Režie:
Stephen FrearsScénář:
Peter MorganKamera:
Affonso BeatoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Tim McMullan, Robin Soans, Lola Peploe, Douglas Reith (více)Obsahy(1)
Osm dní, které otřásly monarchií. Oscarová Helen Mirrenová v titulní roli britského filmu, nabízejícího fascinující pohled do zákulisí britské moci po tragické smrti princezny Diany. Komorní drama uznávaného režiséra Stephena Frearse vypráví o těžkých chvílích britské královny Alžběty II., které následovaly po tragické smrti lidmi zbožňované princezny Diany. V době, kdy do křesla ministerského předsedy po drtivém volebním vítězství usedl Tony Blair, svádí panovnice souboj s veřejným míněním, sílou tradic a zejména sama se sebou. Zatímco dvůr považuje událost za ryze soukromou záležitost, veřejné mínění podněcované médii požaduje okázalé truchlení a neméně okázalý pohřeb. A ctižádostivý předseda vlády se snaží královnu, trávící čas na soukromém sídle ve Skotsku, přimět ke změně stanoviska. Režisér Stephen Frears společně se svým scenáristou Peterem Morganem čerpali z nejrůznějších zdrojů, včetně informací z nejbližších kruhů panovnice i premiéra. Pronikli tak do dvou zcela odlišných světů: konzervativního a upjatého prostředí dvora a nekonformního rodinného i pracovního zázemí nejmladšího britského ministerského předsedy, odhodlaného k radikální modernizaci systému. Popsali jak narůstající pochyby o vlastním přesvědčení na straně královny, tak nečekaný respekt, který si s postupem času dokázala u premiéra získat. Mnohavrstevnatý snímek, jehož nedílnou součástí jsou účelně využívané archivní materiály především z televizního zpravodajství, tak na pozadí reálných historických událostí nabízí také úvahu o samotné podstatě královského majestátu a jeho smyslu, o tradici a modernizaci, odpovědnosti a populismu. Vedle precizní režie a propracovaného scénáře film stojí na excelentních hereckých výkonech, jimž vévodí nepřehlédnutelná Helen Mirrenová. Za své dokonalé ztvárnění nepřístupné královniny osobnosti získala řadu ocenění, včetně přestižní ceny Britské filmové a televizní akademie (BAFTA), Zlatého Glóbu a především Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (427)
Královna NENÍ komedií, ačkoliv tuto teorii mnohá média podporují. Královna je něčím mezi politickou satirou, biografickým dramatem a dokumentární rekonstrukcí, přičemž má místa vtipná, místa dojemná i místa bolestně pravdivá. Scénárista Peter Morgan si těžko mohl pro „analýzu“ královské rodiny, předně její nejvýznamnější členky, vybrat lepší výchozí situaci než právě tragickou Dianinu smrt. Morgan, na rozdíl od tehdejší veřejnosti, královnino chování neodsuzuje, snaží se jej pochopit. A ať již byl královnin obraz jakkoliv zkreslený, měl jsem po skončení pocit, že jí znám mnohem lépe než ze všech informací objevivších se dosud v tisku. K čemuž nezanedbatelnou měrou přispěla Helen Mirrenová. Ta nejen že dokonale odpozorovala všechna královnina gesta, ale navíc ji dokázala velice „zlidštit“. Co je nejlepší, abyste poznali, že její výkon je naprosto výjimečný, skutečnou Alžbětu II. vůbec znát nemusíte. Tvrzení, že s výkonem Mirrenové film stojí a padá je nesmyslné (nejen z toho důvodu, že by pak jenom stál :) Opatrně, ale do hloubky jdoucí scénář, suchý britský humor a slušná Frearsova režie (dovolil si i pár okázalých leteckých záběrů nádherné skotské krajiny) činí z Královny společně s výkonem Mirrenové komplexní snímek, který alespoň v mých očích dosáhl všech vytyčených cílů. Pokud je vám britská královská rodina ukradená a nemáte rádi filmy postavené na hereckých výkonech a dialozích, nemá smysl dát za tento film sto padesát korun a následně ostatní diváky v kině iritovat výkřiky typu „to je taková nuda!“. Ono to záleží hlavně na přístupu, protože špatným filmem Královna rozhodně není. 80% Zajímavé komentáře: Galadriel, Djkoma, DaViD´82 ()
Nemůžu se zbavit dojmu, že Stephen Frears Královnu pojal jako velmi významnou státní zakázku. Jak jinak si lze vysvětlit, že v průběhu těch velmi lehce plynoucích ani ne sto minut se obraz Jejího Veličenstva, ale i ostatních členů královské rodiny, změní z konzervativních, běžných smrtelníků se stranících studených čumáků a srabů, na lidsky celkem pochopitelné oběti společenského zřízení, vedené starostí o blaho všeho lidu? Nebo se na konci jako zatvrzelá nenávistná slepice či tupec prezentuje ještě někdo jiný než paní Blairová? Tenhle "ideologický" podtext se mi zdá ne snad vylhaný - na tom ovšem mají zásluhu především vynikající herecké výkony zejména Jamese Cromwella a (jak také jinak) Helen Mirrenové - ale rozhodně zjednodušující a idealizující. Respektuji poctivou řemeslnou práci všech zúčastněných, ale žádné ohromení se u mě opravdu nekoná. 70% ()
Učesaný film pro starší a pokročilé s decentním humorem, vycizelovanými hereckými výkony, uhlazenou formální stránkou a konejšivým poselstvím. Jsem příliš náročný pokud mi nestačí jen dobří herci a na dálku poslaná pochvala pro Tonyho Blaira, princeznu Dianu a královskou rodinu? Možná ano. Informace o tom, že jsme to všechno pěkně zvládli ve vypjatých časech, že se konzerva Královna rozhoupala k činu a že tedy nadále platí "God Save the Queen"... asi bych musel být trochu starší, abych to usedlé oprašování tradic ocenil (a také užasl nad jejich pomalou modifikací). Na každý pád má Frears ty státníky zjevně hodně rád. Snad až příliš. ()
Tiché a hlučné drama těch, kteří přecházejí od starého k novému a jsou konfrontováni se svým životem a názory. Stejně jako divák. Frears a všichni tvůrci IMHO monarchii neobhajují, jen se snaží vysvětlit postoje různých postav. A člověk, kterého tohle téma nezajímá, by snad na film neměl ani chodit ;-) ()
Kdybych byla britka nebo čtenářka bulvárních plátků, určitě bych dokázala ocenit to, že Tony Blair ma v bytě bordel, na dveřích pracovny malůvky od dětí a chodí ve fotbalovém dresu, smutnět nad tím, že královna je taky člověk, který si zapláče a chodí venčit psy nebo obdivovala interiéry Buckinghamského paláce a výroky typu "já se na to nemůžu koukat, kdybys mě potřebovala, najdeš mě o jedny dveře dál" (král ke královně sledující video o princezně Dianě). Jenže nejsem ani jedno, ani druhé, takže královna se pro mě stala jedním z nejnudnejších děl poslední doby. Ne špatný, ale nudný. Dokážu ocenit skvělé herce (Helen Mirren je třída a Oscara si víc než zasloužila), dokážu ocenit krásnou kameru, exteriéry i interiéry, ale nejsem tím, pro koho byl tenhle film natočen a bylo to dost poznat... Mimochodem - hodně moc by mě zajímalo, jestli tenhle film, scénář, jeho natáčení a kdovíco ještě prošlo cenzurou v Buckinghamu (můj osobní tip je že ano a že nebyla rozhodně jediná). ()
Galerie (63)
Zajímavosti (29)
- Ještě před Královnou si pod taktovkou režiséra Stephena Frearse vysloužilo oscarovou nominaci pět hereček, žádná z nich však cenu nezískala, až Helen Mirren. (Siriuss)
- Reálná královna Alžběta II. film odmítla zhlédnout, protože nechce vidět, jak ji někdo ztvárňuje v době nejhoršího týdne jejího života. (imro)
- Elektrická kytara zavěšená na stěně Blairovy pracovny je odkaz na premiérovo mládí v rockové kapele. (Siriuss)
Související novinky

Na Febiofest přijede Daniel Brühl
Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)
Královna, kam se podíváš
Je srandovní, že tvorba takzvaných hodnotných oscarových filmů funguje na stejném principu jako běžný komerční Hollywood. Něco zabodovalo, tak to udělejme znovu, akorát v bleděmodrém! Rozdíl je jen v… (více)

S Oscarem se vydělává snadněji
Všichni víme, že Oscaři v hereckých kategoriích často slouží k tomu, aby si jejich držitele konečně všimli producenti vysokorozpočtových bijáků. Jedni si chtějí vydělat, ti druzí potřebují do… (více)
Reklama