poster

Cutting Edge: The Magic of Movie Editing, The

Dokumentární

USA, 2004, 98 min

  • Matty
    ****

    Nápaditá pocta práci, která nemá být vidět a kterou dělají lide, kteří nejsou moc vidět. Pro tento dokument jich ale pohodlí svých střižen opustilo mnoho – abychom na ně měli také vizuální vzpomínku, než naposledy tiše vydechnou během nějaké vypjaté projekce (úžasná scéna z Posledního magnáta). Popisované střihové postupy jsou nenásilně použity v samotném filmu, který mapuje dějiny střihu a paralelně prostříhává na některé zajímavé dílčí kapitoly (vztah režiséra a střihače, střih akce, herec a jestli by měl kafrat do střihu). Většina oslovených budí dojem, že ví, o čem mluví a těch pár výjimek je, když už nic jiného, úsměvných (komu by to z xXx nebylo jasné – Rob Cohen je kubistický umělec 21. století). Jako technický analfabet bych uvítal větší prostor věnovaný střihačskému pultu, počítačovým programům, nebo co se dnes používá, ale u této části by asi za pár let hrozilo, že nebude aktuální. Apendix: Vyplatí se vyčkat až do konce titulků. 85%(29.4.2011)

  • Melies
    *****

    9 / 10 Fascinujúci pohľad za oponu, kde tajomné šedé eminencie filmu cvak-cvak-cvakajú ilúziu z ilúzie, vševidúcim okom hľadajú kontinuitu v chaose a príbeh v hluku, udávajú rytmus a smer. Šperkári. Strih je remeslo v tom najpoctivejšom slova zmysle a Cutting Edge ho pred vami poobracia vo všetkých (historických, technických, i čisto autorských) polohách. A to celé vo vyberanej spoločnosti a s plejádou žánrovo pestrých ukážok. Jednoducho, výnimočný dokument, ktorý, pevne verím, zaujme tak bežného, ako i trochu hĺbavejšieho diváka. ((poznámka bokom: vyššie spomínané ukážky sú, pochopiteľne, sem-tam spoileroidné, napr. Easy Rider (brutálne), Brazil, Schindler’s List, Titanic, Bonnie and Clyde (zatváral som oči, ale počul som), Reservoir Dogs, alebo Cold Mountain; na druhej strane, zaregistroval som tu kopec zaujímavých, no pre mňa doposiaľ neznámych filmov, čiže je to tak päťdesiat na päťdesiat, napr. Places In the Heart (silno), Grand Canyon, The Pledge (asi koniec), Home for Holidays, Lenny (koniec, naostro), či vtipne vyzerajúci Election))(16.4.2009)

  • Jordan
    ****

    veľmi dobrý dokument, ktorý ľuďom mimo filmovej praxe približuje jedno z najdôležitejších povolaní, jeho právomoci, povinnosti, zodpovednosť, problémy a nástrahy, približuje históriu, niektoré veľké mená a školy, niektoré prístupy, smerovanie vývoja v tejto oblasti; namietať a polemizovať by sa dalo nad striktným pro-hollywoodskym zameraním dokumentu, výberom ukážkových filmov a autorov a snahou o postihnutie celého fenoménu strihu, čím sa ale nutne mnoho vecí simplifikuje a redukuje; aj tak to je ale veľmi dobrý vhľad do povolania, bez ktorého by film ako umenie nemohol existovať, ktorý ocenia hlavne nefilmári a filmárom to môže slúžiť v začiatkoch ako učebná pomôcka;(26.4.2012)

  • neoBlast
    ***

    Ale ano, pocta "ukrytému" filmovému povolání to je. A stejně jako jakákoliv jiná profese z továrny na sny si zaslouží být zmíněna častěji než jenom při oscarovém ceremoniálu. Toť pravda jest. Trocha historie, pár mluvících hlav vám přiblíží co všechno s natočeným materiálem dovedou, co nedokázali před 20 lety, jak moc jsou důležití a že všichni na ně zapomínají. Nic víc, nic míň - a otázka života, vesmíru a vůbec zůstává stále nezodpovězena... 50 %(15.2.2013)

  • Shadwell
    *****

    Největší paradox střihu tkví v tom, že ve filmech nesmí být vidět. Proč? Aby divák dokonale splynul s příběhem a s postavami a nebyl ničím rušen. To vede k tomu, že střihači jaksi nejsou v povědomí, byť jsou to právě oni, kdo rytmizují filmy a kdo vylaďují natočený materiál ze surové podoby do té finální. Je zkrátka dobré si uvědomit, že režisér je jen mezičlánkem ve výrobě filmu, byť mu bývá mylně přisuzována veškerá zásluha. ____ Dokument začíná objasněním křížového střihu, který odhaluje Martin Scorsese. Poté následuje slavný match-cut z 2001 Kubricka (metaforický střih z letící kosti na letící vesmírnou raketu). Dále vysvětluje Spielberg, proč by „ukázání“ žraloka v Čelistech o jedinou milisekundu navíc dovolilo divákovi monstrum prozkoumat víc, než je záhodno, a zkazilo celou iluzi. Pokračuje se otcem kinematografie, Griffithem, který zavedl většinu filmové gramatiky...(2.9.2008)

  • - Práce na natáčení dokumenty probíhaly v Londýně. (Terva)

  • - Dokument je součástí bonusu na DVD k filmu Bullit (2005). (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace