poster

Adamova jablka

  • Dánsko

    Adams æbler

  • Německo

    Adams Äpfel

    (Německo)
  • slovenský

    Adamove jablká

  • anglický

    Adam's Apples

Komedie / Drama / Mysteriózní

Dánsko / Německo, 2005, 94 min

Hudba:

Jeppe Kaas

Scénografie:

Mia Stensgaard
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ajantis
    ***

    Adams aebler zcela naplňuje význam slova „tragikomedie“; obě složky jsou velmi výrazné, přesto spolu žijí v harmonii. Nejednou mi smíchy vyhrkly slzy do očí, přesto trvale přítomný opar absurdna ani smrtícím způsobem vypointované „kameňáky“ nijak nenarušují či nesnižují vážnost dramatické roviny, což je jev vskutku výjimečný. Žel vážná část otevírá pro film i jedinou z hlediska hodnocení nepříjemnou rovinu, kterou je rozpletení tragické zápletky. Hlavní postava (kněz Ivan) je po celý život stíhána řadou ran „osudu“ a evidentně stavěna do pozice biblického Joba. Adams aebler ovšem není tragédií křesťanskou, na kterou film mnohokrát explicitně odkazuje, není příběhem spravedlnosti Jobovy či Abrahámovy. Člověk je podroben zkoušce, ve které selže, přesto je odměnen. Dalo by se diskutovat, selhal-li až v okamžiku zřeknutí se Boha, nebo už na samém počátku tím, že si zakryl oči závojem, ale selhal. A získal vše. Není však ani tragédií antickou, v níž jsou principy „spravedlnosti“ světa mimo dosah lidského poznání a člověk je jim pouze vystaven. Je jakousi tragédií sui generis. Nabízí se, i vzhledem k původu na severu poněkud ironická interpretace, že je zde oním slitovným Bohem, sítí zachycující padající, sociální stát. Čím méně děláte, tím více dostanete. Konflikt byl zkrátka vyřešen mimo rámec soustavy, v níž se odehrál celý zápas. Je to jako kdyby si po hokejovém utkání oba týmy hodily o výsledek mincí. Přitom nejsilnější dramatické momenty – a že jich bylo požehnaně – vznikly právě díky onomu křesťanskému rozměru. Pak nutně vyvstává otázka, proč zde tento vůbec figuruje. Pokud filmu nedodává hloubku, tvoří pouze velmi efektní - a velmi povrchní - kulisy. Takže se cítím jako po onom důležitém derby, které sice bylo divácky atraktivní, leč výsledek byl posléze určen losem. A strhávám proto dvě hvězdy.(9.4.2008)

  • liskam
    *****

    Zvláštní, zábavné, pitomé, geniální, vtipné, tragické. Vše v jednom. Opravdu jsem si tuhle záležitost užil! Mikkelsen a Thomsen jsou úžasní (hlavně v absurditách). Sledovat popírání reality, střelbu na ptactvo a lidi, kázání, rozmlácený ksichty, ožírání se, zlodějnu a obraz Hitlera. Opravdu jsem nečekal že by mě takovýhle děj zaujal, ale jask je vidět zmýlil jsem se. Za mě 90%(13.8.2012)

  • Madsbender
    *****

    Neuveriteľný film, ktorý je zároveň silnou drámou pre náročného diváka, ale aj vtipnou komédiou vychádzajúcou z hlavnej zápletky a situačnej komiky, ako aj chovania postáv na rozličnom stupni šialenstva (neonacista, farár, vykrádač benzínok, ex-tenista opilec, cynický doktor...). Ulrich Thompsen je úžasný a jeho príbeh o neonacistovi, ktorý sa musí po návrate z väzenia zaradiť späť do spoločnosti je lepší ako celý Kult hákového kríža. Rovnako aj Mads Mikkelsen ako kňaz, ktorého životom stíha jedna rana za druhou až si vymyslí spôsob, ako tieto zážitky a skutočnosti vytesniť z mysle manipuláciou s realitou a sebaklamom. To všetko v brilantnej réžii A. T. Jensena s krásnou a podmanivou hudbou Jeppe Kaasa. Na konci filmu som plakal.(16.6.2013)

  • Davies182
    *****

    Statoil musí zemřít! Pořádně hutné drama, na jehož konci jsem se od srdce zasmál. Jakkoliv předchozí věta nedává smysl, je zcela na všech ostatních, kteří ještě Adamova jablka neviděli, aby se o kvalitách tohoto komediálního dramatu přesvědčili na vlastní oči. Jednoznačně nejkvalitnější snímek za velmi dlouhou dobu - všechny "pětihvězdičkové" filmy za posledních x měsíců si můžou dát pohov... Takový si z filmu odnáším pocit a doufám, že počet hodnocení se bude zvětšovat. Magický, úchvatný kus dánské filmografie, ve kterém si každý něco najde, si to zaslouží. Jednoznačně bomba.(1.8.2010)

  • misterz
    *****

    O tomto žánrovo pestrom filme sa dá písať naozaj veľa. Mohol by som začať opisom jednotlivých charakterov a ich vzájomnou interakciou. Pokračoval by som analýzou uzavrenosti mysle a jej zmenou, dalo by sa diskutovať o šťastí a nešťastí, o symbolike (vystrelenie Boha z hlavy?...), o nádeji a viere..... Je toho tak strašne veľa, čo film ponúka a je veľmi individuálne ako to človek pochopí a čo si z filmu zoberie. Preto je zbytočné sa o tom ďalej rozpisovať. Názor si každý musí urobiť sám. Za seba môžem napísať len, že Jensenovi sa podarilo vytvoriť majstrovské dielko, obsahovo tak bohaté a myšlienkovo brilantné, že je naozaj nad čím premýšľať, a to veľmi dlho.(10.6.2014)

  • - Zábery, kde vrany lietajú okolo stromu, pochádzajú z filmu Vtáci (1963). (Fejpof)

  • - Podle filmu o filmu na DVD měly být vrány zobající jablka původně ztvárněny pomocí počítačové animace, než se ukázalo pár Čechů se "zásobami" trénovaných vran, s jejichž pomocí se pak scény v klidu a za minimální náklady natočily. Na filmu se tak podílela i česká společnost Fauna a Film Praha. (akisha)

  • - Film Adamove jablká sa natáčal v dánskom mestečku Fåborg. (MikaelSVK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace