poster

Světlo

  • francouzský

    Yeelen

  • francouzský

    La lumière

  • německý

    Das Licht

  • anglický

    Brightness

Drama / Fantasy

Mali / Burkina Faso / Francie / Západní Německo / Japonsko, 1987, 105 min

  • kaylin
    ****

    Člověk ani nechce mít předsudky, ale pak se nakonec diví tomu, co vlastně z Afriky přišlo a jak se skvěle podařilo točit s herci, kteří nevypadají vůbec jako herci a většina štábů by s nimi ani pracovat nechtěla. O to víc je snímek uvěřitelný, silný a zajímavý. Tady některé scény opravdu prožíváte hlavně díky obrazu a celkovému rozvržení.(24.1.2016)

  • asLoeReed
    ****

    Zásadní dílo malijského režiséra Cissého, jenž studoval v Dakaru a Moskvě a od 70. let působil jako kameraman v dokumentaristickém oddělení ministerstva informací, je nenápadným náhledem do historie (před-koloniální) divé Afriky, v němž kmenová hierarchie, síla mýtů a zákonných pořekadel má veškerou moc nad životem dozrávajících generací. V pozvolném, atmosfericky hutném temporytmu se odehrává symbolická pouť mladíka Niankora za osvícením, zodpovědností a vzepřením se převaze otců-vládců skupiny a nádech mytologie až pohádkově laděného příběhu v dění dozdobují magické prvky, rekvizity (dřevěný štít) a projevy boží sféry. Autentickou hodnotu přitom posiluje natáčení v místním jazyce Bambara. Lákavý a - s respektem myšleno - exotický snímek (ze západo-centrického pohledu), si nenechal uniknout festival v Cannes, kde Yeelen vybojovalo v konkurenci Nebe nad Berlínem nebo Pod sluncem satanovým Cenu poroty; úspěch nicméně Cissého kariéru příliš nenastartoval (jeho další film je až z roku 1995).(22.9.2013)

  • Mishqo
    ***

    Pri takýchto filmoch je ťažko niekedy hodnotiť, keďže kultúru, ktorú zobrazuje je mi tak vzdialená, že chápať pozadie celého príbehu bolo priam nemožné. Miesto toho som sa sústredil aspoň na ústrednú dejovú líniu - otec chce zabiť svojho syna. Prostredie Mali je krásne aj keď pusté. Film mal však strašne pomalé tempo a bol ťažkopádny, ale i tak celkom zaujal dejovou výstavbou. Záver bol pre mňa mindfuck, naozaj neviem čo sa tam stalo :D(22.5.2015)

  • raroh
    *****

    Takto si představuji filmové zpracování mytologie, zasazené v realiích, přesto ji interpretující (v tomto případě je jasný africky vyhrocený vztah otce a syna). Pokračování podobného přístupu Pasoliniho - Oidipus a Médea. Jen bych si představoval vhodnější hudbu (nejlépe malijský folklorní materiál).(29.8.2010)

  • Dr. Hawkeye
    *****

    Náboženské obřady a rituály, mystické a magické prvky, kouzelné propriety, symbolický závěr, to vše činí z filmu zvláštní, až pohádkový snímek. Symbolický závěrečný „souboj“ mezi mladým Nianonkorem a jeho otcem Somou připomíná mystiku filmu 2001: Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka. Těžko interpretovatelné, přesto (a možná právě proto) velmi působivé.(22.1.2008)