poster

Goyovy přízraky

  • USA

    Goya's Ghosts

  • Španělsko

    Los fantasmas de Goya

  • Slovensko

    Goyove prízraky

Drama / Historický

USA / Španělsko, 2006, 110 min

Komentáře uživatelů k filmu (605)

  • Javert
    ****

    Kdyby celý film proběhl svižně a zajímavě jako první "inkviziční" polovina, bylo by to za plný počet. Druhá část už poněkud ztrácela dech nicméně dojem z celku příliš nekazí. 4*.(31.3.2009)

  • WANDRWALL
    ****

    10.4.2011 Goyovy přízraky Miloš Forman řekl, že neví ani po čase, kdo je hlavní hrdina filmu. A tím odpovídá snaživcům o výklad tohoto filmu. Ano, natočil co chtěl, jako vždy, a diváci vykládejte si to jak vám vaše zkušenosti a rozum velí. 15.8.2015 Jak jde čas, tak i pohled na podnětné dílo, které mi před pár lety toho až tolik neříkalo, tak se při posledním sledování značně v mém pohledu změnilo. Je to přirozené. Udělal jsem nové zkušenosti se životem, a proto i jinak pohlížím na film, který mě dříve tolik nezaujal...Nyní ano. Film je především o tom, co je lidské, a co je nad lidmi, a každý myslící člověk by to měl respektovat. To bych označil za hlavní leitmotiv tohoto posledního velkého filmu M.Formana. ...Řada slov zmizela z běžného slovníku, zatímco zde je na ně kladený důraz - bohabojnost, intriky, lidské chování přizpůsobující se aktuálním výhodám jedince, poslušnost nadřízeným atd. Krása a láska je pomíjivá, je na čas, ale střídá ji pak ošklivost a egoismus, silně zakotvená v člověku... Goyovy přízraky patří mezi ty filmy, které těžko budou někdy zaslouženě doceněny, či znovu objevovány, jako je to v případě díla F.M. Dostojevského, a podobných velikánů. Všechny složky filmu, ačkoli obsah je nejdůležitější, tak mi připadjí ladně skloubené. A po delší době konečně v mém vnímání vítězí obsah, podnětné myšlenky, nad herci, které vnímám méně, neb obsah jejich slov mi přijde mnohem zásadnější. Zase si uvědomuji, že vhodný prožitek, je víc než slova. A rád bych to zažíval nejen v kultuře, ještě několikrát ve svém životě. Ale i tak jsem rád, že mi bylo dopřáno, abych si mohl uspokojit alespoň to, po čem jsem v životě toužil.(10.4.2011)

  • strougy
    *

    Mimořádně zmatený počin, kde těch pár lepších a celkem zajímavých scén ( večeře u otce Iňés či vystavení královnina obrazu ) zcela postrádá jednotící příběh, který se asi někde během natáčení ztratil. Herci se zmateně potácí okolo, zvlášť Skarsgård střídá pouze dva výrazy ( buď se směje jak vesnický trouba či se snaží tvářit utrápeně ) a proč zde má Natalie dvojroli, mi zůstává záhadou, když zejména u Alicie nemá vlastně vůbec co hrát. Myšlenku, že vlastně není rozdíl mezi tím, kdo zlo pod pláštěm libovolné ideologie páchá a tím, kdo ho mlčky toleruje a nic nedělá, se zde musí nahlas vyslovit, jinak bych si ji ve filmu ani nevšiml. To, že se mi někdy stane, že za jediný klad jakéhokoliv filmu od Miloše Formana budu považovat kostýmy a jednu španělskou písničku v úplném závěru filmu, bych opravdu nečekal.(29.12.2007)

  • teutates
    ***

    Neviem čo si mám o tom myslieť, pretože pán Forman nejako nevyužil svojích schopnosti a natočil iba priemerný snímok. Scenár je zaujímavý, ale pripadá mi ako nedopísany. Veľké množstvo postáv, ktorých charaktery sa začnu vykresľovať a zrazu sa v okamžiku stratia. Hlavná dejová línia nie je sústredená na Goyu, ale skôr na Lorenza, ktorého sa to taktiež veľmi netýka. Snaha o vykreslenie Goyových prízrakov, ktorá stroskotala už niekde na začiatku. Neide o žiadnú veľkú autobiografiu z dielne Miloša Formana. Krátka stopáž a nespočet hercov, ktorých charaktery navnadia diváka, ale vzápäti ho stratia. Priemerný snímok, sklamanie... 5-6/10(15.12.2007)

  • meave
    ****

    Naozaj môže niekto veriť, že všetko je vôľa Božia? Sme ochotní akceptovať tak neuveriteľnú krutosť a ospravedľovať ju vyššou mocou? Môžeme inkvizíciu nazvať neľudskou, keď bola dielom človeka? Je normálne že vedľa seba takto koexistuje krása a hnus? Mnoho otázok mi prebehlo hlavou, keď sa mi ježili chlpy z odporu, že napriek všetkému k tomuto druhu patrím. A môžeme svoju históriu tisíckrát nazvať krutým vekom či hrubosťou doby - stále sa opakuje. Sme jednoducho .... chcela som napísať hovädá, ale to je urážka omnoho úctyhodnejšieho druhu ... sme ľudia - a je to najhoršia zo všetkých nadávok.(14.10.2008)

  • Allien.9
    **

    Nejslabší film Miloše Formana natočený v zahraničí. Nesedla mi Natalie, nesedl se mi Stellan (jako Goya samozřejmě, s jeho herectvím nemám problém) a tak nějak celkově mi nesedlo ono prapodivné spojení Goya & inkvizice. Po zhlédnutí mě napadá otázka, o kom to tedy vlastně bylo. O provokativním malíři? O zvráceném duchovním? O nespravedlivě odsouzené? O všech a zároveň o nikom. A bohužel též o ničem (respektive o "něčem", ale mnohokrát viděném, a to 100x lépe - viz. famózní "Kladivo na Čarodějnice"). Bardem nicméně opět špičkový (špičkový hajzl:-)) a dalo by se říct, že celý film zachraňuje...(19.1.2013)

  • Sašenka165
    ****

    Čekalo se víc, dostalo se málo? Ne! Tenhle film není opěvován jen proto, že je to film od Formana. Je nadprůměrný, avšak na Formana pouze průměrný. Velice mě zaujal. Javier Bardem je zde doopravdy špičkový, stejně jako Portmanová a Skarsgard, pěkná hudba a silný příběh působí dobře (i když pro nás zmlsané předchozími Formanovými filmy průměrně :-) ).(20.11.2007)

  • IQ Tiqe

    Vydržel jsem se dívat jen asi 20minut, pak jsem to vypnul. Je mi silně proti vůli dívat se na nechutnosti páchané církví, takže snad někdy jindy...(16.1.2009)

  • swamp
    ****

    Goya's ghosts je film ne tak zcela o Goyovi, jako spíš o inkvizici ve Španělsku a o celkovém zobrazení doby. Sám malíř je pouze jistým mostem mezi nejvyššími představitely státu (jak mocenskými, tak církevními) a nižší šlechtou. Spojovacím elementem je pak mladá kráska Inés, která se neprávem (jako tomu už bývalo ve všech případech) stane obětí inkvizice. Psychicky narušená se po vtrhnutí Napoleonových vojsk dostává na svobodu, kde ji Goya pomáhá nalézt její dceru. Postavu Inés i její dcery Alicie ztvárnila Natalie Portman, která se nebála udělat ze sebe ženu zhýralou žalářem a mučením. Herecky jasně převyšuje oba hlavní představitele mužských rolí, ve kterých se objevili Stellan Skarsgård a Javier Bardem.(30.5.2007)

  • Jordan
    *****

    za plným hodnotením som ochotný stáť a obhajovať ho, pretože podľa mňa sa formanovi podaril sugestívny filmový zážitok so silnou výpoveďou a to, že bol prijatý niektorými ľuďmi rozporne úplne chápem, pretože forman opustil silné zameranie na jednotlivca a postúpil k výpovedi širšej - zacielil na spoločnosť a človeka nie ako konkrétneho jednotlivca ale človeka ako takého v rámci dejinného procesu častokrát tak bizarného, že ho nevymyslí ani najlepší scenárista. dielo mi myšlienkovo najviac pripomínalo tarkovského andreja rublova - na pochopenie goyovych malieb a jeho duchov musime prejst tou burlivou dobou, tým istým besom a šialenstvom ako sám autor - nie, milí moji, tí ktorí sa chystali na majstrovskí portrét génia-šialenca v štýle Amadea venujúci sa hlavnej postave a na nej v pozadí ukazujúci dobu, museli odísť s kina sklamaní - na ich škodu, pretože ako som sa tesne po zhliadnutí vyjadril - forman urobil svoj tretí debut: najprv debutoval doma, potom v usa a tentoraz na staré kolená vykonal debut obsahový, vnútorný debut pri postoji voči svetu, skrátka sa naň pozrel iným spôsobom ako naň pozeral doteraz a nie každý túto zmenu prehrýzol. neviem ako iní, ale ja osobne som videl veľmi tvrdú, umelecky hodnotnú a myšlienkovo takmer čistú výpoveď o svete, o moci, o politike a keď mnou pri sledovaní záverečných tituliek prechádzala katarzia, uvedomil som si pravdivú a vekmi overenú pravdu sformulovanú nesmierne pôsobivo záverečným obrazom: Deti, blázni a umelci - jedine tí prežijú nedotknutí a nepoznačení všetkým tým boschovským šialenstvom okolo. Vynikajúci film(25.4.2007)

  • HAL
    ***

    Další Formanův snímek se slavnou historickou osobností v hlavní roli a tedy automaticky další geniální film..... a nebo ne? Bohužel opravdu ne protože Goyovy přízraky sice je zajímavým filmem, ale emocionálně ani myšlenkově diváka naplno zasáhnout nedokáže. Goya a ani všechny další postavy ve filmu hlavní roli nezaujímají, film skáče od jedné věci ke druhé a tak místo silného hloubkového zamyšlení nad jedním problémem (jak je u Formana běžné) nabízí jen slepenec potenciálně velmi silných, ale nedostatečně rozvinutých dějů a situací. Ve výsledku tak film připomíná běžnou učebnici dějepisu ve které najdete jistě velmi zajímavé věci a můžete se dozvědět i něco nového, ale jen těžko vás strhne a přinutí k přemýšlení. Je to velká škoda protože v ostatních aspektech film jednoznačně exceluje: herci jsou vynikající (obzvlášť fyzické proměny Natalie Portman jsou perfektní) a obrazy jaké Forman maluje na filmové plátno jsou téměř tak krásné jako ty co Goya maloval na plátna malířská. Jenže co to pomůže když filmu chybí duše.... jakoby se režisér nemohl rozhodnout jestli chce točit o Goyovi, inkvizici, pár lidech semletých soukolím dějin, Napoleonově vpádu do Španělska, prosazování svobody ocelí a olovem..... tolik zajímavých témat a žádné není ve filmu dotažené do konce. Dokonce i když se občas objeví nějaká silná scéna tak je vždy utnutá před vyvrcholením a pointou, režisér nemá odvahu říci některé věci naplno a tím filmu výrazně ubližuje. Jako historická freska docela dobré, ale od Formana jsem prostě čekal mnohem víc. 7/10(19.6.2007)

  • Tomco
    *****

    neviem ci je to dobrym kinom, ale goya ma dostal uplne na kolena..perfektny bardem, vynikajuci skarsgard, vlazne dobra portmanova..forman na jednotku, ako aj cely film, ktory nema hluche miesto (podla mojho skromneho nazoru). vyskusajte na vlastnej kozi..troska ma vsak mrzia protichodne hodnotenia uzivatelov.(7.5.2007)

  • kacenkah01
    ****

    Když má někdo moc nad jiným tak toho většinou zneužívá ale jen velmi těžko si dokážeme představit tak extrémní případ jaký je v tomto filmu. Krásná, inteligentní dívka z dobré rodiny přichází o vše. Takto se může jevit příběh na první pohled ale ve skutečnosti pravé poselství filmu je úplně jinde. Kde končí hranice mezi hrdostí, správným rozhodnutím a pouhou touhou po moci? Dějiny s opakují stále dokola na což nás tento snímek velmi nenápadně upozorňuje. Vlastní sebestřednost se nám může jednou velmi vymstít a zároveň i vlastní sebeobětování. Kde je však ta tenká hranice která rozhodne o našem šťastném konci? Tento film mi přijde velmi specifický svojí surovostí v ději. Forman se moc v detailech nevyžívá a vše je spíše naznačeno což na diváka v průběhu filmu může působit velmi matoucně. Některé postavy (Ines) jsou nedotažené a celkově mi přijde tento film jedna velká hádanka. Na první pohled se jeví vše jinak. Je v nás například vyvolána představa že hlavní hrdinkou je Ines ale ve skutečnosti se jedná o Lorenza. Právě tyto fakty činí film velmi zajímavým, neobvyklým a podle mého názoru stojí za shlédnutí. ****(29.8.2013)

  • Tommy987
    ****

    Z nového Formanovho diela mám dosť zmiešané pocity. Ako vykreslenie istého historického obdobia zaujímavé; ako kruté konštatovanie, že ľudia (všeobecne) sú "kurvy" takisto; ako štúdia charakterov to ale pokulháva kupodivu práve na Goyovi a čiastočne aj na Inés - na druhej strane Lorenzo je vykreslený výborne a komplexne. Priamo úmerne fungujú aj herecké výkony. Skarsgard a Portman sú slušní, no majú aj slabšie chvíľky a Bardem je celý čas priam excelentný. V hodnotení som zatiaľ dosť zmätený, lebo film bol úplne iný, ako som čakal... po druhom pozretí možno napíšem viac, zatiaľ je to na neistých 8 / 10. P.S.: Prisahám na svätú cirkev a svätú inkvizíciu, že odteraz už budem jesť LEN bravčové mäso!(22.6.2007)

  • dzej dzej
    ****

    Kardinální otázka Goyových příznaků zní možná sprostě (nebo přinejmenším překvapivě), ale v celém fimu se neustále vrací: „Kdo je kurva?“. Trojice hrdinů je smýkána krutě ironickými dějinami v jasně definovaných pozicích. Goya funguje jako pozorovatel a zároveň zapisovatel – pozoruje chod času a zapisuje jej pomocí svých maleb. Linka jeho příběhu je rovná, jeho postava není vystavena žádným dramatickým zvratům (je Francisco Goya kurva když svým malováním slouží za peníze jakémukoliv režimu?). Zatímco Goya je i přes překotné historické události stále „nahoře“, dívka Inés se stává obětí dějin vláčenou skrz převraty, revoluce a masakry vstříc šílenství (jehož příčinou je především ztráta kontaktu s dcerou, která se živí jako… prostitutka). Hlavním hrdinou je pak páter Lorenzo - dokonalý oportunista, střídavě nahoře a dole, lákaný mocí a lákající moc (záporný hrdina, zlý člověk, či kurva, chcete-li). Formanovo americké téma výjimečného hrdiny a jeho konfliktu s představiteli společenské moci je v Goyových přízracích převráceno naruby – hlavním hrdinou není Goya (film nepopisuje jeho uměleckou osobnost či proces jeho tvorby) ale Lorenzo, který představuje právě onen princip moci, se kterým předchozí Formanovi hrdinové neustále bojovali. Hrdinové filmu připomínají postavy z Goyových Caprichos – hříšné, zmatené a ztracené existence. Stejně ztracený je bohužel i celý film, který se točí v kruhu neustálého převracení a relativizování všeho a všech a jednoznačně postrádá jednotnost výrazu a jasné vědomí co je potřeba sdělit, které jsou tolik typické pro vrcholné Formanovy filmy. Divák tak na kardinální otázku vlastně nedostane odpověď a když, tak odpověď nejasnou a generalizující: „Všichni, někdo více, někdo méně, někdo dříve, někdo později, nakonec stejně všichni.“ Goyovy přízraky tak představují odklon od režisérovy koncepce postupně budované všemi předchozími filmy stejně jako odklon od jeho humanismu a víry v lidské schopnosti (tlumočené osudy „těch velkých“).(30.11.2006)

  • misterz
    ***

    Vzhľadom na hodnotenie a komentáre som od toho čakal viac. Na základe Goyovej životnej cesty a pár odbočiek sa tu rozoberá prevažne teror španielskej inkvizície a potom vpád francúzskych napoleonských vojsk do Španielska, čo oceňujem. Všetko však akousi nemastno-neslanou a polovičatou formou, nič nie je dotiahnuté do konca, hlavne po tej emotívnej a dramatickej stránke. Aj osud mladej prostitútky Alicie ma akosi pocitovo minul. Možno to je tým, že každý silnejší moment vo filme bol okamžite vystriedaný hroznou nudou, takou, že všetko to dobré z predošlej silnej scény sa v tej priemernosti a šedivosti akosi rozpustilo. Na druhú stranu chválim Nataliu Portman, ktorá tu bola naozaj očarujúca. 60/100(19.8.2014)

  • Disk
    ****

    Ač je vnázvu jméno Francisca de Goyi, film není životopisem slavného malíře. Je především o Španělsku na přelomu 18. a 19. století. Ale i tato charakterizace je slabá. Miloš Forman se tentokrát nezabývá tématem geniálního jedince versus konzervativní společnost, ale zajímá ho střet náboženského fanatismu a myšlenek demokracie. A v tomhle si Forman bravurně poradil. Poradil si jak ve vynikajícím hereckém obsazení, tak i v technických záležitostech. Skvělá kamera (především v první části), byť je velká škoda, že Forman ji nenabídl Miroslavu Ondříčkovi. A samozřejmě hudba Varhana Orchestroviče Bauera, která dokonale souzní s obrazem.(5.9.2009)

  • kingik
    ****

    Film, který slibuje už ve svém názvu, že se dozvíme něco více o slavném španělském malíři, ale následné vyprávění z něj činí postavu v ději takřka zbytečnou. Z jeho života se nedozvíme zhola nic. Jen maloval a později ohluchl. Zato farizejský Javier Bardem dostal velký prostor a ostatním, při své výjimečné herecké kreaci, nedal sebemenší šanci na sebe upoutat pozornost. Je to v podstatě jeho film. A Miloše Formana pochopitelně. Klady: uhrančivý Javier Bardem a jeho postupná proměna v "lepšího člověka", výprava, kamera, hudební doprovod, solidní atmosféra tehdejší dekadentní doby. Zápory: historici by zaplakali a byli by spíše hysteričtí, Natalie Portman je ve své dvojroli trapná jako hrábě na půdě, ostatně scénář je místy až tragický, tak se jí to dá prominout, nedůrazná režie, příliš okatá snaha po ambicióznosti. 70%(28.1.2013)

  • Snorlax
    *****

    Forman vyspěl od Vlasů v nichž křičel pouze po svobodě v režiséra, který má jasný názor a umí ho jasně sdělit. A hodně mu k tomu pomohli Javier se Stellanem.(4.8.2013)

  • Vitason
    ***

    Název filmu může být lehce zavádějící, sám jsem čekal další životopisný film od Formana, jenže malíř Goya figuruje ve filmu pouze jako pozorovatel a vypravěč. Hlavním hrdinou není ani Ines, Lorenzo, nebo inkvize, která byla původně zamýšlena jako hlavní aktér. Všechny tyto postavy jen hrají jistou roli v dobových situacích a každý se snaží co nejlépe přizpůsobit dané situaci. Je mi jasné, že u takovéhoto filmu jsem to měl očekávat, ale časový posun mi celkem zkazil dojem, protože rozjezd byl celkem vlažný a když už mě příběh pomalu pohlcoval, bum, o 15 let později a vysvětlování začalo nanovo, což film opět zpomalilo. Takže chvílemi začínal nudit a menší zkrácení by mu neuškodilo. Trochu víc se také dalo ,,vytřískat" z Goyova handicapu, ač byl hluchý prakticky fungoval dál úplně stejně jako před tím. Za pochvalu stojí skvělý výběr herců a režie. Kamera je ucházející a střih o něco slabší. Být film trochu kratší byla by to zábavná lekce z dějepisu, která ukazuje repetivnost historie. Rozhodně nečekejte malířského Amadea.(5.2.2007)

1 2 3 4 5 6 7 9 16 24 31
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace