Komentáře uživatelů k filmu (353)

  • Šandík
    ***

    Stejně jako v případě jiných adaptací je i zde skvělá knižní předloha velkým problémem. Text románu je totiž navýsost literárním útvarem. Jeho převod na filmové plátno není zcela špatný, rozhodně ale mohl dopadnout lépe. Pochopitelně bylo nutné odsekat některé dějové linie, ovšem ztratila se také hlubší charakteristika postav. Především Fleischmanova osobní minulost ve filmu citelně chybí. Je také škoda, že se ztratila subjektivnost celého vyprávění, které je v knize v podstatě Fleischmanovým osobním deníkem. Subjektivnost románu tak nahradila filmová popisnost, v níž například projevy osobních fobií hlavního hrdiny vyznívají značně pitomě. Totéž lze říci i o Fleischmanových rozhovorech s majitelem hotelu. Vyplatí se srovnat s obsahově v mnohém podobnými Příběhy obyčejného šílenství, aby bylo jasné, jak přirozeně lze natočit to co v Grandhotelu vypadá pouze jako (ne)chtěná (?) trapnost. Taclík sice svým zadrháváním a zdánlivou nechápavostí, studem, neschopností mluvit, hraje svého "blázna" vcelku dobře, ale především v první polovině filmu působí dosti nepřesvědčivě. Nelze se zbavit dojmu, který v závěru filmu Fleischman dokonce jakoby potvrdí, že jeho divnost je pouze chytrou stylizací, nikoli diagnózou. To je ovšem zásadní posun oproti románové předloze a také je to citelná ztráta. Klára Issová je zcela přirozená, uvolněná, nebojím se říci krásná a také Ladislav Mrkvička předvedl skvělý výkon. I další herci hrají velmi slušně. Dokonce se dá říci, že v tomto případě jejich filmová podoba odpovídá knižní předloze. Dialogy však opravdu, zvlášť na počátku filmu, působí hodně jalově. Zde se stoprocentně potvrzuje poučka, že literární text jednoduše nelze bez úpravy vzít a vložit hercům do úst. Nejde to stejně tak, jako nelze opačně přepsat přirozený tok lidské řeči do psané podoby a myslet si, že jsme tím získali literární skvost... Vizuální stránka filmu je ovšem zcela bezchybná a Ondříček nezapře, že je synem skvělého kameramana. Zcela profesionálně působí i střih. Také hudba se skutečně povedla. Je nevtíravá, minimalistická, ale přitom výrazná... Největším problémem tohoto filmu ovšem nejsou tolikrát zmiňované dialogy, nýbrž režisérovo nepochopení základní charakteristiky celého příběhu. Pominu-li to, že některé dějové a významové linie předlohy ve filmu zcela ztrácí čitelnost (a tím v zásadě i opodstatnění), došlo totiž k podstatnému žánrovému posunu. Zatímco předloha mluví v subjektivně pojatých metaforách, používajíc přitom hojně nadsázku kombinovanou s takřka magickým sledem událostí, Ondříček točí hořkou komedii. Ne, že by v ní metafory nebyly, ovšem zcela ztrácejí metafyzičnost. Rozsypávání popela v supermarketu se tak mění v komické číslo, stejně jako závěrečný let balonem. Příchod "rosničky" (který je mimochodem filmovým doplňkem) přesně ve chvíli, kdy prší a v hotelu není ani místečko nepůsobí magicky, nýbrž nepřesvědčivě... Ondříček Rudišovy básnivé metafory "bezpečně" poutá k zemi a ze zázraků činí běžné denní lapálie. Měla to být pohádka nebo snad pověst prošpikovaná novodobými mýty (asi jako jako Wendersův Million Dollar Hotel (což ovšem zjevně taky mnozí nepochopili)), ale na plátně běží hořká komedie. Jakoby režisér nahrazoval básnivost náladou, nadsázku bral smrtelně vážně a magii preventivně rovnou vypustil, což je rozhodně škoda. Také dějové posuny románové předlohy a natočeného filmu vyznívají většinou v neprospěch filmu (pláštěnky, cesta na koupaliště, msta Zuzany, šarvátka v hotelové kuchyni), přestože místy jsou i obohacením (setkání obou "úspěšných samců" v čekárně na sexuologii, setkání Patky a Zuzany v nemocnici, Iljina jízda na kole za odlétajícím balonem). Instruktivní je také shlédnutí vystřižených scén. Opět si dovolím srovnání se Zelenkou, kde člověk zpravidla lituje vystřižení zajímavého filmového materiálu a sní o nějakém "directory cut". Ne tak u Grandhotelu. Na jednu stranu jsem opravdu rád, že ty scény jsou definitivně vystřižené (a to všechny do jedné), na druhou stranu si kladu otázku, proč je vlastně vůbec někdo umisťoval na dvd... Celkový dojem: 68% Zajímavé komentáře: Cival, Lateef, Bluntman, swamp, regulusw(1.3.2008)

  • Damiel
    ***

    Náladou se to vrací sice k Šeptej, ale zůstaly tomu psychologicky jednorozměrné a ploché figurky ze Samotářů a z Ruky. Tam to fungovalo, u melodramaticky střiženého kousku to drhne...(3.10.2006)

  • Checht
    ***

    Mám tenhle film moc rád a o to víc si asi uvědomuju jeho nedostatky. Je to krásné, je to poetické, ale místy poněkud o ničem, vytržené z kontextu, který snad ani neexistuje. Jakoby se film postupně rozplýval větrem na ještědsko-kozákovském hřebeni. Škoda. Ale krásná.(8.5.2012)

  • blackrain
    **

    Nenašla jsem na filmu nic, z čeho bych se mohla rozplývat samou radostí a básnit o nezaměnitelném kouzlu, kterým by mě omráčil. Jediné, co mě dokázalo nějakým způsobem udržet u televizní obrazovky, byly záběry Ještědu, okolní krajiny a Liberce a pak také Fleischman s svojí zapáleností pro počasí.(11.10.2010)

  • rt12
    ***

    Chtělo by to rozpohybovat . Škoda není to hloupej film.(24.5.2014)

  • Tygrys
    ****

    Osobně nechápu tak nízké hodnocení, v záplavě mizerných filmů naší produkce je Grandhotel po delší době hodně povedený snímek. Ondříčkův styl mi prostě sedí.(7.6.2007)

  • YURAyura
    *

    2/10 Tak to byl poradny Ondrickuv ukrok do strany, ale verim, ze vsem ze severu Cech udelal dobre. Mne ne.(13.8.2007)

  • Aleee89
    **

    Na české filmy se dívám s despektem, jestli se ročně objeví jeden dva, u kterých si řeknu, že se mi líbí, je to úspěch. Bohužel Grandhotel mě rozhodně nepřesvědčil. Byla to pro mě neskutečná nuda a já pořád koukala po hodinkách a odpočítávala minuty do konce. Když začaly běžet titulky, ulevilo se mi. Podivín, kterého hrál Taclík, byl zahrán skvěle, hudba se mi také líbila, ale spousta hluchých míst, naprosto nesympatické postavy, ke kterým jsem si nedokázala najít vztah, všechno takové mdlé a nijaké... Ne, Grandhotel není pro mě, víckrát se nepodívám.(25.5.2012)

  • Mr.Hawkeye
    **

    ... snad proto že jsem z Jablonce, kam ten blbec Fleischman skoro dojel...(7.1.2008)

  • Kosmik
    ****

    David Ondříček zkusil nový styl vedení příběhu a dle mého názoru dopadl velmi dobře. Grandhotel je hlavně zase o "samotářích". O lidech, kteří zůstávají z nejrůznějších vnitřních důvodů sami. O lidech, pro které je složitější navázat bližší citový vztah nebo alespoň umět vyjádřit city k druhému nahlas. A právě proto má film volnější a pomalejší tempo, pro někoho nudné, jako může někomu připadat nudný život člověka, co žije sám a nějakým alternativním způsobem hledá smysl své existence. Po prvním zhlédnutí čtyři hvězdičky, po druhém jich možná bude víc...(12.10.2006)

  • maverick10
    ****

    Velice hezky citlivy film (trochu mi pripominal Forresta Gumpa).Krasne prostredi kolem Jestedu, i velice pekne zahrane(predevsim duo Taclik - Issova). Krasnou linii filmu mi jen brzdi zbytecne charaktery postav(predevsim postava v podani J.Dulavy mi pride dost zbytecna). A jeste jedna vec moc neladila k tomuto filmu. Co se tyce hudby, jsem v tomto dost kriticky. Mozna s tim nebude vetsina souhlasit, ale byt tam podmanivejsi a melodictejsi a mozna i romantictejsi hudba, dostalo by to ode mne daleko lepsi hodnoceni.(12.10.2006)

  • Sandiego
    ***

    Povedená forma a nápad, který naráží na neuvěřitelně ploché postavy, které Ondříček utopil v prvoplánové "originálnosti". I přesto se však Grandhotel nesledoval špatně, ale noví Samotáři se bohužel nekonají.(19.5.2008)

  • Lennnnna
    ***

    Ondříčkovy lehce ujeté filmy jsou takovým bizardním výletem mezi prapodivné existence, já osobně je však mám velice ráda. Pomalá a snová atmosféra Grandhotelu mě vtáhla do svých sítí a snímek mě nečekaně příjemně naladil. A nebýt té hrůzostrašné postavy recepčního v podobě Jaromíra Dulavy (proč?! proč?! ptám se), která mě z té melancholie až příliš často! vyrušovala, byla by to krásná harmonie. Mrkvičkova postava byla sice také trochu mísu, ale alespoň snesitelná. Ostatní postavy jsou jako z panoptika:o), ale neměnila bych na nich ani kousíček, dokonce i Taclíkovo "jako prostě" mi nelezlo tolik na nervy jako ostatním divákům, Fleischmana zahrál opravdu výborně, což je určitý zázrak, vezmeme-li v úvahu, jak pomatená postava to je. I přes nějakou tu vyskytující se křeč, kdy scénáristé zbytečně podrazili svým hrdinům nohy, se jedná o příjemně "jiný" zážitek.(16.8.2007)

  • Morloth
    ****

    David Ondříček točí rád filmy s divnými lidmi, se spoustou hlášek a v podstatě o ničem. Jen si vybavme Samotáře, Jednu ruku, ale i jeho prvotinu Šeptej. Čím se tyto filmy vyznačují? Jednoznačnou snahou zaujmout diváka a to jak po obrazové stránce, tak i po stránce jednotlivých postav, které jsou povětšinou bizardní, plné komplexů a nočních můr či přehnaně suveréní. Ani jeden z filmů se v tomto smyslu od sebe příliš neliší. Čím to tedy je, že Samotáři zaujali, kdežto Grandhotel a zbytek se ztratily kdesi v pozadí? Jedna ruka byla přeci jen už moc šílená, proto se nemusela zalíbit upnutějším divákům, poprvadě mi také přišla jako hovadina. Šeptej je zase málo známé. A Grandhotel? Grandhotel je dle mého v kontextu české kinematografie setsakra nedoceněným dílem. Nakolik se liší postavy Macháčka a Taclíka? Aby se o jedné dalo říci, že hláškuje trapně. A o druhé, že ovlivnila mluvu většiny teenagerů roku dva tisíce? Pro mne příliš ne, samozřejmě je to osobní názor, ale dokonce bych řekl, že ta Taclíkova karikaturka je uvěřitelnější. Nakolik je obraz Liberce horší obrazu Prahy? Nevím přijde mi, že když se spojil Ondříček a Rudiš, vyšel z toho obstojný, zábavný a koukatelný film, kterému pohodovky typu Bobulí nesahají ani pod kotníky. Vím, že čtyři hvězdičky jsou pro grandhotel asi více, než si zaslouží, na druhou stranu, proč jednou nejít proti davu :)(7.10.2008)

  • Petroff
    ***

    Celkem příjemnej českej film. A světe div se, nehraje tu Liška, Trojan, Holubová ani Vilhelmová...(9.8.2010)

  • milka
    ***

    No tak nevim, od Ondříčka jsem čekal něco víc. Příběh sice nic moc a herci se taky dvakrát nepředvedli. Po technické stránce je to ale výborný. Kamera, nádherné scenérie a hlavně hudba se dosti povedly. No a u Ondříčka je to tak napůl. Některý scény jsou dost dobrý, ale u některejch jsem si zase nebyl jistej jestli tohleto jako fakt myslí vážně (většinou za to mohli dosti blbý dialogy). Suma sumárum je to další ze série současných českých filmů, který sice měl potenciál, ale nakonec to je pouze průměr.(30.4.2007)

  • dezorz
    ***

    Jemne vykonstruovany maly indie film. Takych by to viac u nas chcelo.(15.8.2007)

  • bouchy
    ****

    Příjemné, velice příjemné večerní pohlazení po duši. Atmosféru doplňují romantické záběry na Ještěd a okolní přírodu.(18.8.2008)

  • MartinNDL
    **

    S Davidem Ondříčkem sem měl rande třikrát. Poprvé Samotáři a byl to úspěch. Humor, originalita, herecký výkony a hudba. Podruhé Jedna ruka netleská a dalo by se opakovat předchozí, ale o jednu hvězdičku méně. Grandhotel má dobrou hudbu (Moucha je prostě bomber), některý záběry sou nádherný, stejně tak Klára Issová. Ale....teď to přijde...příběh je neoriginální, místy nudný, hlášky přehnané a k neuvěření a hlavní "hrdina" si ani omylem nezískal mé sympatie. Takže Davide Ondříčku: Talent pořád máš, točit umíš, ale koukej zapracovat na scénáři, vole.(29.8.2008)

  • Maq
    **

    Film s vysokými ambicemi, ale rozpačitým výsledkem. --- Příběhů, ve kterých handicapovaní lidé hledají a nacházejí lásku, bylo u nás zfilmováno víc, a leckdy velmi dobře (Nuda v Brně, Návrat idiota). V tomto případě vidím dva nedostatky. Charaktery jsou načrtnuty docela dobře, ale bez dostatečné péče. Takže úroveň dialogů kolísá, místy je odbytá. Druhou slabinou jsou herecké výkony vedlejších postav, zejména v komických polohách. Vůbec by nevadilo, kdybychom se nad jejich slabostmi mohli občas rozesmát, a ve scénáři vtipné situace jsou. Ve finální podobě to ale moc nevychází. --- Mám z toho pocit, že režisér umí líp pracovat s věcmi, než s lidmi.(17.8.2010)

  • Trainspotter
    ***

    Po jednorukém zklamání se David Ondříček vypravil trochu jinou cestou a nabídl nám, na pozadí velmi krásných ještědských exteriérů, tragikomický příběh o životě, lásce a domovu. Ke kvalitě snímku nadprůměrně přispívá již zmíněné prostředí, dobré herecké výkony, kvalitní kamera a vynikající hudba Jana P. Muchowa. Na druhou stranu, aby se film prodal musel se otevřít prostor, pro někdy až zbytečné, i když legrační, komediální situace. Rozhodně ale doporučuji návštěvu kina, hlavně tehdy, když dorazí na premiéru i samotní tvůrci.(23.10.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace