžasná dobrodružství napříč prostorem a časem celého vesmíru a snaží se vyřešit nejednu zapeklitou záhadu, jež mnohdy způsobí nemalé problémy. Zas a znova se setkává s mimozemšťany různorodých civilizací, kteří ne vždy jsou vůči němu přátelští. Ať už jsou to Dálekové (jeho odvěcí nepřátelé), Sontarani, či jiní.
Má tak co dělat, aby sám vyvázl z malérů a zvládl situaci, aniž by přitom kdokoliv přišel o život – což se bohužel ne vždy podaří. (P. J. D.)

(více)

Recenze (532)

Douglas 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Doctor Who bezesporu patří mezi nejlegendárnější a nejtrvanlivější seriály všech dob, jehož výjimečnost ovšem netkví ani tak v množství odvysílaných epizod, nýbrž v jeho postupném proměňování se napříč časem - a především v opulentním návratu po mnoha letech pauzy, kdy najednou musel oslovit hned dvě úplně odlišné sorty diváků. Koho by to zajímalo víc, může si zkrátit netrpělivé čekání na dvanáctého Doktora případným poslechem mé přednášky "Doctor Who: Devítka, dvojí diváctví a (znovu)ustavování fikčního makrosvěta", již jsem pronesl pro návštěvníky WHOCONu na podzim roku 2013. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Stručně: nevyrovnaný, výjimečný, vtipný, epický, bláznivý a hlavně modrý. Takový je Doctor Who, který Vás okouzlí, protáhne svým šíleným světem a nabídne příběhy, které jinde neuvidíte. Netradiční sci-fi, povinnost pro fanoušky žánru. Podrobně: První sezona velmi příjemná, osvěžující, i když nevyrovnaná. Eccleston byl jako Doktor vynikající, stejně tak je Billie Piper skvělá "holka ze sousedství", která objevuje doktorův svět. Co přijde dál v povídkově laděných dílech? Druhá sezona: Tennant postrádá Ecclestonovo nadřazené charizma a nečiší z něj ta ironie už od pohledu, na druhou stranu je víc "vědátorským" pojetím Doktora, má skvělou mimiku a je plný entuziazmu. Navíc je neuvěřitelně sympatický a více se hodí k Billie Piper:). Díly s ním mají zatím větší zábavnost a lépe svazují celé universum (viz. Torchwood). V závěru vše graduje, především díly 8 a 9 a následně 12 a 13 jsou velmi silná podívaná. Bohužel se také projevila scénáristická zaváhání a třeba 2x13 obsahuje jednu klíčovou "náhodu" (taťka zachrání dcerku) skoro až k smíchu. S03: pomalejší rozjezd, nová (velmi sympatická) slečna k doktorovi a vyrovnaná sezona s vygradovaným závěrem. S04: fantastická jízda, které vévodí vynikající Tennant. Tato sezona byla konečně mnohem hlubší pohled do duše samotného Doktora než spektakulárním dobrodružstvím napříč časem. Včetně speciálů představuje tato sezona odvážný krok k psychologické hloubce a objevení skutečných pohnutek Pána času, fanoušek konečně více chápe celé universum. Co však nechápu je neschopnost scénáristů odprostit se od Daleku. Ano, hlavní nemesis Pánů času, ale proboha, vždyť už je "nadobro všechny" zničily tolikrát... Na druhou stranu je vrcholná schopnost scénáristů proložit sérii i seriál styčnými body/symboly. Pátá sezona je pro mě velkou změnou. Nový doktor (ne horší nebo lepší, prostě jiný, pokud byl Tennant takový šílený vědec, tak Smith je jednoznačně teenager s šroubovákem a cool vlasy:)), nové postavy, méně soudržná struktura sezony, ale zase posun v zábavě. A to proto, že zbožňuji Karen Gillian, která mě v této sezoně dovedla k zjištění, že když chodí v minisukni, je mi skoro jedno, zda to celé dává smysl (a tentokrát o tom snad i trochu pochybuji...). Co bude dál? Přechod do temnější, méně vtipné, ale o to víc osobitější a s ohledem na tvůrce odvážnější polohy Doctora who se bojím i očekávám, jaké budou další díly. S06: Šestá sezona... zde mohu říct, že směr nově nastolený je pro mě slepou uličkou, která ztratila svůj nadhled/humor a snaží se vytvářet přehnaně promyšlené a komplikované příběhy (které nepříliš fungují, hlavně jednotlivé díly na sebe stále méně navazují, i když hlavní "zlo" je perfektní). Autoři se v podstatě už druhou sezonu snaží řešit jednu dlouhou dějovou linii, která se zdá být osudová a nabízí neuvěřitelnou hromadu scénáristických vykliček, ale působí už vcelku nekonečně. Ano, už každé finále není jen o Daleks(uf), ale teď je vlastně o tom, že "definitivní konec všeho" vlastně nikdy nepřijde... Co v jedné sezoně nelze, v druhé lze, co v jednom díle není povolné, v dalším ano. Doctor Who se stal seriálem, který sám smazává vlastní hranice, boří vlastní universe, ale stále má švih a odvahu, možná až moc velkou odvahu jít touhle bláznivou cestou. Tento směr a výrazně se zvyšující nevyrovnanost jednotlivých dílů mě mrzí (a nezachrání to žádná slavná jména autorů příběhu jako třeba Neal Gaimana...). Chvílemi mám až pocit, že Doctor Who (nebo jeho fanoušci) vše svádí na žánr - ve sci-fi je přeci možné vše - ale neustále definování pravidel a jejich pozdější rušení spojené a celý humorný nádech pro mě z Doktora vytváří až skoro vlastní subžánr, v kterém je možné vše, protože Doktor přeci lže:)). Ach! S07: ano, to samé jako u šestky... Nemám rád S. Moffata. Ten se snaží hrozně agresivně měnit seriál do temnější roviny (sranda jde do pryč), vytváří překombinované nesoudržné díly/sezony a nemá cit. Ukázkou je právě sedmá sezona, která je v podstatě rozdělená na dvě části. V první ukončuje Moffat jednu příběhovou linii,kterou měl ukončit na konci minulé sezony, ale neudělal to. Po Amy se mi bude stýskat, ale aspoň bylo její odchod exkluzivní v nejlepším