Obsahy(1)
Asa má už sice po vojně, ale jeho krásná námořnická uniforma je rozhodně to nejlepší, co si na sebe může vzít, než se vypraví na námluvy za rodinou spanilé Tulpan. Mladík žije se sestrou, jejím manželem a jejich dětmi tradičním kočovným životem. Očekává se od něj, že se osamostatní, pořídí si vlastní jurtu a stádo a začne hospodařit na svém. Nejdřív se ale musí oženit. Svobodných dívek je v okolí velmi málo, a tak je návštěva Tulpaniny jurty velice důležitá. Dohazovač navíc tvrdí, že Tulpan je pro Asu ideální. Po zdvořilostním rozhovoru s rodiči dívky se nebohý Asa dozví, že si ho Tulpan nechce vzít kvůli jeho odstávajícím a poněkud větším uším. Mladík se ale nevzdává a dál sní o životě, který se mu uprostřed rozlehlé stepi možná nepodaří prožít tak úplně podle vlastních představ. Půvabný film nabízí kromě úsměvného příběhu nádherné exotické záběry kazašské stepi, po níž se Asa a jeho kamarád dohazovač prohánějí v podivném vozidle oblepeném obrázky obnažených dam. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Život v stepi bol námetom viacerých filmov (napr. mongolská koprodukcia o plačúcej ťave, Michalkovova Urga a pod. ). Zvláštna clivota rozľahlých stepí, dujúceho vetra, mečania stád dobytka a kočovania pastierov ma doposiaľ vždy dostali. Neinak tomu bolo i v Tulpanovi. Príbeh nenapĺňanej lásky spestril humor, korunovaný opakovaným púšťaním pesničky Rivers of Babylon z korby traktora, uháňajúceho naprieč šírymi rovinami. ()
Tulpan je jako Dostojevského romány, dlouhé popisné pasáže někdy dosti brzdí rozvíjení děje, na druhou stranu je absence děje v těchto pasážích vyvážena realistickou až dokumentární zprávou z opravdu hodně jiného světa. Běh života tradičních nomádů kočujících po kazašské stepi je chvílemi skutečně pohledem tak novým a jinde málokdy viděným, že hravě vyváží jinakost filmového přístupu. Patrně hodně věrné zachycený život civilizace z druhého konce civilizačního spektra je občas proložen poetickou pasáží v ryze východním duchu - porod jehněte, převážení nemocné velbloudice na sajdkáře motocyklu či jízda na vytuningovaném traktoru za zvuků Boney M je skutečně koření, které západní režisér použije jen stěží. Stejně tak je pokřivena i narace místy blízká narativním světům magického realismu - historka o setkání s chobotnicí nebezpečnější žraloka je dobrým příkladem. Příběh východně rozvolněný, jakási recyklace scén, které se často opakují, originalita každým záběrem, sugestivní herecké výkony, snad jen místy až přespříliš amatérská kamera...to je Tulpan... Podobné filmy: Příběh o uplakaném velbloudovi, Jeskyně žlutého psa ()
Tento film sa mi veľmi páčil. Zo scén, kde bolo tornádo som bol dosť v prdeli, pretože som nechápal skutočnosť, že oni to mali celkom nasaláme . Musia mať vychytané nejaké zony, alebo čo. Bolo tam pár neuveriteľne vtipných hlášok, ktoré mi perfektne vylepšili stavy poopičné ( " Nehraj sa na stole! " , alebo americký princ ) ! Ale čo mi celým filmom behalo po mysli bolo, že debilov, buranov a hovädá by som zhadzoval zo skaly, ako Sparťania mrzákov!!!! ()
Ako zobrazenie bezútešného života na kazašskej stepi to nemá chybu. Vyššiemu hodnoteniu ale bráni kopa faktorov, ktoré ma s pribúdajúcimi minútami vyložene iritovali. Monotónne detské vyspevovanie, odháňanie múch, prach, ku koncu už aj ovce a hlavne: ľudská zadubenosť. Scéna s narodením jahňaťa v podstate unikátna, ale pre niekoho, kto má napozeraných asi sto častí Dr. Pola, už ani toto nebolo niečo nové. Zakončujem s poznámkou, že niektoré časti sveta by ľudia mali pre život plne prenechať len dvojhrbým ťavám. ()
V rytmu Boney M. - Rivers of Babylon hrající z přehrávače v traktoru a s heslem "Žádná žena, žádné stádo" se vydává hlavní hrdina Asa se svým kamarádem a se svým protivným švagrem, větrem ošlehanou a prachem zavátou stepí za jedinou svobodnou dívkou široko daleko, kterou zatím neměl ani možnost vidět, dívkou jménem Tulpan, která Asu zarputile odmítá. Online porod ovce byl stejně krutý jako je kazašská step. 50 % ()
Reklama