poster

Sluníčko na houpačce (TV film)

Rodinný / Drama

Československo, 1981, 82 min

  • mchnk
    ****

    Silný a upřímný snímek. Čekání a naděje pro děti s kufříčkem a touhou po tom zdánlivě neobyčejnějším, zde bylo vyobrazeno skutečně skvěle. Film má velmi dojemné momenty a skvělý výběr herců. Marta s Jirkou jsou pro podobné role skutečně jak dělaní, Dáša také mile překvapila, stejně tak Milena se svými dětskými testy a pan Čepek je bez komentáře. Po jeho perfektních, předchozích rolích, v podobném duchu, to nemohlo dopadnout jinak. Předabovaný Matěj je z počátku lehce rušivý, nicméně zmíněná síla filmu přebije i to. Klučina vyzbrojený znalostmi zákonů o rodinně, naprosto jasným názorem na rum a bohužel ne moc šťastnými životními zkušenostmi, si zachovává dětskou spravedlnost i touhu, ovšem jeho pohled na budoucnost je pohled dospělého člověka. Někdy nezbývá nic jiného než útěk, záleží jen na tom, před čím utíkáme.(18.8.2013)

  • nash.
    ****

    Vážné téma citově strádajícího chlapce toužícího po rodičovské lásce, pojaté bez sentimentu, bez happyendu, bez naděje. Výtečný scénář, s režií plně podřízenou příběhu, a výbornými hereckými výkony skvělého Petra Čepka, Mileny Dvorské i Dáši Veškrnové v epizodní roli. Celou dobu jsem si říkal jestli víc na facku otec, slabošský věčně slibující alkoholik, nebo rodina s propracovanými testy, která nevyhovující dítě bez nějakých výčitek odloží. A při pohledu na opuštěné malé děti, které tak zoufale, s kufříkem připraveným, čekají, jestli se na ně neusměje štěstí, se svíralo srdce, stejně jako při symbolickém závěru plného zoufalství, z něhož není úniku. Civilně syrový film, který rozhodně náladu nezvedne, ale zaryje se hluboko.(6.3.2016)

  • triatlet
    *****

    I díky přesvědčivému herectví naplňuje scénář Mileny Mathausové své poselství. Za roli klučiny Matěje, o kterého je zájem až ve chvíli, kdy vyhraje se svou kresbou mezinárodní soutěž, získal Marek Mikuláš (mladší bratr Martina Mikuláše) cenu UNICEF za dětský herecký výkon. Své předpoklady k naplnění vážných rolí dětských hrdinů předvedl i ve filmu V zámku a podzámčí. "Rum je blbec."(21.1.2010)

  • rakovnik
    ****

    Aneb jak to dopadá, když komise rozhodne o ponechání si nechtěného dítěte. Tklivá výpověď lidí, kteří poté takový problém řeší či neřeší, nicméně neodráží skutečný důvod takové situace. Jeden z několika snímků na podobné téma, s vynikajícím hereckým obsazením (i tak Petr Čepek zcela vyčnívá), silným tématem a chytrým scénářem s pěknými dialogy.(5.9.2015)

  • HonzaBez
    ***

    Samotná zápletka, kdy jako vždy milá a usměvavá Marta Vančurová spolu v Jiřím Bartoškou řeší převoz jednoho klučiny (Matěje) z dětského domova do Prahy na převzetí první ceny z výtvarné soutěže, mi úplně nesedla. Moc věrohodně na mě hlavně nepůsobily ony neustálé návštěvy Vančurové u všech těch možných osob spjatých s Matějovým dosavadním životem. Je jasné, že scenáristicky zde bylo účelem, aby se divák toho mohl o těžké Matějově životní situaci co nejvíce dozvědět a to z různých úhlů pohledu. Ale dost pochybuji, že by se někdo tak intenzivně zajímal o něčí cizí osud a věnoval tolik času návštěvám cizích lidí, jak to ve filmu činí postava Vančurové. To všechny ty scény vzájemné interakce mezi postavou Bartošky a Matějem mi přišly mnohem uvěřitelnější. A hlavně i mnohdy docela vtipné a velmi lidské. Nejsilnější mi ovšem přišla scéna, kdy je malý Matěj se svým tátou alkoholikem (skvělej Petr Čepek se svýma typickýma "psíma" smutnýma očima) a snaží se jej přesvědčit, že "rum je blbec". Jinak jsem moc nerozuměl, v jakém vztahu spolu vlastně byli v tomto film Vančurová s Bartoškou (staří přátelé/milenci v nezávazné vztahu). Celý film pak končí tak nějak divně do ztracena a vlastně i dost smutně. Coby televizní snímek to nebylo špatné, ale možná jsem (i kvůli mé oblíbené Martě Vančurové) čekal maličko víc.(10.9.2018)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace