poster

Chlapci v modrém

  • anglický

    Boys in Blue

    (festivalový název)

Krátkometrážní

Československo, 1943, 14 min

Hudba:

Jan Borůvka
(další profese)
  • Stegman
    *****

    Ty výzvy k práci a začlenění do kolektivu se dají chápat různě. Já vsadím boty i s tkaničkami, že to nacisti zamýšleli nejen jako oslavu práce a silného nadčlověka, ale i jako součást svých temných plánů na ovládnutí zdejšího prostoru. Protektorát byl využíván jako hospodářské a zbrojařské zázemí pro Říši, ale počítalo se s ním i jako s územím vhodným pro Němce (s vysidlováním Čechů se koneckonců brzo začalo na Benešovsku). Za tím "život je jen práce", "u nás platí kamarádství", apod. tedy vidím spíš to, že tu naši "protektoři" chtěli mít obyvatele, co rádi pracují (pro Němce), nečtou (a nepřemýšlí), druží se (a jsou tedy stále pod kontrolou) a v budoucnu se díky tomu lehce nechají poněmčit / zlikvidovat. Takže to herectví a ty dialogy sice můžou být nechtěně komické, ale z toho ostatního mrazí. Ďábelská kombinace hodná ocenění.(10.10.2016)

  • Sandiego
    *

    Naprosto děsivý případ populární propagandy, která si vypůjčila žánr hraného filmu, aby stvořila milostný příběh tak naivní a hloupý, navíc naprosto neuměle naroubovaný na téma přednosti průmyslu před vyšším vzděláním. Konec je opravdu deus ex machina bez zrnka psychologické přeměny, herci jsou tak toporní, že ani ochotníci by si o ně neotřeli. Přesto ta jediná hvězdička za naprosto skvělý pocit škodolibosti, kterou snímek vyvolává.(1.11.2009)

  • Sarkastic
    **

    „Uvědomte si, že život je jen práce!“ Tak tady se režisér opravdu vyřádil. Úděsní představitelé (nebo tak jen vedení?), co scéna to perla a queer podtext jak Brno. Ale jinak to je nechutná propaganda vytvořená za účelem dostat mladé do továren, kterou díky tomu, že jsem se velmi pobavil, hodnotím ještě 2*. „A co škola?“ – „To všecko byl omyl!“(8.10.2013)

  • slunicko2
    **

    Budovatelský zážitek z protektorátu. 1) Snímek demonstruje, že propaganda je vždy tatáž, ať funguje pod srpem a kladivem, hákovým křížem nebo třeba hvězdami a pruhy._____ 2) Zatímco podprahové "měkké" propagandy si dnes lze užít do sytosti od putinovských či obamovských tvůrců (o našich vlastních sdělovacích prostředcích ani nemluvě), nacistická propaganda tohoto typu zmizela v hlubinách zapomnění. V Chlapcích v modrém ani jednou nezaznělo slovo vítězství, říše nebo nová Evropa, nevidíme jediného vojáka ani německé vlajky. Jakoby to byl náš boj, válka našeho lidu, který nepotřebuje příliš studenty, ale o to více poctivé dělníky. Profesor: Vy jste taky študent? Ale moc rád tu nejste, co? Vláďa: Naopak. Ale všechno je tu tak velké a mohutné. Bojím se jen, že vám tu budu málo platný. Profesor: Velký je celek a to jsme všichni dohromady. Proto s chutí do toho. A nezapomenout - u nás platí kamarádství._____ 3) Queer podtext jak Brno, jak uvádí komentátor Sarkastic, je očividný, ale zřejmě neúmyslný. Tvůrci se spíše snažili uchopit nacisty oslavovanou Kamaradenschaft a převést ji do českých poměrů. Že to dnešní divák bude vnímat spíš jako melodramatickou homosexuální vášeň jistě není jejich vina. Ale čuměl jsem na Karla s Vláďou jak puk, to je fakt. A ty chceš? Chci!_____ 4) Film vyzařuje základní myšlenku - práce v továrně je skutečným životním naplněním, ne nějaké studium. Vzdělání se přitom úplně nezatracuje: A co tvé knihy? A básně? Na ty vždycky zbude čas...po práci. Analogie s budoucím pohrdavým postojem socialistické propagandy k inteligenci je nasnadě.(10.10.2016)

  • Véča
    **

    Protektorátní slash!(10.5.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace