Tvůrci:
Paul ScheuringHudba:
Ramin DjawadiHrají:
Dominic Purcell, Wentworth Miller, Robert Knepper, Amaury Nolasco, Sarah Wayne Callies, William Fichtner, Wade Williams, Peter Stormare, Rockmond Dunbar (více)VOD (1)
Série(5) / Epizody(90)
Obsahy(1)
Proč Michael Scofield, mladý, vzdělaný, vysoce inteligentní a finančně zajištěný muž, přepadne banku? Proč při soudním jednání přistoupí na všechny podmínky a bez odvolání přijímá pětiletý trest ve vězení Fox River? Protože v tomto vězení čeká na popravu jeho bratr Lincoln Burrows. Michael věří v jeho nevinu a tak s dokonale promyšleným plánem útěku přichází, aby jej zachránil. Ve vězení se však věci nemají úplně tak, jak si představoval a tak musí krom všudypřítomnosti bachařů věnovat pozornost i zvídavému postoji některých spoluvězňů, kteří by rádi utekli též. Navíc se v nebezpečí ocitá i Lincolnova rodina, protože někdo vysoce postavený tahá za nitky a jeho poprava je pro něj velmi důležitá. (Isherwood)
(více)Videa (2)
Recenze (1 455)
Nejprve k první sérii - přestože všichni víme, jak obvykle útěky hezkých a nevinných, nespravedlivě odsouzených vězňů vefilmech dopadnou, je Prison Break překvapivě originální a napínavý. Hrdinové v čele s velmi charismatickým Wentworthem Millerem alias Michaelem Scofieldem narážejí na nesčetné překážky, nevyhýbá se jim tuna selhání lidského faktoru a některé části útěku jsou opravdu pekelně napínavé. Narozdíl od takových Lost jsou ale postavy skoro od začátku rozděleny na hodné a špatné, a jejich vývoj je tak trochu víc než předvídatelný, což v první sérii ani tolik nevadí, ale problémem se to stane v sérii druhé. Z podkopávání se ven z vězení se stal útěk ve volné krajině, osmička z Fox River dostala k dispozici půdu celých Spojených států a taky hromadu novýhch pronásledovatelů. Čím déle se některým z uprchlých vězňu daří utíkat, tím víc do jejich života zasahují "šťastné" náhody, jejichž množství už začíná být ke konci dost nereálné. Navíc je tu stále ten problém se scénáristickou plochostí postav, prostě víte, co od nich můžete čekat. Drobná překvapení přichystá možná tak celkem zajímavá postava agenta FBI Mahoneho, to, kdo z nových postav je zase členem spiknutí a slušné napětí udržuje hlavně to, že nevíte, kdo z uprchlíků to nakonec schytá a kdo uteče nadobro, nebo aspoň vydrží do konce řady. Třetí série zase trochu navrátila schéma do původních kolejí, ale v naprosto jiném prostředí. Získala na exotice, ztratila na napínavosti a taky se zde objevila jedna z nejprotivnějších postav vůbec. Konečně série čtvrtá měla výborný rozjezd, hledání Scylly bylo napínavé a v seriálu se zase objevilo spousta zajímavých nápadů a vychytávek, nicméně od jednoho okamžiku, který nemůžu zmiňovat, protože by to byl spoiler jak blázen (myslím někdy ve 14. díle) to začlo jít všechno absolutně do kytek. tvůrci zřejmě opravdu nevěděli jak dál, tápali a vymíšleli si naprosté hovadiny a rádoby šokující zvraty. Nakonec jsem přetrpěla poslední díly až do konce, kde konečně scénáristé našli odvahu, všechno to nakonec rozlouskli a ještě jakž takž se z toho dostali s posledními zbytky cti. Nicméně mohli si odpustit ten dovětek "po pěti letech" a vůbec, obhajovat něco strašného průměrným koncem nejde. Takže shrnutí: První série za 90%, druhá 60%, třetí 60%, prvních cca 12 dílů čtvrté za 80%, zbytek odpad! ()
1. séria - 4*. , 2.séria - 13 častí - 2*. Zo začiatku výborné rozvrhnuté napätie, gradácia a pre diváka zaujímavé budovanie postáv s inteligentným plánom sa po (pre mňa) vrcholnej 13. časti začína síce pomaly, ale nezadržateľne topiť v prílišnom navršovaní vedľajších postáv. K tomu sa pridavá čoraz intenzívnejšie uzurpovanie priestoru pre pararelnú linku vyšetrovania mimo väzenie, ktorá už od počiatku na mňa pôsobila ako viac-menej vyplňovacia vata. ()
Stává se to málokdy, ale Prison break je jedním z mála seriálů, u nichž je jejich patrná dějová vykonstruovanost lehce opomenutelná díky perfektnímu zpracování. Tolik infarktových situací, kdy hrdinové „prolamují“ vězení a kdy v každé vteřině očekáváme nenadálé zjevení bachaře či jiného spoluvězně, má v tomto dílku až nezdravé účinky. Genialita celého plánu útěku společně s jeho provedením by nebyla nic bez výborně napsaných a zahraných postav. Ty totiž staví Prison break na žánrovou delikatesu, které sice chybí bezútěšnost Půlnočního expresu, ale zároveň se v něm dost těžce hledají pozitivní nálady Vykoupení z věznice Shawshank. Jediná chyba tak tedy tkví v nekonečném čekání na další díly, ale za to Prison break jaksi nemůže ()
Polemizovat s kultem je obtížné a vlastně i zbytečné. Útěk z vězení měl pověst špičkového seriálu pro všechny generace a celosvětově slavil úspěch srovnatelný pouze se seriálem Ztraceni. Hodnotit ho objektivně je těžké, protože je bez nadsázky rozporuplný a navíc jeho kvalita jde časem dolů, lépe řečeno, jeho slabiny s přibývajícími díly stále zřetelněji vyplývají na povrch. Na jedné straně je to svěží nápad a skvělé scénáristické cvičení se spoustou nečekaných a divácky přitažlivých obratů, s množstvím plnokrevných zajímavých postav ztvárněných velmi slušnými a často neokoukanými herci. Seriál má velkorysý rozpočet a produkční studio mu dává náležitou prioritu. Na druhé straně už od počátku obsahuje dvě linie, z nichž nosná je pouze jediná. Kdyby scénárista zůstal u nadaného architekta, který se pokusí vytáhnout z vězení svého bráchu, bylo by dobře. Jenže jsme v Americe, a tak přidal linii tajného všeprostupujícího spiknutí v duchu klasických konspiračních teorií. Tahle linie od začátku parazituje na té první, je maximálně nedůvěryhodná a jak jde čas, nabývá bohužel na významu. Podle posledního výzkumu kriminálních deliktů, které skončily v USA popravou, se po zpětném rozboru DNA mimochodem zjistilo, že 5 % popravených svůj zločin nespáchalo. Stačilo zůstat u justičního omylu a netlačit na pilu. Přitažlivosti seriálu by to neubralo a byl by mnohem "čistší". Navíc všechny ty zázračné záchrany v poslední sekundě a nečekané zvraty, které nejsou z tohoto světa, po čase přece jen omrzí a začnou nudit. Seriál čím dál víc připomíná nádherně zabalený vánoční balíček, kdy divák popotahuje luxusní mašli a ono se to čím dál víc šmodrchá a když konečně vítězoslavně balíček rozbalí, ukrývá se tam další, stejně pečlivě zabalený. Tvůrci ždímou peníze a zkoušejí na diváka trik s peněženkou na provázku, kterou škubají a nedovolí divákům ji chytit. Obdivuju všechny, co mají dostatek času, aby to množství dílů s nadšením zkonzumovali. Pokud seriál hodnotím jako celek, tak z původních 4 hvězdiček musím přece jen jednu ubrat. Celkový dojem: 65 %. ()
Soap opera (rodinné etudy) se potkává s mysteriózním a politickým thrillerem (vyšetřovací linie) a celé to zaštiťuje klasická úniková podívaná. Ta se postupem času, stejně jako celý seriál, stává čím dál tím více překombinovanější záležitostí a divák díky neuvěřitelnému hromadění vedlejších postav poněkud ztrácí orientaci. Ze zprvu svižné a uvěřitelné podívané se tak seriál transformuje na monotónní čekání na obvyklý cliffhanger, který se s drtivou pravděpodobností vyřeší nejbanálnějším možným způsobem. ()
Galerie (675)
Zajímavosti (119)
- Reálné tetování jako je to, které má Michael Scofield (Wentworth Miller), by stálo kolem 10 000 liber. (zigot7)
- Natáčanie sa začalo 7. apríla 2016 a skončilo 11. júla 2016. (Martin12500)
- Mezi natáčením epizod Konec tunelu a Krysa byla čtyřměsíční pauza, protože v květnu začalo zničehonic sněžit. (don corleone)
Reklama