Reklama

Reklama

Obsahy(1)

„Roku 1865 jsem dohotovil první svoji komickou operu, dal jsem jí sám jméno Prodaná nevěsta, protože básník textu Sabina nevěděl, jak ji pojmenovat. Byla ve dvou jednáních a s prózou. Umínil jsem sobě, že se pokusím, jestli se mi podaří lehčí sloh, o kterém jsem dosud nikdy nepracoval. Chtěl jsem všem svým odpůrcům dokázat, že umím se velmi dobře pohybovat v menších hudebních formách, co mně oni upírají, jelikož prý jsem tuze zarytý wagnerián, abych to trefil. Též jsem hleděl ve všech číslech národní ráz hudby zachovati,“ vyprávěl s odstupem let Bedřich Smetana o vzniku své nejznámější opery. Původní podoba opery měla dvě dějství a hrála se v jednotné dekoraci. Scházely tance, hudební čísla spojovala mluvená próza, některé výstupy měly jiné pořadí a ve scéně komediantů byl zařazen principálův kuplet. Světová premiéra se uskutečnila 30. května 1866 v Prozatímním divadle v Praze pod Smetanovou taktovkou... Tentokrát vám nabízíme televizní přepis z roku 1981 v režii F. Filipa se skvělým obsazením. V Mařence (G. Beňačková) a Jeníkovi (P. Dvorský) vytvořil Bedřich Smetana sebevědomé postavy s vřelým citem, v Kecalovi (R. Novák) mazaného zprostředkovatele, kterého přelstí vlastní „klient“. Odehrává se o pouti na návsi a v české hospodě, která vždy sehrávala ve společenském životě Čechů zásadní význam – ať už ve formě šíření a výměny informací, katalyzátoru sousedských vztahů, ale i katarze po přestálých sporech, což nejlépe dokládá očistný sbor „Proč bychom se netěšili“. (Česká televize)

(více)

Galerie (4)

Reklama

Reklama