poster

Krajina přílivu

  • Kanada

    Tideland

  • Velká Británie

    Tideland

  • Slovensko

    Krajina prílivu

Fantasy / Drama / Thriller / Horor

Kanada / Velká Británie, 2005, 122 min

Režie:

Terry Gilliam

Kamera:

Nicola Pecorini
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Skejpr
    **

    Divné. Gilliam chtěl nejspíš říct, že děti, steně jako dospělí, občas potřebují uniknout do svého světa, akorát k tomu nepotřebujou drogy apod. A že se v tom svém světě můžou, stejně jako dospělí, snadno ztratit. Nevím, zda je Gilliam dítě, nebo dospělý, ale ztratil se v tom teda pekelně. Navíc je to většinou dost hnusný a neustále to staví diváka do poněkud pedofilní pozice.. děkuju, nechci...(4.9.2007)

  • MIMIC
    *****

    V prvom rade by ma zaujímalo, čo rodičia tej neuveriteľnej Jodelle Ferlandovej hovoria na to, že ich dcérka sa vo filme obíma a bozkáva s mŕtvolou, potom s múmiou ("Sme šťastná rodina.") a tiež s dospelým mužom ("Ty si môj miláčik.") a pri pohľade do zrkadla si s neskrývaným potešením zafandí: "Ty jedna malá kurva." Terry Gilliam totiž rozhodne nepoužil CGI verziu tej malej Meryl Streepovej. Pravdepodobne sa to nikdy nedozviem, takže k vlastnému filmu. Kdesi v úvode Jeff Bridges (pozvoľna odchádzajúc na dovolenku) povie: "Pozostatky dávnych čias, osamelé kenotafy stojace pozdĺž melancholickej krajiny prílivu." Ak vám táto veta nepripadá zaujímavá a krásna, na Tideland sa vykašlite. To isté platí pre tých, pre ktorých je synonymom fantázie Pán prsteňov a synonymom kvalitného filmu čokoľvek od Spielberga. Režisér možno mal na zreteli Alicu v krajine zázrakov a Psycho, mne však Tideland pripomína skôr Texaský masaker a Felliniho Giuliettu a duchov. Výsledok je nevšedne expresívny a zážitok z neho akosi podozrivo dôverný :-) Vzhľadom k celkom zjavnej reflexii patologicky formovanej osobnosti a protopubertálneho besnenia :-) je ten film až hrubozrnne naturalistický a veľa surrealizmu by som v ňom nehľadal. Šialené okolnosti príbehu nie sú projekciou psychiky dievčatka - jednoducho je do nich osudom vmanipulované, nedotvára ich ani nepretvára, iba chladnokrvne berie na vedomie a glosuje jej vlastným spôsobom. Keďže má osvojené mimoriadne svojrázne kultúrne vzorce a normy správania, nenormálna realita je pre ňu čosi celkom normálne, preto nečudo, že divák naozaj asociuje Alicu v krajine zázrakov. Skutočnosť, že takéto "zázraky" sú v podstate realitou, posúva žáner Krajiny prílivu dosť ďaleko od klasického fantazijného filmu. Kam presne si povedať netrúfam, film je to však po všetkých stránkach výnimočný. Je to monument. V 18. a 19. storočí britskí džentlmeni používali na označenie bizarných stavieb postavených pre potechu ducha na opticky exponovaných miestach svojich panstiev slovíčko "eyecatcher". Terry Gilliam je reinkarnáciou niektorého z nich a jeho Tideland takýmto "chytačom očí".(7.5.2007)

  • Nick Tow
    ****

    Prirorvnaní a alúzií (Burton, Nekromantik, Buňuel, Texaský masaker, Jodorowsky a pod.) tu už komentároch padlo toľko, že sa nebudem snažiť hľadať ďalšie. Faktom je, že celej snímke najviac ubližuje stopáž - ako 40 minútový kraťas to mohlo byť dokonalé. Všetko ostatné za mňa povedal kolega MIMIC. P. S. Ak bol tvorca Alice v krajine zázrakov, Lewis Carroll, podozrievaný z pedofílie, potom dáva obsadenie Jodelle Ferland tejto hypotéze isté požehnanie: no nezamilujte sa do nej!(14.6.2007)

  • ORIN
    ****

    Fantazie a představy se z mého pohledu zásadně s realitou neprolínají, respektive divák je dokáže bez větších problémů odlišit narozdíl od dívky, která se jimi snaží bránit tváří tvář hrůzné skutečnosti (hojně využívané a funkčně zapojené nakloněné rámování). Možná tvůrčí záměr, mně tento přístup úplně nesedl. Nakonec ale převážila Gilliamova fantaskně-groteskní poetika a hodnotím za (velmi slabé) 4*.(14.10.2014)

  • Mahalik
    ***

    Něco mezi návštěvou Schwarzenberský hrobky a uklízením po drogovým večírku v centru Bagdádu. Terryho ponožky tentokráte vítají diváky v úplně jiný dimenzi, vesmíru, kde jsou děti magoři, dospělí neexistují a bombové útoky jsou prováděny za účelem zničení žraločí bytosti. Všechno mělo význam, ale Giliam hledal tak dlouho jointa po zemi a nechtěl zastavit ten kolotoč bizarních záběrů, až jsem z toho dostal schýzu. Závratě a pískání v uších, pocit samoty na celým světě a že svět je jedna velká imaginace, to je analýza a pocitovost Terryho Tidelandu. Vítej v jiným kosmíru!(5.7.2009)

  • - Brendan Fletcher byl obsazen do role Dickense, aniž by ho režisér Terry Gilliam někdy osobně potkal. Viděl ho pouze na videokazetě a tam mu tak učaroval, že mu nabídl roli. (Chatterer)

  • - Mitch Cullin si zahrál také malou roli v autobusu. (Chatterer)

  • - Schránka u domu nese jméno "M. Cullin", což je odkaz na autora knihy Mitche Cullina, podle níž je film natočen. (Chatterer)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace