poster

Archa bláznů aneb Vyprávění z konce života

  • Československo

    Archa bláznů

  • anglický

    The Ark of Fools

Drama / Podobenství

Československo, 1970, 105 min

  • Mouzon
    *****

    Nesmírně temný snímek, který je důstojnou protiváhou Jakubiskovým VTÁČKOVIA, SIROTY A BLÁZNI. Je to jako rub a líc - zatímco Jakubisko ukazuje bláznovství jako poslední výspu svobody a útěk před společností, Balaďa podal v ARŠE BLÁZNŮ bezútěšný obraz tehdejší (a nejen tehdejší - snímek je nadčasový) společnosti. Velmi depresivní zakončení "zlatých šedesátých". Brilantní esence ducha doby.(15.6.2011)

  • Fingon
    **

    Nejprve jsem viděl krátkou ukázku z tohoto snímku. První scéna vypadá natolik ujetě, že jsem projevil zájem vidět jej celý, ale to jsem neměl dělat. Toto podobenství je natolik nesrozumitelné, že můžu jen hádat, co se vlastně chtělo říct... V titulcích nejprve defilují zcela neznámá jména, která se vzápětí promění v obličeje tak odpudivého vzhledu, že se skutečně chce věřit, že zpodobňují ruské mužiky/chovance blázince... rozehraje se pak něco tak šíleného a nepopsatelného, že se to ani vypovědět nedá (a snímané je to velice dobře, kamera je asi to jediné, co se mi zamlouvalo).(12.11.2010)

  • ScarPoul
    **

    Film, ktorý ma úplne minul. Pevne verím, že základná myšlienka vychádzala s Čechovovej poviedky - doktor v blázinci objaví jediného rozumného človeka, ktorý je tiež blázon a po tomto zistení sa stáva sám pacientom. Je to jeden z tých príbehov, ktorý dokážu vytvoriť len Rusi. Ale aj napriek tejto myšlienke je príbeh len akousi obrazovou a myšlienkovou zlátaninou, bez výraznejších scén a bez nejakej výraznejšej snahy vypovedať o niečom závažnom - ľudskom. Balaďa sa netají inšpiráciou Havettom a Jakubiskom, ktorých filmy v ich bláznivosti a neukotvenosti často krát nemôžem vystáť. Archa bláznov je pre mňa preto skôr sklamaním. Jediné čo môžem vyzdvihnúť je výborná atmosféra umocnená rozpadajúcim sa domom v ktorom sa príbeh odohráva a ručnou kamerou Juraja Šajmoviča ľubujúceho si v dlhých záberoch do ktorých vnáša viac poetickosti ako samotný režisér.(28.4.2012)

  • JB2203
    ***

    Film Ivana Baladi natočený v roce 1970 a dokončený až po 20 letech v roce 1990 vznikl na motivy povídky A.P.Čechova - Pavilon č. 6, která vypráví o venkovském lékaři, jenž sám podléhaje postupnému šílenství skončí jako pacient vlastního sanatoria. Pro své zfilmování zvolil Balaďa formu expresivního sledu pochmurných až depresivních obrazů zmaru, bídy a utrpení podkreslenou téměř doslovnými pasážemi Čechovova textu pronášeného jednotlivými postavami nezúčastněným až takřka neosobním stylem - ještě hlouběji tak umocňujícím pocit celkové beznaděje. Účast téměř neznámých (slovenských) herců a neherců (jedinou vyjímkou je zde role mladého osvíceného šlechtice Gromova ztvárněná Vladimírem Mertou) dodává filmu patinu dokumentárnosti a řadí jej na konec vývojové řady děl československé nové vlny šedesátých let. Je zcela nepochybné, že tato silná a pro mě zcela nepochopitelně opomíjená alegorie odráží dobový marasmus roku 1968. Osobně považuji tento film za jeden z nejzajímavějších počinů šedesátých let a postavu doktora Ragina, výborně ztvárněnou Zlatomírem Vackem, za roli, které mi ještě dlouho utkví v paměti.(15.2.2006)

  • kikuka
    ***

    Cechovova poviedka transformovana do podobenstva "sialenej" izolovanej spolocnosti, do ktorej prichadza lekar. Chce liecit, no napokon sa sam podlieha, straca rozum a stava sucastou sialenstva. Podobnestvo, ktore akoby chcelo chytat niektore nuansy stylu raneho celovecerneho Jakubiska, ale mozno viac Havettu v ich chaose a cirkusovosti. Akoby vsak celemu tomu chybala ista ruka, ktora by presne vedela a presne viedla. Bonusom je, ze "dokoncovacka" v 1990 nevtiahla do filmu VPN.(8.5.2009)

  • - Kromě herců byli denně z Prahy na natáčení filmu dopravováni komparzisti, kterými byli například přestárlí důchodci, fyzicky postižení nebo opilci z pražských hospod. (raininface)

  • - Film se natáčel v Petrovicích na Příbramsku ve zchátralém zámku Zahrádka a v přilehlém pivovaru. (raininface)

  • - Při natáčení filmu bylo použito výlučně ruční kamery. (raininface)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace