Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Scenárista a režisér Zdeněk Zelenka začne koncem srpna 2005 natáčet pro Českou televizi pohádkovou komedii Boháč a chudák, jejíž premiéru uvidí diváci ještě v tomto roce. Děj této trikově náročné, situační pohádkové komedie vystavěl režisér Zelenka, který je zároveň autorem scénáře, na motivy stejnojmenné pohádky K. J. Erbena, takže po Nesmrtelné tetě je to již podruhé, co se nechal při psaní scénáře inspirovat tímto klasikem. Původní Erbenův text, který svým rozsahem nepřesáhl půl stránky, posloužil Zelenkovi pouze jako inspirační zdroj k napsání dějově bohatého příběhu o dvou bratrech, z nichž jeden žije v přepychu, neboť mu k bohatství dopomohlo Štěstí, a druhý živoří v naprosté chudobě, protože ho miluje Bída a ta z lásky k němu nechce připustit, aby zbohatl a nechal si tak svůj život zkomplikovat starostmi o majetek. Avšak nejen boj s Bídou a povýšenost, plynoucí z vlastnictví velkého majetku, jsou hlavními motivy této půvabné komedie, která je určena dětem bez rozdílu věku. Významnou roli v tomto místy i velice napínavém příběhu má touha po lásce, hledání životního štěstí a neméně důležitým motivem je zde i motiv odpuštění viny ve jménu trvalejších hodnot, mezi které lze v tomto případě zařadit vztah dvou bratrů. Tak jako v Nesmrtelné tetě i zde tedy slouží Zelenkovi pohádkový příběh nejen k zábavné podívané, ale zejména k jistému podobenství, ve kterém lze nalézt motivy vlastně veskrze současné... Jak už je u Zelenky zvykem, scénář je napsán tak, aby poskytl prostor pro výjimečné herecké výkony, v tomto případě zejména pro představitele obou bratrů a pro herečku, která bude ztvárňovat vděčnou roli Bídy. Po náročných a obsáhlých hereckých zkouškách obsadil režisér do rolí bratrů Jakuba Prachaře a novou tvář, která se před kamerou ještě neobjevila - mladého herce Michala Slaného, člena činohry Národního divadla a adepta na cenu Thálie v roce 2003. Dalšími novými tvářemi budou studentka 1. ročníku pražské konzervatoře Marika Šoposká a Markéta Coufalová, která studuje DAMU. Tak jako tomu bylo u Nesmrtelné tety, kdy Zdeněk Zelenka napsal roli Závisti na tělo Jiřině Bohdalové, i zde napsal roli Bídy přímo pro tuto herečku. V dalších rolích uvidí diváci ještě Václava Postráneckého, který ztvární roli bodrého řezníka Čvančary, a v neposlední řadě Jana Hrušínského, kterého režisér obsadil do role popleteného hraběte Oto Pintoffa. Do rolí průhledných, vzduchem poletujících postaviček, které symbolizují štěstí obou bratrů, obsadil režisér herečky Jitku Schneiderovou a Andreu Elsnerovou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (59)

honz 

všechny recenze uživatele

Po shlédnutí této pohádky jsem měl dost rozpačité pocity. Přepracování některých motivů Erbenovy stejnojmenné literární předlohy by snad ani nevadilo. Ale chybělo mi tu to, co u většiny pohádek natočených v devadesátých letech a po roce 2000, totiž ta "pohádkovost" či kouzlo pohádky. Herecké obsazení bylo opravdu velmi dobré, ale jejich postavy zůstavají nějak nevýrazné. Jakub Prachař je mladý talentovaný herec (vždyť talent měl po kom zdědit!), nicméně i jeho hlavní postava se jakoby ztrácí mezi ostatními. Je to arci škoda, obzvlášť, když si uvědomíme, že Erbenův literární odkaz patří k tomu nejcennějšímu a také nejkrásnějšímu v naší národní literatuře a kulturním dědictví vůbec. ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

"Nesmrtelný tet" a zasloužilý impotent veřejnoprávní zábavy Zelenka tentokrát vytvořil něco alespoň částečně koukatelného. Ne, není to výpravné, není to trikově náročné a jestli někdo říká dementnímu pitvoření "komedie", ten by se měl pro dobro kultury dobrovolně vymazat z povrchu zemského. Na druhou stranu má tahle umaštěná debilitka i trochu těch kvalit. Třeba mladej Prachař suverénně strčil do kapsy celou ušišlanou Bohdalku i přiblbe šmírujícího Hrušínského. Výrazným kladem tohoto díla je, že není dlouhé a nemá ambice "večerní televizní pohádky". Celkový "MEH" dojem je pro režiséra Zelenkova kalibru markantní úspěch. ()

Reklama

Mlle 

všechny recenze uživatele

Námět skvělý, zpracování slabomyslné. Efekty výjimečně absurdní, chvílemi jsem si připadala jak divák v sanatoriu pro retardované (za všechny snad televizní křišťálová „koule“ v podobě levitujícího zlatého rámu víly Štěstěny) – úplný návrat diskotékových videoklipů osmdesátých let. Nesympatičtí herci, prostoduší bonviváni povrchně recitující texty bez schopnosti vystvořit si vlastní vztah k původní hloubce Erbenových postav. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Sice dávám lehčí nadprůměr, určitě to nebyla špatná pohádka, ale některé části si mohli autoři odpustit. Nadutost a závist bratra - budiž, digitální Bohdalka - no dobrá, neskutečné množství kouzel - no snad dobře. Ale - co ty lenonky, hrabě Drákula, oba bratři v rakvi a oživení zlého mrtvého bratra? Chvílemi to byla moc příjemná pohádka, ale především ke konci už to bylo fakt přehnané a scéna s rakvemi připomněla drsnou pohádku Sedmero krkavců. Třeba vtípek s Drákulou dospěláka potěší, ale dítě nemá šanci. A nelíbilo se mi, jak moc "dobré" bylo "Štěstí", jak totálně překopalo děj, naopak "Bída" měla dobré vysvětlení a motivace u koho se držet. Zajímavá pohádka s občas přehnanými scénami. Hudební režie: Václav Fiala ()

Ezis 

všechny recenze uživatele

Potěšilo mě, že jsem objevila pohádku s rokem vzniku začínajícím na číslo 2, které nemám co vytknout, a to nadšení mně celkem vydrželo až do konce. Pohádka má důležité poselství a podává ho dětem jasně a srozumitelně, ale přitom ne otravně. Jakub Prachař tu nepodal nějak oslnivý výkon, ale rozhodně také ne špatný, děj měl tempo tak akorát a donutil člověka přemýšlet, hudba byla pěkná, divák se dočkal spousty zajímavých a vtipných drobností, a o výborném Václavu Postráneckém ani nemluvím. Příjemně mě překvapila i Andrea Elsnerová v roli Štěstí - je to mnohem éteričtější postava, než jaké jsem ji zatím viděla hrát, ale byla skvělá. Opravdu pohádce nemám co vytknout - jen snad příliš moderní vystupování Mariky Šoposké a absenci pohádkové atmosféry, jak tu píše uživatel honz. Nevím, čím to je, ale Boháč a chudák na mě působil jako televizní film slušné kvality, ne jako pěkná pohádka. Snad že chyběla chemie a romantika mezi hlavními postavami. Nebo to bylo nedostatkem zkušeností s tím, jak pohádkovou atmosféru vytvořit s digitální kamerou. Nebo že scény s Jiřinou Bohdalovou v roli Bídy působily mnohem hororověji než zbytek pohádky, jako kdyby tam byly vlepené z jiného filmu. Ale i tak se jedná o jednu z nejlepších televizních pohádek po roce 2003. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama