Reklama

Reklama

VOD (1)

Španělsko na samém konci 18. století bylo sice ještě sebevědomým královstvím, myšlenky francouzské revoluce však už začaly pronikat i tam. A právě v té době se aragonský malíř Francisco José de Goya y Lucientes stal dvorním malířem španělského krále Karla III. a po jeho smrti i jeho nástupce Karla IV. Obrazy, které v té době namaloval, dodnes fascinují svou originalitou. Byl posledním mistrem tradičního malířství a prvním modernistou zároveň. Maloval portréty královské rodiny i dvorní šlechty, ale i nejbídnější život v chudých čtvrtích a hospodách. Jeho nemilosrdně pravdivé kresby, v nichž neskrýval nic z ošklivosti a surovosti světa, zůstaly dodnes uměleckým dokumentem doby. Španělská inkvizice, obávající se francouzského vlivu, obnovila v té době hanebné praktiky útrpného práva. Hledala nevinné oběti, aby demonstrovala svou sílu, a Goya to všechno maloval. Pozoroval události a lidské osudy krutých let a ve svém díle o nich zachoval svědectví... Nejnovější film Miloše Formana, na němž spolupracoval s proslulým francouzským scenáristou Jean-Claudem Carriérem, není ani Goyovým životopisem, ani pouze o Goyovi. Ačkoliv byl Formanův film produkčně náročný a nákladný, přesto je vlastně intimním příběhem několika lidských osudů. Příběhy Goyi, jeho mladičké múzy Inés a vlivného kněze svaté inkvizice Lorenza se však odehrávají v jednom z nejdramatičtějších období španělských dějin. Období natolik dramatickém a hořkém, že o něm sami Španělé ještě nenatočili jediný film! Herci, kteří se na tomto projektu nerozlučné dvojice Miloš Forman-Saul Zaentz podíleli, jsou jako vždy vynikající. Javier Bardem, překvapivě nikoliv v roli Goyi, ale kněze Lorenza, skvělá Natalie Portmanová v herecky náročné trojroli a švédský herec Stellan Skarsgard v roli Goyi natolik fascinující, jakoby Goya po dvou staletích znovu ožil. (Česká televize)

(více)

Diskuze

Silas

Silas (hodnocení, recenze)

Amarcord: Tak já v to především doufal a u scény mučení ještě i věřil :´(

Amarcord_1

Amarcord_1 (hodnocení, recenze)

Vedel jsem to. Vedel jsem to celou dobu.... Kdyz jsem cetl vsechny ty negativni komentare a vseho znale recenze, bylo mi jasne, ze se bude jednat o vyborny film. He he...

Silas

Silas (hodnocení, recenze)

Silas na Goyovi oceňuje pouze nádhernou hudbu a pošlapané slepice

Plotter

Plotter (hodnocení, recenze)

Řekl bych, že Miloš Forman natočil po dlouhé době film, který je více evropský než americký - asi k tomu přispěl i scénárista Jean-Claude Carriere: film má místy atmosféru surrealistického snu, kdy realita se nečekaně lomí směrem, který jsme nečekali - k tomu přispívá časové zasazení do turbulentního Španělska na začátku 19. století. Myslím, že inteligentní a neprvoplánové připomenutí, že "nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní" a že život je velké mystérium, i když na to člověk v chvatu každodenních povinností zapomíná, už jen kdyby tento pocit si člověk z kina odnášel, tak by to stálo za to. Motivy, které by jindy mohly sloužit na celý film (hlavně uvěznění dcery bohatého obchodníka inkvizicí) jsou jen články řetězu a film se spíše než na akční scény soustředí na vývoj člověka v čase: kněz Javiera Bardema začíná jako fanatický inkvizitor, ale o toto přesvědčení přijde, když sám neobstojí při tortuře - stane se z něj spřísaženec francouzské revoluce a člověk by si mohl myslet, že sice přestoupil na jinou loď, ale jinak se nic nezměnilo, aspoň to tak dlouho vypadá. Když se však má svého revolucionářského přesvědčení vzdát, tak překvapivě odmítne, tentokrát utrpení nepodlehne - film tento detail nijak zvlášť nezdůrazňuje, nerozehrává nijak nějaké vnitřní dilema bývalého kněze, protože tím by se z tohoto motivu stal motiv dominatní, což by celek filmu zjednodušovalo na škodu. Nicméně tento motiv by neměl zapomenut - Francouzi svoji revoluci milují a slaví a Carriere se zde podepisuje jako pravý Francouz, aniž by měl potřebu věci zjednodušovat: Napoleonovi vojáci se ukazují jako divoká cháska, která může být stejně nebezpečná jako inkvizice. Vlastně se Formanovi obdivuji, že natočil film, kdy jednotlivé motivy stojí vedle sebe bez jasného rozlišení na černou a bílou, na dobro a zlo - to se v Holywoodu určitě líbit nebude, tam mají rádi jasno. A Goya: není centrem vyprávění, ale postavou své doby, která také kolikrát neví co dělat a jak je se s krutostí kolem sebe vyrovnat - dobře známé Goyovy obrazy se díky evokaci doby jejich vzniku stávají najednou přístupnými: už to není jen jakási krutost zapomenuté doby, za jednotlivé postavy už si můžeme dosadit postavy, s kterými se během filmu setkáváme. Když tak čtu recenze, vidím, že jsem v menšině, nicméně alespoň tiché 'bravo' si na závěr neodpustím.

Cival

Cival (hodnocení, recenze)

Ano, vedel jsem, ze na tebe nemam reagovat, pac mi budes cpat neco, co je mimo misu. Tak zas nekdy.

Tsunami_X

Tsunami_X (hodnocení, recenze)

Cival: Cetl jsem jenom Reflex. Kazdopadne mam za to, ze to s tim nema co delat. Nebo je pro tebe tak dulezite curat proti proudu a upozornovat na to? :) Ty jeden rebele bez priciny

Dan9K

Dan9K (hodnocení, recenze)

Tak to Varhanovo ála requiem při začátku závěrečných titulků bylo opravdu výborné. Celá ta hudba je hodně dobrá (snad až na úvod, mám pocit, že tam používal výhradně už přecijenom značně oposlouchané první tři tóny mollové stupnice), ale možná až moc pestrá. Na samostatný poslech by to mohlo být velmi dobré ( ty titulky napověděly hodně), ale ve filmu to místy rušilo a působilo to nepatřičně. Hlavně mě teda dosti vyrušila ta extrémní výška v sopránu v jedné pasáži, ale beru to jako vtípek :-). I když kdo ví, co z toho dělal třeba ten Nieto...Jaký máte názor na hudbu vy?

Cival

Cival (hodnocení, recenze)

Se*u na tebe! :-) Alespoň dokud si neotevřeš pár novin, kde se nad velkým Milošem jásalo v desetistránkových rozhovorech... anebo dokud nenavštívíš projekci, kde se Goyovým přízrakům tleská!

hirnlego

hirnlego (hodnocení, recenze)

Paní vedoucí říká, že se jí film moc líbil (stejně tak se jí líbil nový Menzel) - a paní vedoucí je chytrá a vznešená dáma. Protentokrát ale asi vážně budu věřit (ne)vkusu mistra a spol. a přestanu být na Goyu zvědavá (né že by ta zvědavost byla dosud buhvíjak velká). A Bluntmane - mám takový pocit, že v Třebíči mají kino - ale můžu se mýlit...

Silas

Silas (hodnocení, recenze)

Vyser se prosím na kecy ohledně něčeho, o čem nemáš ani páru.

Silas

Silas (hodnocení, recenze)

Civale, kam jsme se to dopracovali, že už i s tebou musím souhlasit... ;-)

OUTbrain

OUTbrain (hodnocení, recenze)

Smutné, mám Formana opravdu velmi rád, ale takto dějově slabí a celkově nezvládnutý film.....2* jen za Formana.

mandes

mandes (hodnocení, recenze)

aj keby bol tento film na odpad tak minimálne za moju lásku natálku to má 2 hviezdičky isté , a ak tam bude mať niakú šteklivú scénku tak aj tri

Santek

Santek (hodnocení, recenze)

Forman a Modrý? Tak to asi nehrozí. Zatím 71%. Podle uznávaných kritiků si to nezaslouží ani 40%. Formanův film, Goyovy přízraky, korálky od Natálky, co víc si přát?

Apophis

Apophis (hodnocení, recenze)

Já zatím viděl jenom recenzi, ale stačilo mi tam vidět jeden dialog s Natálkou Portman, abych věděl, že tento film má 4* jisté (a to už by muselo být, aby tu pátou také nedostal...) :-)) Ona ještě nezkazila film a hádám, že zde to nebude výjimkou...

Dan9K

Dan9K (hodnocení, recenze)

první Forman, který bude v modrém? To je ale smutné, ale aspoň ta ostatní hodnocení teď nabudou na serióznosti a nebude to vypadat, že dostával procenta jen "z jména".

el_zoido

el_zoido (hodnocení, recenze)

Film, který už znovu vidět nechci. Myšlenka velmi nejasná, postavy nevýrazné, dialogy bez jiskry, ani hudba mě zvlášť nezaujala. Film prostě nemá šťávu. Tu hvězdičku mu vysloužilo (s trochou nadsázky) jen to selátko na rautu po předpremiéře.

Související novinky

Zemřel herec Michael Lonsdale

Zemřel herec Michael Lonsdale

22.09.2020

Ve věku 89 let zemřel v pondělí v Paříži filmový a divadelní herec Michael Lonsdale. Informaci předala zpravodajská televize BBC s odkázáním na jeho agenta. Britsko-francouzský herec se narodil v… (více)

Sejmi eso, Formane!

Sejmi eso, Formane!

14.07.2007

Goyovy přízraky ještě ani nebyly v kinech a už se nadšeně diskutovalo nad dalším filmem našeho nejznámějšího režiséra. Amarillo Slim měl být dalším biografickým snímkem ve filmografii… (více)

Reklama

Reklama