díle sezony. Jenže pak Moffat začal vytvářet svou vizi, tu, která měla dominovat sezoně, ale musela být vyřešena za půl sezony (8 dílů..). Můj první problém - sezona nemá gradaci, díly na sebe příliš nenavazují, není tu jednotný směr, Great Inteligence se občas objeví a na konci je jako démonický osudový padouch? WTF??? Nefunkční (ale velmi dobře natočené). Moffat si potřebuje uvědomit, že Doctor potřebuje cestovat a v každém díle se přibližovat k cíli, ne v 6. díle bojovat s někým, koho pak 5 dílů neuvidí a ve finále to je jeho hlavní soupeř. Druhý problém - skoro každý druhý díl se snaží působit jako velké finále - nebo co jiného byl planet-God v Rings of Akhaten (7x08)? Velké plus - fantastický casting na novou společnici - Jenna-Louise Coleman je nádherná, v některých dílech perfektní, jindy jí chybí hlášky, ale její úsměv to zvládá. Finále? Pointu beru, průběh sezony, jak jsem psal, ne. Kam tohle spěje? K totálnímu pošlapání všeho, co bylo? Víte, já to možná ani nechci vědět, protože z těch dílů se vytratila lehkost, sezony nemají směr, Doctor už není ten Doctor (a furt rádoby řeší svou minulost). Tohle neskončí dobře, bohužel. S08: Jednoznačně nejhorší sezona, ve výsledku ne ani tak doktorem, který je prostě jiný (a nemá takový styl, jako předchozí dva), ale příběhem a úpornou snahou vnutit militantní téma a nedejbože ještě familiárně-romantický vztah Doktora s Clarou (která se mi v této sezoně celkem znechutila, na to jak jsem jí měl rád). Po delší době update a to z důvodů další změny doktora. Musím říct, že Jodie Whittaker je moc fajn, do role sedí, je správně vědátorská, ale příběhy s ní jsou zatím jedna velká hrůza. Není rozhodně nejhorší Doktor, ale její díly jsou tedy z nových sezon jednoznačně nejhorší. I díly s Mattem Smithem před odchodem tehdejšího hlavního tvůrce Stevena Moffata nebyly nic moc a občas nedávaly smysl, ale takhle slabé nebyly. Je mi to líto, protože ten směr podle mě brzy povede nejen k další změně doktora, ale možná i menší/delší pauze. Nejlepší díly: 1x09, 2x04, 2x08-09, 3x07, 3x10, 3x11-12, 4x08-09, 4x10, 4xfinale, 4x18-19 (end of time),7x05. Tip pro fanoušky s nadhledem: Community 4x03 (Inspector Spacetime:)) () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Zajímavě, tedy po britsku, pojatý sci-fi seriál, v němž si ale někdy tvůrci musí vypomáhat scénáristickými berličkami a v němž mnohou záhadu odbijí několika málo replikami (,,Všichni mluví anglicky.---Ne, ale ty to slyšíš anglicky.---To je dar od TARDISu.---Telepatické pole, dostane se do tvého mozku a překládá."). Mám rád britskou seriálovou školu a tak je znovuoživený Doctor Who pro mě trochu zklamáním (obvykle se právě v Británii nedostatek financí (patrný na výpravnosti díla) nahrazuje humorem a vybroušenými dialogy - viz nedostižný Červený trpaslík, tady to však nějak nefunguje... humoru je méně, než bych si přál...a vlastně i napětí, originality a dokonce i té proklamované vědecko-fantastičnosti...). Ale dívat se na to dá... (jen mi není jasné, proč ho tu stále všichni porovnávají se Star Trekem...v ranku sci-fi je to dost odlišná žánrová odrůda...už jen tím žánrovým mišmašem sci-fi x fantasy...popravdě na čarodějnice a další spíše až pohádkové propriety nejsem vlastně zvědavý...) Až příliš teenagerský seriál. Pokračování kultu se nekoná... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Complete and utter wonderful nonsense! Pro děcka (v nás). Aneb britštější než Bond. James Bond. Doktor se svou kouzelnou hůlkou, ehm, sonickým šroubovákem je fenomén již pěkných pár desetiletek. A díky této moderní „globální“ resuscitaci jím ještě pěkných pár let zůstane. A to i navzdory tomu, že „rozháranější“ seriál těžko najít. Je to povídkové a tak co epizoda to jiná kvalita, jiný žánr i styl. Má to různé hlavní představitele a každý je dostatečně svůj, aby dokázal ovlivnit divákův pocit z té které sezóny. BBC k tomu měnila v průběhu let svůj vztah a tak co začalo jako laciný papundeklový nástřel „zkusíme a uvidíme“ se v průběhu sezón mění v rodinné zlato a mazánka, na kterém se nešetří. A v neposlední řadě se střídají osobnosti určující směr i mytologickou linii seriálu a každá z nich ho směřuje někam trochu (hodně) jinam. Vezměte v potaz vše výše uvedené a je vám asi jasné, že Doktorova rovnice líbí/nelíbí je plna tolika proměnných (jedinou konstantou v ní je geniální Murray Gold, který předvádí jednu z vůbec nejkomplexnějších práci, které kdy skladatel na seriálu odvedl), že nikde není psáno, že vám sedne vše. Že Daviesovo space/soap-operově londýnské deus ex machina období dávající přednost emocím před logikou budete mít stejně rádi jako to Moffatovo naračně složité ambiciózní temně pohádkové hrající spíše na komornější struny. Že pro hejskovitého rozlítaného Matta budete mít stejnou slabost jako pro excentrickou teatrální fňuknu Tennanta. Že komorní horror ve viktoriánském Londýně v jedné epizodě vás nadchne stejně jako komediální zastavování apokalypsy v 51. století v následující části… No, představu máte. Řešením je stát se fanouškem tělem i duší a hltat vše či to prostě brát díl za dílem a vyzobat si z toho, to co vám sedne (nej)více. A to se klidně vsaďte, že toho budou kvanta. Tedy pokud ve vás zůstal aspoň ždibec dětské dušičky. | S1: 3/5 | S2: 4/5 | S3: 4/5 | S4: 5/5 | S5: 5/5 | S6: 4/5 | S7: 4/5 | S8: 4/5 | S9: 4/5 | S10: /5 | ()

novoten 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. série - 75% - Seriál, kterého jsem se dlouho bál, po zhlédnutých útržcích nechápal všeobecné nadšení a několikrát se zařekl, že tohle zkrátka není a nebude pro mě. A nakonec je. Pilot mě zaskočil, další epizody držely ve střídavé nejistotě - a pak přišli Dalekové, Jack Harkness, pravidelné střídání uvolněné atmosféry s návalem emocí a ve finálovém dvojdíle už jsem držel Doctorovi s Rose palce tak moc, jak jen to šlo. S vědomím obřího potenciálu tak můžu do Tardis nastoupit se širokým úsměvem. 2. série - 90% - A je jasno. Ve chvíli, kdy začal David Tennant s rozčepýřenou kšticí hláškovat, pochopil jsem definitivně, proč je jedna nenápadná policejní budka zbožňovaným kultem. Tenhle tmavooký sympaťák dokáže i slabší chvilky povýšit na příjemné a výborné díly na elektrizující zážitky. Navíc Doktorovo nevyřčené pouto k Rose získává reálné kontury snad každým gestem a setkání se Sarah Jane nebo návštěva aristokratické Francie mě do sedadla přikovaly silou celého časoprostoru. No tak Allons-y! 3. série - 100% - Aneb jak jsem zjistil, že už nikdy nechci opustit Tardis. Ani Tennanta. S velkou fanouškovskou základnou totiž přichází i vyšší kadence nápadů a Russell T. Davies s týmem dovedli seriál na vrchol. A ať už jsou protivníkem Dalekové, Andělé nebo známá osoba z dávné minulosti, já jsem ten první, kdo jim vyrazí v ústrety, samozřejmě rozjařenému Doctorovi v patách. Z úsměvného dobrodružství je tak po třech sériích téměř živoucí klasika. 4. série + speciály - 100% - Molto bene. V duchu všech velkých příběhů se začíná zlehka, pokračuje zkoumáním vlastních možností a končí ve velkém. Původní tvůrčí i herecký tým odchází opravdu na vrcholu a mávat všem zúčastněným, kteří se přišli rozloučit, není zrovna jednoduché. Tennant dostává ve smutnějších momentech možnost ukázat naplno svůj dramatický supertalent a když mu tentokrát asistuje upovídaná Donna a podporuje vzájemnou dokonale přátelskou chemii, fungují veškeré emoce naplno. S modrou budkou se naštěstí nevidíme naposledy, ale pocit konce jedné éry je v tomto případě hodně tíživý. 5. série - 90% - Steven Moffat usedá ke kormidlu a do světa Pána času přináší plno změn. Vždyť Doktorem je najednou marnivý dětina, na kterého se po moudrém a melodramatickém Desátém zprvu zvyká docela těžko. Jenže v dlouhodobém příběhu, jehož cípy vyčuhují i v samostatných epizodách, přichází i pohádková Amelia Pond a vrací se River Song nebo parta stvoření, v jejichž přítomnosti neradno mrkat. Nový hlavní scénárista zkrátka vytahuje všechny své staré zbraně a když jsem se nechal v novém prostředí usadit, byla to nakonec jízda, na kterou se nezapomíná. Tajuplná, dobrodružná, třeskutě vtipná i dojemná. 6. série - 100% - Nejkomplikovanější příběh, který kdy jeden Pán času prožil. Od kovbojského klobouku k jezeru Silencio, se zastávkami u Ticha nebo v kanceláři Adolfa Hitlera. Moffat si zkrátka usmyslel, že protáhne Matta Smithe všemi hereckými polohami v jednom velkém a řádně nepřehledném dobrodružství. A to se mu mohlo po cestě kdykoli rozsypat a skončit na nejhorším místě, kde si Tardis dokážete představit. Místo toho je tu nejlepší série se stále úžasnější River, nespočet příjemně mrazivých momentů a ten nejroztomilejší párek Pondových. Nepopsatelně strhující a co se týče epičnosti i nepřekonatelná sezóna. 7. série - 90% - Když jsem slyšel sliby epizodických dobrodružství, nevěřil jsem - a dobře jsem udělal. Scénáře sice do určité chvíle plní hlavně dobrodružné sny svých autorů, ale po vánočním speciálu jsme zase tam, kde se Steven z pozice showrunnera cítí nejlépe, tedy v příběhové nitce vetkané do většího celku. Uznávám ale, že tentokrát trochu zakopává. Doctor sice pořád pádí vstříc uchvacujícím světům, ale občas jsem se přistihl, že podle dějové premisy jsem danou epizodu čekal ještě o něco lepší a to ať už jsme u dinosaurů, na divokém západě nebo v šarlatovém horroru. Proč tedy šplhám v hodnocení znovu takhle vysoko? Protože mi nově příchozí dáma ukradla srdce a podzimní finále mi ho naopak zlomilo - a protože ve chvíli, kdy zazní Goldovy fanfáry a odehrává se mi před očima nějaký epický moment, povýšený hulákajícím Smithem, zkrátka nemám obrany. Proto pořád zůstávám oddaným fanouškem a jen volám "Run, you clever boy!" 8. série - 90% - Jak v narozeninovém, tak ve vánočním speciálu přibylo zvratů a hlavně změn veškerých pravidel tolik, že by to jindy vystačilo minimálně na dvě sezóny. Já ale obě epizody hltal hned při několika projekcích a o to těžší úkol stál před celým týmem v čele s nově příchozím Capaldim. A nutno říct, že klopýtající úvod v podobě Deep Breath mu úlohu zrovna neulehčil. Stejně jako minulý, tak i osmý rok překvapuje tím, že epizody, které na papíře vypadají nejlépe, nakonec fungují jen napůl (prostřední dvojice The Caretaker a Kill the Moon) a naopak ze zdánlivě bezvýznamných výplňovek se stávají události, o kterých nadšeně vyprávím ještě celé týdny (Flatline a překvapivě i pro většinu diváků problematická In the Forest of the Night). Moje váhání nad tím, jestli Dvanáctkově úvodní anabázi více sluší přívlastek "nadprůměrný" nebo přece jen "úžasný" tak ke druhé možnosti definitivně překlápí dech beroucí finále. V něm Moffat zavírá ústa všem nevěřícím, nepokouší se brzdit živelnou Missy a pomocí Clařiných nafukovacích očí znovu dokazuje, že tenhle seriál vážně není (jen) o bláznovi v budce. 9. série - 100% - Who's been stealing my nightmares? Byl to Steven Moffat, Doctore, a kradl tak důkladně, že výsledkem je nejlepší série za pořádně dlouhou dobu. Peter Capaldi dokáže rozdávat úsměvy i husí kůži a jeho čím dál výrazněji polidštěná regenerace mě fascinuje záběr od záběru víc. Když je navíc způsob vyprávění stylem dvojdílů dokonale funkční, ať už jde o velkolepé dalecké dobrodružství, nečekaně politicky průraznou debatu se Zygony nebo zamyšlení nad nekonečností časoprostoru po boku tajemné Ashildr, je zážitek takřka dokonalý. A když rozpoutá hlavní hrdina v brilantně gradovaném násobném finále opravdovou bouři, je dokonalý už úplně. Tenhle seriál má sílu v srdci pořád nezdolnou. Možná právě proto, že má ta srdce dvě. 10. série - 90% - Moffat se loučí a chce se loučit ve velkém. Znovu si bere pod svá křídla všechny ikonické zlosyny a stavuje se za Daleky, Kyberlidmi nebo za Missy a uzavírá spoustu kruhů. Nechce za sebou totiž nechat otevřeného vůbec nic a možná právě proto nestíhá kolem hned dvou letošních společníků naplno rozehrát delší linku a spíš je nechává být milými přihrávači. U Bill to funguje po vypravěčské a příběhové lince hlavně v úvodu a v závěru, Nardole se z trochu nečitelného tvora stal spolehlivým odlehčením každé situace. A Doctor sám je v Capaldiho lehce vyčerpaném, ale o to odhodlanějším podání dokonalým vzorem a nemít Davida Tennanta v nejužší herecké špičce, byl by to právě Peter, kdo by byl bez zaváhání mým nejoblíbenějším cestovatelem. Na vlastním diváckém zážitku pozoruji, že už jen těžko dokážu být kritický k jednotlivostem i celku a ať se řeší trezor, Mniši nebo závěrečné velkolepé dobrodružství na obří lodi, nevidím chyby a jen žasnu nad tím, kam se ještě Tardis může vydat. A pořád mi nějak nedochází, že se v jedenácté sezóně dočkáme velké změny. Legendární I don't want to go už dlouho nebylo takhle aktuální a jeho milé použití ve finále mě jen těžko připravuje na to, co musí přijít. 11. série - 80% - Kdysi se povídalo, že s příchodem Moffata za kameru a Smithe před ni seriál prochází jistým restartem, ale nikdy jsem podobné teorie nepochopil. Chápu je až teď, když se o pár let později objevily znovu s novou regenerací Doctora i hlavního scénáristy. První případ je překvapivě tou nejmenší změnou. Jodie Whittaker je kouzelná, odvážná, praštěná, geniální a dost často "tennantovská", takže jsem při každém jejím monologu nebo typické doctorovské frajeřince blažený. Nečekanou změnou je ale koncept, kdy je hlavní postava (i netradičně vysokým počtem společníků) víc než kdy dřív součástí kolektivu než extravagantním sólistou. Kouzlení sonickým šroubovákem v hodině dvanácté a spousta nesrozumitelných technicko-mimozemských drmolení s tím spjatá samozřejmě nechybí, obojího je ale nejméně v celé historii moderní éry. Chris Chibnall jako nový showrunner totiž zkouší stejnou měrou bavit jako vzdělávat a vychovávat. Mně podobný přístup nevadí, naopak, zkoušet po Moffatovi překonat velkolepé zkázy, plány a konflikty natažené klidně přes celou regeneraci, by bylo zhola nemožné. Pro moderní zmlsané a věčně negativně nastartované publikum se ale jedná o rudý hadr. Na to, že seriál odjakživa hlásí mírová poselství a zakládá si na tom, že je jedno, jak kdo vypadá a kam v životě míří, už se v tu chvíli zapomíná, protože v tomto případě se důležité myšlenky říkají na přímo a scénáristé je většinou nezaobalují do výpravných kulis. Zatímco nejen zdejší hodnocení tak v jedenácté sezóně zarážejícím (a co si budeme povídat, zaujatým) způsobem pokulhává, mně právě lidumilná Rosa, sociálně kritická Kerblam! nebo příjemně feministická The Witchfinders krásně zapadá do toho, co od dobrodružství v prostoru a času očekávám. Přes všechnu moji chválu se ale paradoxně jedná o nejslabší sezónu od Ecclestonových eskapád. Jakkoli mě baví všichni společníci (hlavně Graham), Jodie na samém startu potvrzuje, že je správnou volbou a povedl se i výběr nového skladatele, nejednou mě zamrzelo, že se až na výjimky a pár nenápadných zmínek nejedná o souvislý příběh. Rodinná linka se sice nenápadně vine více epizodami, ale jinak se skáče čistě epizodicky, ať už do minulosti, do budoucnosti nebo zpět do ozvláštněné současnosti. Žádný díl není špatný (jediný, který mě vyzněním minul, byl Demons in the Punjab), ale nejednou je dobrá myšlenka dotažena do ucházejícího nebo příjemného konce a jen málokdy do vyloženě prvotřídního. Nevadí to, bavím se spolehlivě a roční (!) pauza mě tuze mrzí, ale zároveň moc dobře vím, že to jde ještě o třídu lépe. 12. série - 90% - Návrat do časového víru naprosté divácké spolehlivosti. Přešlap je tentokrát jen v dobře mířeném ekologickém poselství, kdy v epizodách Orphan 55 a Praxeus chybí u moralizujících monologů na téma zničené planety už jen blikající žárovička při výchovných sděleních. Jenže všechno ostatní si nejen v porovnání s minulou sezónou dokonale sedlo. Dlouhodobá linka s ikonickým záporákem, nervy drásající gradace jednotlivých zvratů, divácky oblíbené tajemno či duchařiny, spousta vesmírné akce a nakonec i pořádně velkolepé finále s davovými scénami nebo přílety obřích lodí, tak jak to známe ze starých časů. Vzhledem k neúnavné Jodie, která dokáže rozjívené a o to více pak i utišené momenty vytěžit na maximum a Grahamovi, mile usazenému do dědkovsky nechápavé role, si troufnu i nenápadně nadhodnotit. Radost z toho, že můj milovaný seriál pořád nekončí a vrátil se na vrchol, je totiž obrovská. () (méně) (více)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Naprosto uchvatnej britskej serial, kterej ale neni britkom. Serial je velice originalni a v podstate v kazdy epizode se deje neco originalniho. Docela mile me prekvapily triky, ruzny pohledy na vesmir, planety, lode, vystrely a podobne jsou udelany fakt skvele. Problem nastane jen parkrat u nejakejch oblud delanejch na pocitaci, to sem tam vypada jak ze stary pocitacovy hry. Co se tyce hercu, Christopher Eccleston je naprosto dokonalej uchylacek, kterej se vsemu smeje a v roli byl opravdu perfektni. A jeho partacka v podani Billie Piper byla taky fajn. Pak se Eccleston nahradil Tennantem, na kteryho jsem si musel asi dva dily zvykat, hlavne na to, ze vypada krapet moc mlade, ale nakonec byl snad jeste lepsi nez Eccleston, taky se vsemu smeje, furt vsude pobiha, ale zaroven zvladne i slusnou akci. Jedinej problem nastal, kdyz ve treti serii nahradily Billie Freemou Agyemanou, to nebyla nejstastnejsi volba, ale zas tak spatna neni. Jeste zminim, ze prvni dil me zas tak moc nezaujal, ale po skouknuti par dilu me to fakt chytlo a libily se mi dily jak z budoucnosti, tak z minulosti, i kdyz obcas to je tezky rozlisit, protoze se neco zmeni a i kdyz sme v pritomnosti, tak to vypada jak budoucnost. Ale i kdyz to tady zni krapet zmatene, musim tvurce pochvalit, ze naky velky zmatky kuli cestovani v case v serialu nejsou. Perfektni vtipnej a napinavej sci-fi serial, uz se tesim na ctvrtou radu. ()

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

"Je to jen noční můra, neboj se. Každý má noční můry. Dokonce i příšery je mají." "O čem mají příšery noční můry?" "O mně." Po čtyřech sériích. Výborný sci-fi seriál pro mládež o Doktorovi - posledním žijícím zástupci Pánů času, nejmocnější rasy ve vesmíru. Doktor je tajemný, vtipný, lehce potrhlý, ale nesmírně charismatický génius, který dokáže cestovat napříč vesmírem, časem a paralelními světy. Všude, kde se objeví, přichází smrt a zkáza. Ale Doktor není jejím nositelem. Je zachráncem. Většinou. Zná minulost i přítomnost, ale nemění historii - pouze ji napravuje. Dokáže být nekompromisní a zdánlivě krutý. Ale věřte, že ve skutečnosti byste v širém vesmíru druhého takového dobráka těžko hledali. Doktor je sám. Jediný svého druhu. Má ovšem velkou slabost pro jiný druh, který velmi obdivuje. Lidi. Zvláště pak ženy. A protože se cítí osamělý, občas některou z pozemšťanek přijme jako společnici, aby ho jednu či dvě série provázela na cestách za dobrodružstvím. K cestování používá Tardis (dokonalou kosmickou loď a stroj času v jednom). Ta je poháněna mocnou živoucí energií - časovým vírem. Tardis využívá důmyslná krycí maskování dle místa a času, kde se zrovna nachází. Při jedné Doktorově návštěvě v Anglii 60. let se však zasekla v podobě telefonní budky, a tato podoba jí už zůstane... Seriál je napínavý, humorný i dramatický, trochu infantilní, a chvílemi jednoduše geniální. Má svá silná i slabší místa. Ovšem díky naprosto svéráznému pojetí, jehož součástí je švihle samozřejmé mísení moderních a prastarých sci-fi prvků, je kvalitativně až nezvykle vyrovnaný. Přesto si tu divák jistě najde epizody, které vyzdvihne nad jiné (viz dodatek Nejlepší díly)... Díky tomu, že Doktor cestuje vesmírem, časem a jinými dimenzemi, nabízí seriál nepřeberné množství námětů a dobrodružství. Objevují se v něm reálné historické postavy (Charles Dickens, Madame de Pompadour, William Shakespeare, Agatha Christie), zlí i hodní mimozemšťané, roboti a monstra. Jsou tu také strašidla a nadpřirozené bytosti (např. duchové, vlkodlaci nebo čarodějnice). Jejich původ je ale vždy vědecky vysvětlen. Spolu s Doktorem se stanete svědky zániku Slunce, stvoření Země či zkázy Pompejí. Ocitnete se na palubě Titanicu i na francouzském královském dvoře. Najdou se díly vyloženě komediální, nebo naopak dojemné. Nejednou je pak nabídnut zajímavý paradox a vtipná asociace. Např. když Doktor přijíždí jako princ na bílém koni spasit krásku z 18. století, či když se černošský dozorce chystá radostně zplynovat zotročené Židy. Ehh, pardon. Chtěl jsem říct Oody... Finále každé sezóny je monumentálně osudové; neobejde se bez tragických momentů a tomu přiměřené dávky patosu. Seriál bych nejvíce doporučil divákům ve věku 10 až 15 let (imho ideální publikum), a všem fanouškům science fiction obzvlášť. Chlapci a děvčata, je to bomba! No a Doktor, ten týpek, co dokáže obelstít i samu Smrt, je prostě... úžasný. PS: Téměř nikdy se neuchyluji k tzv. objektivnímu hodnocení. V případě Doctora Who ale rád učiním výjimku. Ten seriál si rozhodně zaslouží pořádnou propagaci a ještě více fanoušků, než zatím má. (A že zrovna na csfd jich není málo - všiml jsem si, že modrá telefonní budka, případně Doktor sám, se na ikonkách uživatelů objevují čím dál častěji.) A řeknu vám, být o třicet a více let mladší, věřím, že těch mých pět hvězdiček by nakonec bylo ryze subjektivních. [Dodatek: Nejlepší díly.] Osobně bych rád jmenoval alespoň jednoho zástupce ze všech čtyř sérií, které jsem zatím zhlédl. Z první řady bych vybral epizodu The Empy Child (Prázdné dítě), z druhé dvojdíl The Impossible Planet (Nemožná planeta) a The Satan Pit (Satanova jáma), z třetí pak Blink (Mrknutí oka). Nevím, zda to, že všechny tři příběhy pracují s poměrně výraznými horrorovými motivy, je v mém případě jenom náhoda. V každém případě bývají právě tyto epizody často favorizovány, či alespoň zmiňovány mnoha fanoušky a komentátory. Příběhy o dítěti s plynovou maskou, klepajícím za nocí na dveře domů, a o strašidelných sochách andělů, před kterými není radno mrkat, jsou myslím velmi originální. Satanský dvojdíl mi tak trochu připomněl Carpenterovu pecku Prince of Darkness, zasazenou do vesmírných kulis. Na tom, že jde o skvěle mrazivý, ba nervydrásající zážitek, to ale nic nemění... Nakonec jsem si nechal epizodu Midnight (Planeta Půlnoc), jež je mým favoritem v čtvrté sérii, a kterou zároveň považuji za kvalitativně asi nejlepší díl z prvních šedesáti. Tato komorní epizoda (s jak jinak než opět horrorovým nádechem) obstojí snad jako jediná zcela samostatně, bez hlubších diváckých znalostí problematiky seriálu. I když je Doctor Who určen především dětem a mládeži, právě Midnight bych jakožto působivou psychozáležitost (která by jistě dobře posloužila coby námět pro divadelní hru) bez obav doporučil i zcela dospělému a náročnému publiku. () (méně) (více)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Největší, nejúchvatnější a nejdůležitější seriál v historii televizní tvorby. A také největší příběh vzešlý z moderní kultury, který se svojí velikostí řadí mezi nejstarší a největší eposy, které kdy kdo napsal. Doctor Who změní vaše vnímání života, vesmíru a vůbec... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Základní myšlenka, která stála za konečnou podobou Doctora Who zní: je možné na poli sci-fi a fantasy seriálů konkurovat penězi vyfutrovaným a trikově náročným televizním sériím z produkce amerických studií a la Battlestar Galactica, které si z hlediska podívané nijak nezadají s letními filmovými blockbustery? Je, ale jen tak, že udělám z nouze ctnost a tam, kde nestačí můj rozpočet na vytvoření atraktivních alternativních světů, vypomůžu si nadsázkou, vtipem, naivitou a v tomhle případě i výrazně starosvětskou stylizací. Kosmická loď má podobu telefonní budky, Doktor si při svých soubojích s mimozemšťany vystačí s málem a příšery se nenamáhají maskovat svou trikovou podstatu víc, než je nutné. Ber, diváku, nebo běž dál. Tenhle přístup byl konec konců typický i pro řadu úspěšných projektů domácí výroby. Doctora Who jsem znal z několika náhodně zhlédnutých dílů (většinou speciálů, kterým bývá věnována při výrobě větší pozornost, protože tvoří výkladní skříň celého projektu). Na základě těch několika setkání jsem se mohl připojit k početnému zástupu fandů seriálu. Kámen úrazu nastal, když jsem při televizní repríze začal sjíždět Pána času poctivě, epizodu po epizodě, den co den od prvního dílu. První série výsledný tvar a seriálovou atmosféru teprve hledala, nicméně ani to není omluvou, že mě Doctor Who záhy přestal bavit. Po sedmé epizodě 2. série jsem to definitivně vzdal. Pán času pro mě zkrátka nemá tu sílu, aby mě nutil se k němu v pravidelných intervalech vracet. Z podobně laděných projektů pak dám přednost kanadské sérii LEXX, jejíž pokleslá a hlavně chtěná brakovitost mi přijde zábavnější. Celkový dojem: 45 %. ()

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Už dávnejšie som bola zvedavá na túto britskú televíznu legendu. Na pôvodnú sériu som si hneď netrúfla, začať treba s niečím súčasnejším, napríklad s Christopherom Ecclestonom (a pokračovať s Davidom Tennantom :-). Doctor Who vo mne občas vyvoláva rozpaky, neviem vyjadriť, čo si o ňom myslím. No páči sa mi. Má špecifickú atmosféru, špecifický humor i pohľad "na vec". Doktor sa aj v najnemožnejších situáciách zrazu usmeje ako šialenec a vy presne viete, že za tým úsmevom nie je blázon, ale múdrosť vekov. Ako poznamenala užívateľka neviâthiel, celý seriál je robený s láskou - a je to na ňom vidieť. Jednoducho "you never forget your first doctor" :-) ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Omlouvám se za asi poněkud roztěkaný komentář, ale k tomuto roztěkanému seriálu to snad nevadí. Doctor Who je seriál, který toho má v sobě mnoho dobrého i zlého. Naprostá většina dílů je průměrných, menšina je výborná, asi pět dílů je naprosto brilantních, a pak je tu ještě nezanedbatelná porce dílů, které se velmi blízko blíží břečkovitosti, zvláště v první sérii. Obecně start tohoto obnoveného dílka se vůbec nepovedl, kdyby to byl seriál s menší mírou kultovnosti, tak ho snad i utnuli. Doctor Who sází na jeden z nejlákavějších a nejtvárnějších námětů, co vůbec existují, cestování časem. Paradoxně je velmi málo dílů, kde cestování časem hraje nějakou zásadnější roli, zvláště v éře Daviese, která mi prostě neseděla a těšil jsem se na každý díl, který nebude dělat on. Za Moffatovy éry, se z toho stalo více sci-fi a méně brak, což jsem pouze kvitoval. Seriál se vyrovnal, ale jak ubylo těch opravdu špatných epizod, tak ubylo i těch stoprocentních. Seriál má obrovský potenciál pro scenáristy, že mohou vymyslet takřka cokoliv, nemají prakticky žádné omezení. Proto mě v průběhu sledování fascinovalo, že naprostá většina dílů jede podle takřka totožného mustru a jen jednou za čas je tam něco jiného, neokoukaného. Většina dílů je o tom, že se někam teda vypraví, vždycky se tam stane něco nenormálního, a může za to většinou jeden a ten samý mimozemšťan (myšleno charakterem), který je strašně zlý a buď je z nějakého papundeklu anebo se převléká za lidi. Chybělo mi více spřátelených ras, které by něco v seriálu znamenaly a tvořily tak uvěřitelnější univerzum, včetně přehledného uspořádání mocenských skupin, časového a místního zasazení tam a tam, politiky, prostě tak nějak všeho. Výsledek je totálním zmatkem, ve kterém si scenáristé mohou napsat cokoliv, protože se v tom nikdo nevyzná a nikdo neví, co teda vlastně určitě bylo, co bylo vymazáno, kam se to podělo, co se zapomnělo atd. Chybělo mi více kreativity v Doctorových hrozbách. Velmi málokdy se jednalo o nějakou fyzikální záležitost, ať už s časem, či s něčím ve vesmíru. Obecně vesmírné reálie se tu prakticky neřeší, to asi není pro Doctora výzva. Ve všem špatném mají prsty emzáci a i když to z počátku vypadá zajímavě, téměř pokaždé z toho vzejde celkem trapná pointa. Výjimky existují a i zde je celá řada zajímavých entit, ze kterých mrazí. V naprosté většina případů však rasy, které se do seriálu pravidelně vrací, jsou ty nejméně zajímavé ze všech a ty nejzajímavější jsou tam jen jednou. Jsem naopak rád, že si seriál láme hlavu nad základními pravidly cestování v čase a i když na ně často kašle, neopomene vysvětlit, že to vlastně takhle nejde. Sice to pak nakonec jde, ale aspoň to nějak omluví. Ve většině jiných pořadů tohoto tématu na to kašlou úplně. Pak je tu ještě ten základní problém se samotnou koncepcí seriálu, a sice, že jediný pevný bod ve vesmíru je modrá budka. Tady se na žádné velké ztotožnění s postavami nehraje, protože sotva si člověk zvykne na jednu postavu, už je tam někdo jiný a všechno se to několikrát prostřídá včetně hlavní postavy. Je fajn, že s výjimkou Ecclestona, je výběr Doctorů precizní, a všichni mají něco do sebe a dá se na ně snadno zvyknout (nejsnáze u vynikajícího Tennanta, Capaldi se do role dostával trochu déle a Matt Smith měl výhodu ve skvělé vstupní epizodě), ale není úplně snadné to přijmout. Co se seriálu povedlo, že je často překvapivě velmi emotivní. Jednak za to může fakt, že cestování časem a dlouhé časové úseky, které postavy občas překonávají a také setkání se známými historickými postavami, to umí být emotivní samo o sobě. Ale také za to může právě časté střídání různých herců a loučení s nimi. Toto dělá seriál opravdu dobře. Pak je tu ještě fakt doctorových společnic. Tady zase musím casting zkritizovat, protože jediná, která mě opravdu vzala za srdce, byla Amy Pond a její Rory a snad ještě Clara ve své první sezóně. Zbytek je pro mě celkem zaměnitelný a bylo by úplně jedno, která z nich by zrovna kde byla. Jsou jen prostředkem pro to, aby si Doctor nepovídal jen sám se sebou a aby tam mohla být nějaká "kočka", nad kterou budou nerdi slintat. I proto je asi top společnicí River Song, která vlastně společnicí v pravém slova smyslu není, ale jako jediná se vyrovná i hlavní postavě. Mohl bych "Pána času" rozebírat ještě asi dlouho, ale asi to ukončím s obecným konstatováním, že je to dílo velmi nevyrovnané, v lecčems výjimečné, ale také často velmi hloupé, nesmyslné, a někdy naopak geniální. Je asi divné o něm napsat, že je to vlastně průměrný sci-fi seriál, bohužel jeho stinné stránky ho do té průměrnosti dávají, i přesto, že by o něm měl asi každý sci-fi fanoušek něco vědět a že některé díly patří do zlatého fondu. Je si na ně ale potřeba často dost dlouho počkat a přežít spoustu kravin, které si nezadají se stylistikou sci-fi padesátých let. () (méně) (více)

Ded@M@tes 

všechny recenze uživatele

Dobrý seriál, ale ne tak výjimečný na přehnané hodnocení. Skvělé epizody střídají horší a naopak, řekl bych že lepší díly převyšují. Trochu mě zklamala výměna herců, když už si člověk zvykl na jednoho, tak si musel zvykat na jiného, působí to jak sledovat úplně seriál od začátku, ale to k pánu času patří. Cestování časem je prostě sázka na jistotu a kdo má rád neobyčejné příběhy, tak je Doktor Who správná volba. Hold popularita tohohle seriálu není zrovna malá. ( Hodnocení: 6/10 ) / Viděné epizody z 1-5 série *68.dílů, včetně úvodních epizod / Sleduji 6 sezónu 13 epizoda ( Hodnocení: 6/10 ) ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Takový podivný patvar, který by chtěl být hrozně moc věcí najednou, ale ani jedna mu nejde, tak za prvé se snaží být do určité míry věrný svému prastarému (bráno z televizního hlediska) původu a zároveň být co nejvíc kůlovitým a prostě mu to nejde, výsledek působí jako zpářenina mezi Hvězdnou bránou (a to těmi horšími díly), Xenou (těmi zábavnějšími díly) a de facto jakýmkoliv scifi o cestování časem první poloviny minulého století. Obrovské zneužívání deus ex machina prostředků, ne zrovna dobré kulisy (další z důsledků bídného propojení nového a starého)... Navíc ani ti doktoři se nějak zvlášť nepředvádí (většina scénářem, někteří herecky). Epizodická blbinka na zahnání odpoledne? OK. Scifi kult nedozírných kvalit? To fakt ne. Howgh. ()

kinej 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

kvělá ukázka britského televizního scénáristického umu. První série je takový pomalejší rozjezd, ale počínaje druhou je to fakt maso. Je těžko uvěřitelné jak dobře může takováto ujetá kombinace retro-sci-fi prvků, humoru a dramatu tak perfektně fungovat. Obzvlášťě díly s Daleky, nebo s kyberlidmi (mimochodem ve své věrnosti vizuálnímu stylu 60. let. téměř směšně vypadajících ) jsou taková nálož, že jsem v rámci televizních sci-fi seriálů nic tak dobrého neviděl. Když ještě přidám živelný herecký projev Davida Tennanta, není co řešit. Po čtyřech sériích konstatuji, že je to nejlepší seriál vážnějšího typu, který jsem kdy viděl. Divák až žasne kolik děje a zvratů se vejde do 45 minutové stopáže. Scénáristé Russel T. Davies i Steve Moffat jsou podle mě géniové, protože díky nim snad jako jediný seriál co znám neupadá, ale rozkvétá i v 7. sérii. Každá série je ukončená brilantě, že při poslední epizodě snad ani nedýchám, mám husí kůži a ještě několil dní se z toho vzpamatovávám. Tenhle sériál není jen nejlepším současným seriálem, on je totiž úplně jiná liga. Honocení: 1. série: 75%, 2.série: 85%, 3. 100%, 4.série: 100% , 5. série: 100%, 6.série: 100%, 7.série: 100%. 8. série: 80%, 9. série 100%. ()

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Temný případ nabírá posily

Temný případ nabírá posily

24.09.2022

Jedna z hlavních tváří seriálu Deadwood John Hawkes, bývalá hvězda seriálu Doctor Who Christopher Eccleston a nesnesitelná teta z Harryho Pottera herečka Fiona Shaw se nově připojují k obsazení… (více)

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Doctor Who má novou tvář

Doctor Who má novou tvář

09.05.2022

Stanice BBC oznámila novou hlavní tvář slavného a desítky let běžícího seriálu Doctor Who. Titulní roli již čtrnáctého Pána času tak počínaje další sérií ztvární 29letý rwandsko-skotský herec Ncuti… (více)

Reklama

Reklama